Hej!

jag har ett hus med 122m2 boyta och lika mycket biyta. Det värms upp med en (i mitt tycke) stor värmepump (mitsubishi IF032B-E). Det är ett omgjort gammalt olja/el-system så pumpen går till en styrenhet med diverse givare (REGIN exomatic exocompact med anpassade program). Systemet är kopplat till två uråldriga rumstermostater, en i källaren och en på markplan. Jag är helt lost vad gäller värme. Åtminstone när det kommer till denna något invecklade konfigurationen. Min fråga är dock ganska enkel. Jag tänker att jag borde kunna spara en del energi på att byta ut de minst sagt föråldrade termostaterna.

Frågan är då om jag ska ha två nya rumstermostater eller om det är bättre att montera typ danfoss Ally på radiatorerna? I dagsläget sitter enbart ventiler på radiatorerna som bestämmer av/på i flödet. Det är alltså rumstermostaterna som reglerar värmen i systemet.

Tacksam för svar från er som kan sånt här!
 
Har du ojämn temperatur inomhus?
 
Om man har värmepump är det inte bra att styra rumstemperaturen med radiatortermostater, idealet är en rumsgivare som styr värmepumpens utgående temperatur efter en kurva mot utetemperaturen, alla radiatortermostater ska stå helt öppna, och endast de rum som kan få värmeöverskott ska vara i arbetsläge (22 gr. typ) rum har stora fönster mot syd, kök och sovrum som man vill stänga av. detta för att flödet över värmepumpen ska vara så stort som möjligt. Det du kallar rumstermostater är lite oklart vad det är, är det termostater (av/på) så är det en äldre lösning som inte är jättebra. Jag vet inte vad din värmepump har för möjligheter och hur den är inkopplad, så jag kan inte föreslå en lösning som passar dig utan att veta mera.
 
useless useless skrev:
Har du ojämn temperatur inomhus?
nej den är jämn

P Plutus skrev:
Om man har värmepump är det inte bra att styra rumstemperaturen med radiatortermostater, idealet är en rumsgivare som styr värmepumpens utgående temperatur efter en kurva mot utetemperaturen, alla radiatortermostater ska stå helt öppna, och endast de rum som kan få värmeöverskott ska vara i arbetsläge (22 gr. typ) rum har stora fönster mot syd, kök och sovrum som man vill stänga av. detta för att flödet över värmepumpen ska vara så stort som möjligt. Det du kallar rumstermostater är lite oklart vad det är, är det termostater (av/på) så är det en äldre lösning som inte är jättebra. Jag vet inte vad din värmepump har för möjligheter och hur den är inkopplad, så jag kan inte föreslå en lösning som passar dig utan att veta mera.
Jag har förstått att det inte är optimalt att styra med radiatortermostater men förra ägaren som installerat systemet tyckte att det var idé att byta till något länkat system typ danfoss Ally. Med rumstermostater menar jag en termostat med temperaturreglage (analog) nere och en uppe. Min tanke var väl om man skulle ha en digital som kan köra program för att reglera temperaturen olika för olika perioder av exempelvis dygnet. Sedan att en ny termostat kanske kan ge ett mer exakt värde än termostater som är så oss gamla som de jag har. Jag vill bara optimera energikonsumtionen. Hur menar du med ”hur pumpen är inkopplad”?

tack för era svar!
 
Om du har jämn temperatur med nuvarande termostater så kommer du inte spara en krona på att byta till nya termostater som håller samma temperatur.
Att variera temperaturen över dygnet kan i teorin spara några procent, men det finns många fallgropar som i värsta fall leder till en ökad energiförbrukning.

För att ge ett bra svar på lämpliga förbättringsåtgärder behöver du beskriva systemet mer i detalj.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du har jämn temperatur med nuvarande termostater så kommer du inte spara en krona på att byta till nya termostater som håller samma temperatur.
Att variera temperaturen över dygnet kan i teorin spara några procent, men det finns många fallgropar som i värsta fall leder till en ökad energiförbrukning.

För att ge ett bra svar på lämpliga förbättringsåtgärder behöver du beskriva systemet mer i detalj.
Anade att det kunde vara så. Tänkte att eftersom jag inte vet hur exakt termostaten är så kanske en mer pålitlig termostat kan göra skillnad om det är så att de gamla termostaterna fluktuerar. Jg har inte mätt exakt hur jämn temperaturen är men upplever den som jämn. Svårt nu framförallt när utomhustemperaturen varierar så mycket.
Systemet är tank med en Mitsubishi-pump med egen kontroller som är kopplad till en Regin regulator till vilken det är kopplad givare och ställdon som reglerar flöde utifrån bör/är-värden i olika program. Det är ett slutet system med expansionskärl. Det är också ihopkopplat med den gamla kombipannans el-del som ska gå in vid behov. Jag är novis på det här så ni får ursäkta om det är dåligt förklarat. Av den anledningen har jag heller inte gjort några justeringar av värmepumpens inställningar. Min uppfattning är att ändringar i den inte gör någon skillnad i systemet då jag antar att den enbart styr värmen till tanken..? Sedan är det regulatorn som styr värmen ut i systemet och den har jag ingen aning om hur man styr.
Tog en bild när jag kvitterade en felkod, så ser den ut.

Återigen tack för svar!
 
  • Display på en värmesystemkontroller med felkod "GT3 Givarfel" och tidstämpel, knappsats och logotyp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.