F
Precis flyttat in och försöker luska ut hur jag stänger av elpatronen. Panelen på pumpen ser lite mer modern ut, vet inte om den blivit utbytt? Ser inte ut som den i manualen. Jag gissar att symbolen med rektangel med en cirkel och plusttecken i är elpatronen?

Frontpanelen av en NIBE värmepump med tryckmätare, kontrolllampor och justeringsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en värmepanna med tryckmätare, reglage, och etiketter för tryckintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, det är el-patronen. Tryck en gång på den vänstra knappen så inaktiveras el-patronen och två gånger även cirkulationspumpen och detta kallas sommarläge då ingen värme ges till huset.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Precis, det är el-patronen. Tryck en gång på den vänstra knappen så inaktiveras el-patronen och två gånger även cirkulationspumpen och detta kallas sommarläge då ingen värme ges till huset.
Tackar!
 
Litet tillägg: Om det inte ser ut som i manualen har du nog fel manual. Finns ett dussin olika manualer beroende på vilket år och datum din 310P är tillverkad.
 
F
J Josth skrev:
Litet tillägg: Om det inte ser ut som i manualen har du nog fel manual. Finns ett dussin olika manualer beroende på vilket år och datum din 310P är tillverkad.
Pumpen är från 2005, kanske fick med en gammal manual? Såg sliten ut och klämd vid bygeln vid kontrollpanelen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Det finns tre olika manualer beroende på om den är tillverkad i början av 2005, i mitten på 2005 eller i slutet på 2005. Här är den för mitten: [länk]

:love:
 
Såg nu att 310P fick en annan typ av shuntmotor med spak om den är tillverkad sista kvartalet 2005 jämfört med tidigare som hade shuntmotor med en liten ratt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Uppföljningsfråga. Det står i manualen att trycket ska ligga på 0.5-1.5 bar. Ser ut att vara lite lågt?

Manometer visar ett tryck strax under 0.5 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen den där kanalväljar knappen. När jag trycker på den syns bara 1111-1111 i displayen.
 
Trycket bör ligga på runt 1 bar. När vattnet värms upp kan det variera att par tiondelar upp eller ner. Om trycket ökar plötsligt mycket när man fyller på kan det tänkas att man behöver pump i mer luft i gummibälgen i expansionskärlet.

Syns det bara 1111-1111 i displayen trots du trycker bara snabbt på kanalväljaren så är det tyvärr problem med den knappen och man kan behöva byta styrkortet.
 
F
J Josth skrev:
Trycket bör ligga på runt 1 bar. När vattnet värms upp kan det variera att par tiondelar upp eller ner. Om trycket ökar plötsligt mycket när man fyller på kan det tänkas att man behöver pump i mer luft i gummibälgen i expansionskärlet.

Syns det bara 1111-1111 i displayen trots du trycker bara snabbt på kanalväljaren så är det tyvärr problem med den knappen och man kan behöva byta styrkortet.

Så då är det en aning lågt tryck alltså. Läste något i manualen hur man kan öka det så får testa.

Jag tyckte att jag fick in kanal 3 ett tag men sen ändras det till 1111-1111 igen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Den sitter då i mellanhöjd överst på den mittersta plåten och till vänster. Om din 310P är tillverkad 2005 så är den då tillverkad första kvartalet -05 och följande manual gäller: [länk]
Ah, tack!

Båda ventiler verkar fungera fint.

Nu är dock trycket lågt så jag behöver fylla på nu. Skärmdump av en PDF-manual som visar instruktioner för fyllning och luftning av värmesystem, med markerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte om min läsförståelse haltar.

1. Öppna valfri varmvattenkran
2. Sen står det att man ska öppna påfyllningsventil nr 46. Men det står också att den ska vara öppen under drift. Så då är den redan öppen eller? Jag förstår inte riktigt.
3. Öppna påfyllningsventilen. Sikta på 1 bar, stäng ventilen igen.
4. Blir det för högt tryck så använd säkerhetsventilen, 52, för att få ner det igen.
 
Redigerat:
Det är väl i inte varmvattenberedaren du ska fylla med vatten utan du vill fylla på vatten i värmesystemet? Gör som punkt 3 och 4 men välj rätt påfyllningsventil till värmesystemet.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.