Vad tycker ni om denna planlösning? Är lite tveksam till köket, om köksön ska stå på tvärsen istället för parallellt till diskbänk?
 
  • bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser trevligt ut! Många fönster och ljust!
Håller med om köket. Jag skulle öppna upp det och göra ett U eller L-kök av det. 21 m2 kök är ganska stort, men på ritningen är det ändå ett ganska trångt parallellkök. Det borde gå att göra bättre.
Var ska TV-n vara? Där nere verkar det inte finnas någon vägg för den, men den kanske ska vara i allrummet uppe?
Dörrarna till arbetsrummet skulle jag göra som infällda skjutdörrar. Möjligen också flytta dem mot hallen för att få bättre möblerbarhet i vardagsrummet och arbetsrummet, men då försvinner symmetrin på den väggen som också är snyggt.
I sovrummen yppe tror jag att det kan bli trevligare om ni byter plats på garderoberna och sängarna.
Möjligen ska ni också flytta väggen på stora sovrummet så att delen med garderoberna ingår i hallen istället. Det ser nog trevligare ut mot balkongen då.
 
Jag tror du kommer bli tokig på dörren till själva toan på övervåningen; byt till skjutdörr eller ta bort den. Det kommer nog vara ett badrum som gäster inte använder utan ert "privata" så jag har svårt att se ett behov av att först gå in i badrummet och sen in på toan...

/FlitigaLisa
 
FlitigaLisa skrev:
jag har svårt att se ett behov av att först gå in i badrummet och sen in på toan...

/FlitigaLisa
Jag förstår det i a f. Har byggt precis lika i mitt relax. Inte så kul om man sitter några i bastun eller bubblar med familj och om det börjar trycka på inte ha så man kan stänga om sig. Då får man ju springa ner en våning ;)
Tycker lösningen är rätt med separat toa när det är tänkt som ett litet relax..
 
Är det två våningar i fullhöjd? Jag utgår från det då fönsterna är placerade som de är samt som badrummet möblerat.

Jag vet inte era krav på storlek på sovrum men 14 kvm för ett enkelrum är stort och jag hade personligt flyttat lite på på väggen som går mitt genom huset.

Om du flyttar den kanske med en halvmeter så vardagsrum, allrum, de mindre sovrummen blir mindre vinner du följande.

1.Du får ett större kök vilket kanske gör att du kan stuva om för att få till köksön optimalt.
2.Trappan flyttas bort vilket gör att ni kan sätta tex garderob i nedre våningen mot trappan för hänga undan lite mer utekläder.
3. när trappan är flyttad på övervåningen hade jag vridit sängen till föräldrarnas sovrum så att fotänden hade kommit mot klädkammaren och sedan satt samtliga garder mot väggen mot grannsovrummet. Hade även då ändrat så ingången till klädkammaren kommer jämte dörren till föräldrarnas sovrum istället för genom allrummet. Eventuellt labbat om nuvarande hörn med balkongdörr från föräldrar, dörr/vägg till sovrum,garderob och klädkammare för att optimera klädkammaren vilket ser ut att vara det som är underdimensionerat i huset.
4. Du kan få till större badrum och med lite pillande med lösningen kan du säkert få till bastu som är liggbar. ;)

Kanske inte fördel men det ger även lite större yta vid grovéntren och toan. Går labba lite där efter vad man har för idéer
 
Eller gör ett L- eller J-format kök med bardisk mot matsalen, då går ett mindre köksbord att ställa mot ytterväggen (fixa bara dit ett fönster).

N
 
Är lite tveksam till köket, om köksön ska stå på tvärsen istället för parallellt till diskbänk?
Jag förstår dina funderingar och tror att det skulle vara bättre med köksön på tvären. På så sätt kan du utnyttja golvytan i köket på annat sätt. Jag skulle tycka att det vore bra med ett bord inne i köket .. för frukost, barn som skall fika eller dyligt. Du får ju också en trevlig utsikt från spisen ut mot det stora rummet. Jag vet inte riktigt vad som nu är tänkt att vara mitt emot köksön (i ritningen alltså).

Den kanske måste göras lite kortare om man sätter den på tvären och då förlorar du visserligen både förvaring och arbetsyta men jag tror ändå att det är bättre i längden. Det ger dig mer möjlighet till förändring av möblering.

/anna
 
Hittade dock denna kökslösning på Vedum, som skulle passa bra in i köket på ritningen.

GetDocument.asp

Det kanske blir det ändå... Får snacka närmare med några köksleverantörer får se vad de har att säga.
 
Jag tror att din första lösning kommer att bli supersnygg och du kanske kommer att ångra dig om du inte testar denna. Nyttigt med reflektioner och nya tankar men om du landar i din första tanke är den nog bäst för dig. Jag tycker dock fortfarande att den är lite av slöseri av golvyta ... men behoven är ju olika och golvyta kanske inte är någon bristvara för dig:). Men det låter ju härligt att bara släppa loss, följa tränden och göra någonting riktigt läckert, istället för att tänka på vad som är mest praktiskt och hållbart i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.