Stomme för uteplats med träreglar monterade mot vit vägg och befintlig husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglarna på en oavslutad byggkonstruktion av vad som verkar vara en uteplats eller altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt träcykelskjul med takstomme och en vägg uppbyggd, placerat vid husvägg och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träpergola med takstolar och väggpaneler i en trädgård, nära en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tjena,

Jag håller på med ett projekt, att bygga motorcykel-förvaring. Det som är kvar är lite panel, att täta mot väggen/planket, tak, dörr, samt eventuellt någon typ av golv.

Tanken är plåttak vilket jag tror att jag kan lösa, att täta planket bör inte heller vara något problem, men dörren är (för mig) ett stort bekymmer. Karmarna är inte vinkelräta så att säga, så en vanlig dörr funkar inte. Att bygga ut en av väggarna är inte aktuellt pga plats-brist.

Det går såklart att bygga en platsbyggd dörr men det kommer bli riktigt meckigt eftersom vinklarna är knas.

Jag har även googlat som en idiot på dragspelsdörr, vikdörr, garageport, jalusidörr mm, men allt kräver en rätvinklig dörröppning.

Någon som kan komma på en smart lösning förutom att bygga en custom-dörr??
Jag har egentligen inga säkerhetskrav förutom att jag vill kunna ha dörren stängd/låst med enkelt hänglås.

Och om jag måste bygga custom dörr, ska jag hålla mig till befintliga 45x70 reglar eller 45x45-reglar för att hålla nere vikten? Tacksam för svar!
 
Har du ingen cirkelsåg. Borde kunna klyva en regel och göra den trekantig så att det blir "rakt"
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Har du ingen cirkelsåg. Borde kunna klyva en regel och göra den trekantig så att det blir "rakt"
Du menar att sätta en regel utanpå befintlig regel? Nej, men får väl se till att låna en cirkelsåg om det är enda smidiga lösningen.
 
Borde ju räcka rätt bra om du gör så på höger sida och har den som gångjärns sida.
 
raveper raveper skrev:
Borde ju räcka rätt bra om du gör så på höger sida och har den som gångjärns sida.
Tyvärr behöver gångjärnen sitta på vänster sida. Det GÅR ju göra en anpassad dörr men gavlarna på dörren kommer bli helknas (som på regeln över dörren). Det kanske behöver landa i den lösningen tillslut ändå.
 
Redigerat:
Tomture61
Ditt mc garage verkar vara ganska luftigt , förutom att det inte är färdigbyggt då .
Varför inte snickra ihop en egen dörr med ytterpanel + hakgångjärn .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ditt mc garage verkar vara ganska luftigt , förutom att det inte är färdigbyggt då .
Varför inte snickra ihop en egen dörr med ytterpanel + hakgångjärn .
Så osnyggt med gångjärn på utsidan men det kanske får bli så om jag ska lyckas behålla min mentala hälsa intakt.
 
V
Gångjärn på utsidan ser inte illa ut.
Den mentala hälsan försvinner ändå med tiden.:worried:
 
  • Gilla
  • Haha
Svartkatta och 3 till
  • Laddar…
Är hela dörrhålet skevt eller är problemet bara att reglarna inte är parallella med dörrhålet. Båda går hur som att lösa genom att sala på reglarna med en kluven bit som skrivas och limmas dit.
 
T toolman77 skrev:
Är hela dörrhålet skevt eller är problemet bara att reglarna inte är parallella med dörrhålet. Båda går hur som att lösa genom att sala på reglarna med en kluven bit som skrivas och limmas dit.
Hålet är inte skevt utan det är vinklarna på gavlarna som är problemet.

Nu har jag köpt tak, så dörren kommer få vänta lite.
 
Är problemet att du har reglar vars yta är sned i förhållande till dörrhålet dvs de är lodräta men ytan är vinklad fel?

I så fall så innan du sätter dit taket så sågar/hyvlar/slipar du bara bort en bit av reglarna i rätt vinkel. En rasp funkar också vid närmare eftertanke. Eventuellt sätter du en förstärkning på andra sidan av reglarna om de verkar bli tunna.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
S
Kunde kanske funkat med en trekantslist, om du nu tänkte klara dig utan cirkelsåg, men tror inte de finns impregnerade.

Edit: ser nu att du inte har impregnerat virke. Idén lever vidare.
 
Behöver iof inte klyva en hel regel. Räcker med 4 mindre bitar där karmskruvarna skall sitta. Går med kap ger såg om man är försiktig men det blir nog svårt med den vänstra vinkeln. Hade vart bättre med den högra.
 
S stugfar skrev:
Kunde kanske funkat med en trekantslist, om du nu tänkte klara dig utan cirkelsåg, men tror inte de finns impregnerade.

Edit: ser nu att du inte har impregnerat virke. Idén lever vidare.
Det är bara det mot asfalten som är impregnerat. Visste inte ens att det fanns trekantslister, ska mäta lite.

Delvis byggd vedbod med trästomme och väggar, skyddat av presenning på taket och trädgårdsredskap inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är Droppskydd på plats. Plåttak blir nästa steg.
 
Tomture61
Hade nog varit bättre om du monterat reglar i dörrhålet "rätt" från början ;)
Enklare att snedkapa liggande reglarna än att klyva en hel regel .
Går iofs att ändra på redan nu , innan uppsättning av ytterpanelen .
 
  • Gilla
yonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.