Tjena

Bor i ett enplanshus på 135 kvm byggt 1989. När det byggdes installerades luftvärme via ventilationssystem. Ett ACJ aggregat från Bacho som tydligen var på tapeten då, samt värmeåtervinning via värmeväxlare.

2015 gjordes en utbyggnad på 28 kvm, och i samband med denna installerades en luft/luftvärmepump
2017 bytte jag ut den gamla värmeväxlaren mot en dito från Fläkt Woods.
Utöver det värms huset även lite av golvvärme från ena badrummet, och det finns även en kamin centralt i huset.
Anser att jag har en hyfsat öppen planlösning, men självklart så stängs dörrar till sovrummen, som är 4 stycken.


Hur får jag som bäst ner energikostnaderna för kåken i vinter, förutom att dra ner temperaturen ett par grader? Den förre ägaren hävdade att han klarade sig på att enbart köra med luftvärmepumpen och helt skippa elpatronen i ACJ-aggregatet. Har själv inte testat detta.

Ska man komplettera med en luft/luftvärmepump på motsatt sida av huset så att värmen kommer från två håll? Eftersom jag har aktiv ventilation med återvinning så borde jag väl få vettig spridning i alla rum? Eller?
Är det bättre att lägga pengarna på att tilläggsisolera?

Eller finns det andra förslag? Hur har ni andra med samma uppvärmning burit er åt för att få ner antalet förbrukade kWh?
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Man kan ju stänga av el-batteriet i ACJ och installera ytterligare en LLVP samt ett par elradiatorer i rum dit värmen från LLVP inte når. Låter man ACJ värma kommer inte LLVP kapacitet att utnyttjas. Är nog billigaste sättet. Annars kan man konvertera till vattenburet värmesystem och sätta in en luftvattenvärmepump som även gör varmvatten. Men det blir en helt annan mycket högre investeringskostnad.

Det här med att "FTX sprider värmen i huset" är ett lite lustigt synsätt. FTX är ett ventilationsaggregat som återvinner värme ur frånluften och förvärmer friskluften med denna i sin värmeväxlare. Det är inte ett uppvärmningsaggregat, till det behövs ett betydligt högre luftflöde än vad som används för ventilationen.
 
Var ligger huset och hur många kWh förbrukar ni per år?
 
J Josth skrev:
Man kan ju stänga av el-batteriet i ACJ och installera ytterligare en LLVP samt ett par elradiatorer i rum dit värmen från LLVP inte når. Låter man ACJ värma kommer inte LLVP kapacitet att utnyttjas. Är nog billigaste sättet. Annars kan man konvertera till vattenburet värmesystem och sätta in en luftvattenvärmepump som även gör varmvatten. Men det blir en helt annan mycket högre investeringskostnad.

Det här med att "FTX sprider värmen i huset" är ett lite lustigt synsätt. FTX är ett ventilationsaggregat som återvinner värme ur frånluften och förvärmer friskluften med denna i sin värmeväxlare. Det är inte ett uppvärmningsaggregat, till det behövs ett betydligt högre luftflöde än vad som används för ventilationen.
Jag tolkar första inlägget som att all uppvärmning ursprungligen var luftburen. Då borde flödena i systemet vara mycket större än vad som krävs för enbart ventilation och friskluft blandas i uppvärmingsluften i mindre mängd. Om det stämmer borde systemet kunna hjälpa till med värmespridningen.
 
Du menar om man sätter en stor tratt på cirkulationsintaget till ACJ och kopplar LLVP innerdel tätt mot andra sidan tratten så LLVP innerdel kan blåsa in 35°-40°-ig luft där? Då skulle man få spridning på värmen från LLVP men jag vet inte hur det skulle se ut i huset...
 
D Daniel Kron skrev:
Var ligger huset och hur många kWh förbrukar ni per år?
vi förbrukar ca 18000 kWh och huset ligger på småländska höglandet.
 
Min tanke är ju att nyttja fördelarna med LLVP då 1 kWh in ger fler ut i uppvärmning, mot vår ACJ som inte gör det.
Den mekaniska ventilationen bör fördela värmen hyfsat tänker jag, då frånluften som återanvänds i FTX-aggregaten hämtas från em central punkt i huset.

Hade ju varit kanon att mata in värmen från luftvärmepumpen direkt i ACJ aggregatet, men någon sådan lösning verkar inte finnas..
 
Som sagt el-batteriet i ACJ ska vara avstängt om ni vill spara energi med LLVP. Alternativt kan man byta ut ACJ mot ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri istället. Sedan kopplar man en luftvattenvärmepump som får värma vattenbatteriet. Finns dels system "ReFlow" tänkt för hus som ditt och dels har NIBE grejer så man kan få komplett lösning även med varmvatten via värmepumpen.
 
Du har inte ett flödesschema för anläggningen att visa?
 
Om LLVP sätts i det rum som har inloppet för cirkulationsluft borde väl systemet hjälpa till med spridningen till alla rum på bästa sätt? Jag tolkar bilden som att det bara finns ett sådant inlopp i systemet.
 
Ja om du sätter en stor tratt på insuget om sedan ansluts lufttätt till LLVP och LLVP blåser in i skulle det gå. Annars behöver du ha 35°-40° i rummet insuget och LLVP sitter i.
 
J Josth skrev:
Ja om du sätter en stor tratt på insuget om sedan ansluts lufttätt till LLVP och LLVP blåser in i skulle det gå. Annars behöver du ha 35°-40° i rummet insuget och LLVP sitter i.
Varför det? All energi som tillförs rummet där inloppet är kommer att fördelas ut i huset även utan tratt.
 
Du måste ju ersätta värmen från el-batteriet i ACJ med annan värme t.ex. via insuget. Om du har 21° i rummet med insuget kanske det räcker för att få 10° i vardagsrummet via ACJ utan annat värmetillskott på vinterhalvåret?
 
Om du sätter pumpen på 21 grader så kommer den att gå så mycket som behövs för att hålla 21 grader i rummet. Cirkulationsinloppet drar in kalluft från alla rummen så till slut går luftpumpen på max om den inte kan upprätthålla 21 grader. Visst blir det en gradient i huset men inte så det motsvarar att hålla 40 grader i hallen. Jag har luftpump i hallen, ingen mekanisk cirkulation och har det bättre än så bara med öppna dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.