Hej! Bygger en hallmöbel hemma, en av mina första snickeriprojekt , men behöver eran hjälp för hur jag ska få till det med gångjärn och luckor.

Så själva luckan ska sitta så den är i liv med de vertikala bitarna. Svårt att förklara men ni kanske förstår, vill inte att luckan ligger utanpå utan ska in i hålet. Se bifogade bilder. Vilka gångjärn är det jag ska ha? Tänkte något i stil med klassisk kökslucka

nästa fråga är hur pass stora luckorna skall göras. Hur mkt mindre än själva hålet skall de vara, är det typ någon mm bara?
Tacksam för svar
 
  • En halvfärdig skobänk i trä och vitmålad MDF utan fronter mot en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt underskåp i kök under konstruktion med oslipad träbänkskiva och grå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blomsterbladh skrev:
Hej! Bygger en hallmöbel hemma, en av mina första snickeriprojekt , men behöver eran hjälp för hur jag ska få till det med gångjärn och luckor.

Så själva luckan ska sitta så den är i liv med de vertikala bitarna. Svårt att förklara men ni kanske förstår, vill inte att luckan ligger utanpå utan ska in i hålet. Se bifogade bilder. Vilka gångjärn är det jag ska ha? Tänkte något i stil med klassisk kökslucka

nästa fråga är hur pass stora luckorna skall göras. Hur mkt mindre än själva hålet skall de vara, är det typ någon mm bara?
Tacksam för svar
Finns gångjärn för infällda luckor.
Skulle dock rekommendera att du bygger utdragbara lådor på skena istället. Så slipper du lägga dig platt på golvet för att se vad som finns där under :rofl:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Finns gångjärn för infällda luckor.
Skulle dock rekommendera att du bygger utdragbara lådor på skena istället. Så slipper du lägga dig platt på golvet för att se vad som finns där under :rofl:
Utdragsskenor är nog definitivt en bättre lösning om det inte är tänkt som tex skoförvaring.
Vad det gäller passningen skulle jag prova med en bit skiva och se efter hur stort gap som är snyggt alternativ låta luckan eller fronten på lådan sticka ut över glipan så det inte syns.
 
Tack för hjälpen, blev gångjärn från Hornbach och fick till slut ihop det
 
B Blomsterbladh skrev:
Tack för hjälpen, blev gångjärn från Hornbach och fick till slut ihop det
Nice! Den obligatoriska bilden då? :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Nice! Den obligatoriska bilden då? :rofl:
haha jaa just d,. Rätt så nöjd med tanke på att det är min första möbel
 
  • Hemmagjord förvaringsbänk i vitt med träskiva som första snickeriprojekt står i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EGrey och 8 till
  • Laddar…
B Blomsterbladh skrev:
haha jaa just d,. Rätt så nöjd med tanke på att det är min första möbel
Blev ju kanon (y)
 
B Blomsterbladh skrev:
haha jaa just d,. Rätt så nöjd med tanke på att det är min första möbel
Snyggt!

Är på gång att göra samma.
Kan du förklara hur du gjorde?
Materialval, hur du gjorde stommen (pluggar, skruv?), hur du löste luckor, gångjärn osv?

Mvh
Morten
 
Morten Ness Morten Ness skrev:
Snyggt!

Är på gång att göra samma.
Kan du förklara hur du gjorde?
Materialval, hur du gjorde stommen (pluggar, skruv?), hur du löste luckor, gångjärn osv?

Mvh
Morten
Tack! Vad roligt att du också går i samma tankar!
Jag byggde först en stomme med reglar som jag sedan klädde in i mdf. Större delen av mdf-bitarna fick jag utsågade på Hornbach. Var noga med att dubbelkolla så att de är rätt sågade fick någon bit som inte stämde.. Sen använde jag mig av en pocket Hole jigg för skruva ihop själva ”lådan” för att kunna få en relativt dold infästning. Även luckorna är i mdf med en dekorlist som är på limmad. Sen spackla, slipa,grunda,slipa, måla, spackla jaa du fattar .. det pilliga var sedan att få till gångjärnen, så de hamnade rätt på luckan, fanns dock en beskrivning/mall som underlättade

bifogar en bild på delarna innan de skruvades ihop.
 
  • En stomme av mdf-plattor, utsågat och förberett för montering i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt. Som första bygge klart imponerande. Fota gärna med öppen lucka hur du gjorde med gångjärnen.
 
Hep Hep skrev:
Stiligt. Som första bygge klart imponerande. Fota gärna med öppen lucka hur du gjorde med gångjärnen.
japp, lägger upp under kvällen när jag är hemma igen
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
B Blomsterbladh skrev:
Tack! Vad roligt att du också går i samma tankar!
Jag byggde först en stomme med reglar som jag sedan klädde in i mdf. Större delen av mdf-bitarna fick jag utsågade på Hornbach. Var noga med att dubbelkolla så att de är rätt sågade fick någon bit som inte stämde.. Sen använde jag mig av en pocket Hole jigg för skruva ihop själva ”lådan” för att kunna få en relativt dold infästning. Även luckorna är i mdf med en dekorlist som är på limmad. Sen spackla, slipa,grunda,slipa, måla, spackla jaa du fattar .. det pilliga var sedan att få till gångjärnen, så de hamnade rätt på luckan, fanns dock en beskrivning/mall som underlättade

bifogar en bild på delarna innan de skruvades ihop.
Stort tack för snabbt svar och beskrivning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.