Hej
Har en IKEA Hjalpsam som går mig på nerverna :) Den piper 3 gånger och tömningspumpen börja gå när jag startar den. Det är torrt under maskinen så verkar ej vara läckage, och jag har nu testat byta pressostat, testat byta givaren och frigolitbiten under (den som slår till om den kommer vatten under maskinen)

Jag tycker att jag kollat det jag själv anser borde kunna varit problemet men har nu kört fast, så har någon en idé/tips på hur jag tar mig vidare i felsökningen så vore jag mer än tacksam :)
 
I det här läget är det väl inte mycket att göra men varför i all världen handlar folk vitvaror på Ikea? Finns det ens reservdelar och en organisation som reparerar deras vitvaror?
Hade det varit en Cylinda eller annat vanligt märke hade det varit många som kunnat svara. Inte minst forumets vitvaruguru e-lux.
Lider med dig. :(
Om det varit läckage så kan mikrobrytaren ha tagit stryk. Fick byta den på vår cylindadisk.
 
Hade samma på min Ikea maskin då hade jag stopp i avloppet, var som en tunn kanal i vanliga avloppet för diskmaskinen vid vattenlåset såg det inte förräns jag tog isär avloppet. Maskin funka när jag körde mot en hink vid tömning
 
Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men tror det är Electrolux som tillverkat den. Det är iallafall från dom jag beställt delarna till maskinen. Och jag har inte själv köpt maskinen utan den var installerad när jag köpte lägenheten :) så är oskyldig

Microbrytaren har jag bytt då den satt ihop med flottören (reservdelen innehöll både microbrytare/hållare och frigolitbiten) men problemet kvarstår.

imported_Benno imported_Benno skrev:
I det här läget är det väl inte mycket att göra men varför i all världen handlar folk vitvaror på Ikea? Finns det ens reservdelar och en organisation som reparerar deras vitvaror?
Hade det varit en Cylinda eller annat vanligt märke hade det varit många som kunnat svara. Inte minst forumets vitvaruguru e-lux.
Lider med dig. :(
Om det varit läckage så kan mikrobrytaren ha tagit stryk. Fick byta den på vår cylindadisk.
 
Ska testa göra som du gjort och köra direkt mot en hink istället och se hur den reagerar jag hoppas det är något så enkelt :)

Glömde nämna en sak, läste någonstans att man kunde starta ett program, stänga luckan, då börjar tömningspumpen gå, sen skynda sig att öppna luckan såfort tömningspumpen stängs av men innan maskinen börjar pipa (felkoden 3 pip) Sen hälla in vatten i maskinen och stänga luckan.

Har testat detta och då börjar den köra programmet och hinner en ganska bra bit in i det, sen börjar pumpen gå och pipandet är tillbaka.

Maskinen verkar aldrig ta in vatten varken då jag testat ovanstående eller när man försöker köra den som vanligt.



E Emanuel01 skrev:
Hade samma på min Ikea maskin då hade jag stopp i avloppet, var som en tunn kanal i vanliga avloppet för diskmaskinen vid vattenlåset såg det inte förräns jag tog isär avloppet. Maskin funka när jag körde mot en hink vid tömning
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
I det här läget är det väl inte mycket att göra men varför i all världen handlar folk vitvaror på Ikea? Finns det ens reservdelar och en organisation som reparerar deras vitvaror?
Hade det varit en Cylinda eller annat vanligt märke hade det varit många som kunnat svara. Inte minst forumets vitvaruguru e-lux.
Lider med dig. :(
Om det varit läckage så kan mikrobrytaren ha tagit stryk. Fick byta den på vår cylindadisk.
Ikea gör inte egna vitvaror om du tror det. Vanligtvis är det Electrolux, Whirlpool och Bosch. Så reservdelar är det absolut ingen skillnad. Servicen varierar ju såklart beroende på vart i landet du bor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad betyder larmet? Det är inte magnetventilen som strular. Min piper om jag glömt sätta på vattnet. Kommer dock ej ihåg hur många pip.
 
E Emanuel01 skrev:
Vad betyder larmet? Det är inte magnetventilen som strular. Min piper om jag glömt sätta på vattnet. Kommer dock ej ihåg hur många pip.
Larmet, om jag läst/tolkat det rätt så varnar den för läckage

Är magnetventilen och fyllventil samma sak? (den som Electrolux kallar för Fyllventil i sina reservdelar, den har jag bytt)

Dvs den enheten som inkommande vattenslang från blandaren är fastgängad i, det går även 2 st kablar till densamma.
 
Ja det är den. Och den var komplett med spole?
 
Den såg komplett ut.
Om den larmar på fukt via den mikro brytare du bytt. Sluter den en krets vid fukt eller bryter. Om den sluter en krets kanske det skulle vara intressant att sumra kablarna lösa så de inte kommit i kläm någonstans.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Ikea gör inte egna vitvaror om du tror det. Vanligtvis är det Electrolux, Whirlpool och Bosch. Så reservdelar är det absolut ingen skillnad. Servicen varierar ju såklart beroende på vart i landet du bor.
Ikea tillverkar ingenting själva. Det vet jag. Ibland kan de anlita kvalitetstillverkare. Åtminstone till första serien innan de hittar en producent i ett låglöneland. Men prylarna är fortfarande "märkeslösa" och sannolikt beställda eftter vad ikea specificerat. Det är sällan en fördel förutom på prislappen.
 
Ska testa det imorgon så återkommer jag, måste förövrigt få passa på att tacka er för snabb respons.

Är ny på forumet och väldigt imponerad av folks välvilja att hjälpa till :)
 
A
J John Wade skrev:
Hej
Har en IKEA Hjalpsam som går mig på nerverna :) Den piper 3 gånger och tömningspumpen börja gå när jag startar den. Det är torrt under maskinen så verkar ej vara läckage, och jag har nu testat byta pressostat, testat byta givaren och frigolitbiten under (den som slår till om den kommer vatten under maskinen)

Jag tycker att jag kollat det jag själv anser borde kunna varit problemet men har nu kört fast, så har någon en idé/tips på hur jag tar mig vidare i felsökningen så vore jag mer än tacksam :)
tja det är väl som vanligt på denna plattformen kretskortet är mer än fem år så slutar det att fungera
 
A
E Emanuel01 skrev:
Vad betyder larmet? Det är inte magnetventilen som strular. Min piper om jag glömt sätta på vattnet. Kommer dock ej ihåg hur många pip.
3 pip = översvämning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.