Tjena,
Sitter och letar runt på nätet och trådar i forum här på Byggahus om hur de går att blanda olika sorters lösull.
Har en enplansvilla på 150m2 byggt 1990 i Uppland. Under årens gång har de varit elektriker, skorstensinstalatöre mm och bökat runt i lösullen. Såg att på några ställen så var de endast ca 20cm med ull. Lånade en värmekamera förra vintern och kollade in vinden och de såg ut att finnas förbättringspotential på flera ställen.
Har idag en vit lösull som jag tror är glasull.
Kan man blanda glasullen med tex stenull. Läste i en tråd att man gärna inte ska blanda organisk lösull (cellulosa) med icke organisk isolering (sten eller glasull). Så de låter jag bli. Skulle gärna vilja veta hur andra tänker.
Tack på förhand.
 
Kan, kan man säkert...problemet är ju att isoleringsegenskaperna blir lite okända.

Men jag har blandat gammal rockwool med glasfiber (tilläggsisolerat) i skivformat på vår vind på landet. Tror inte det ger några problem, man jag har bra access till vinden så jag kan hålla koll...
 
  • Gilla
Beetledanne
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan, kan man säkert...problemet är ju att isoleringsegenskaperna blir lite okända.

Men jag har blandat gammal rockwool med glasfiber (tilläggsisolerat) i skivformat på vår vind på landet. Tror inte det ger några problem, man jag har bra access till vinden så jag kan hålla koll...
----------------------
Ja jag tror inte heller de borde vara några problem.
Vi har en ångspärr/plastfolie ovan innertak innan isoleringen kommer.
Så någon luft eller fukt kommer kunna vandra upp i lösullen underifrån.
Borde inte vara någon direkt cirkulation av luft i lösullen på vinden.
Vill mest vara lite påläst när jag tar in offert på att blåsa upp mer ull på vinden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.