Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du ändå ska fuska med anmälan är det inte enklare då att bara strunta i den från början?
Jag hade initialt inget uppsåt att fuska med anmälan. Jag kontaktade kommunen och anmälde det till bygglovsenheten. Därefter fick jag planritning och fasadritning och såg att vissa saker på planritningen inte riktigt stämde, det var där jag aktivt valde att inte påpeka att det var fel och inte heller fråga om det finns nyare bilder på planritning. Det är alltså inte vi själva som gjort ändringarna på huset.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker
Det är ett så kallat gråbygge och de kan inte yttringar dig att riva det. Däremot kan de som du nämner ställa krav för att godkänna tex en bygganmälan. Kanske även chans att få gråbygget vitt?
 
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag hade initialt inget uppsåt att fuska med anmälan. Jag kontaktade kommunen och anmälde det till bygglovsenheten. Därefter fick jag planritning och fasadritning och såg att vissa saker på planritningen inte riktigt stämde, det var där jag aktivt valde att inte påpeka att det var fel och inte heller fråga om det finns nyare bilder på planritning. Det är alltså inte vi själva som gjort ändringarna på huset.
Men ansvaret att lämna in rättvisande handlingar ligger solklart på er.
 
Ring och prata med handläggaren om vilka papper som behövs i verkligheten. När jag skulle installera kamin + skorsten sa handläggaren att någon planritning behövdes inte, fast det stod på hemsidan. Han kunde inte minnas när han sist fått en planritning :)
 
  • Gilla
Ferryman och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Som @Claes Sörmland skrev kan ett svartbygge också ställa till det efter 10 år. Därför kan der vara bra att redan nu försöka få till bygglov i efterhand.
Men även här får man akta sig eftersom det kan innebära att svartbygget ses som nybyggt igen.
vem är så korkad så man söker bygglov för en 20 år gammal tillbyggnad?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Som @Claes Sörmland skrev kan ett svartbygge också ställa till det efter 10 år. Därför kan der vara bra att redan nu försöka få till bygglov i efterhand.
Men även här får man akta sig eftersom det kan innebära att svartbygget ses som nybyggt igen.
I vår kommun kan man inte söka bygglov i efterhand. Brorsan fick "riva" för att de börja bygga innan trots de var godkänt.
En bonde riskerade att få riva en hel gigantisk stallbyggnad för att de byggde på industrimark och hade inte fixat rätt bygglov och detaljplaner innan de byggde det.
Hur mycket pengar han gav kommunen för att slippa det vet jag inte =)
Men i efterhand är nog omöjligt för att det ska vara omöjligt.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
När vi installerade kamin så bad jag kommunen skicka planritning osv som de ville att jag skulle använda. Jag fick tillbaka bilder med riktigt kass upplösning som visade hur huset såg ut när det byggdes 50 år tidigare. På de bilderna ritade jag sedan in var kaminen skulle stå och hur hög skorstenen skulle vara, det räckte. Att planlösningen inte riktigt stämde med hur huset faktiskt såg ut var inget jag brydde mig om…
det behöver inte var krångligare än så…
 
  • Gilla
Ferryman
  • Laddar…
Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men ansvaret att lämna in rättvisande handlingar ligger solklart på er.
Absolut, det säger jag ingenting om. Jag förklarade bara att jag initialt inte hade någon avsikt att fuska med någon anmälan, som svar på din fråga om varför jag gjorde en anmälan överhuvudtaget om jag ändå skulle fuska med den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
vem är så korkad så man söker bygglov för en 20 år gammal tillbyggnad?
Min fru. :)

Eller rättare sagt rivningslov.
Hon insisterade på att vi skulle söka rivningslov när vi rev en skorsten som var tillbyggd för närmare 40 år sedan när vi bytte kamin till en som går genom taket (och därigenom enbart kräver anmälan)

Det visade sig att de inte hade något problem med att ge oss rivningslov, men å andra sidan så fanns det inget bygglov heller, så vi kunde ha rivit den i lugn och ro utan att betala något till dem. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det visade sig att de inte hade något problem med att ge oss rivningslov, men å andra sidan så fanns det inget bygglov heller, så vi kunde ha rivit den i lugn och ro utan att betala något till dem. :D

Den där funderar jag på emellanåt. Enligt PBL har man möjlighet att rätta en olovlig åtgärd, t ex ta bort ett svartbygge. Men hur länge då? När krävs rivningslov för att återställa? När det är preskriberat? Aldrig?
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Gör det inte svårare än vad det är, in med ritningen som det ser ut idag med ett X markerat där eldplatsen är/ska vara. Man vill som jag förstått det se till så att inget brännbart kommer för nära kaminen (dvs olämplig placering).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där funderar jag på emellanåt. Enligt PBL har man möjlighet att rätta en olovlig åtgärd, t ex ta bort ett svartbygge. Men hur länge då? När krävs rivningslov för att återställa? När det är preskriberat? Aldrig?
Har också tänkt på det i samband med det.
Men som sagt, jag tror inte att kommunala tjänstemän gör mer än absolut nödvändigt i de flesta fall.
Exempelvis så var ombyggnationen av den gamla öppna spisen till en braskasett registrerad och godkänd, utan bygglov för skorstenen. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
glöm inte att ange att sotmästare skall besikta allt före tänkt driftsättning.:cool:
Jag tog hem sotarmästaren för innan bygget vilket medförde att jag fick ändra planerna för att min ursprungliga lösning hade inte fått godkänt. Han gav upplysningar om bestämmelser som gjorde att jag fick till en godkänd lösning.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Läs gärna nedanstående quote:
Fel skrivit av mig. Om svartbygget är mer än 10år så behövs det inget bygglov, och då är det upp till köparen att kolla upp om det finns.
Därför kan en säljare i detta fall svara ja på frågan om det finns de bygglov som behövs ..
 
M mrcooper89 skrev:
Jag vill installera kamin i ett hus som saknar murstock och har då gjort en bygganmälan på min kommuns hemsida. Jag har då fått ett mail att jag ska komma in med kompletterande information som t.ex planritning där kaminens placering är inritad. Tyvärr misstänker jag att en tillbyggnad på huset (ett sovrum) har tillkommit utan bygglov för ca 20 år sedan och jag undrar om jag bör rita med den tillbyggnaden på planritningen eller ska jag helt enkelt låta bli att rita med den?

Vad jag förstår så är ett så gammalt svartbygge preskriberat men jag är rädd att det ändå kan orsaka problem för min installation av kamin. Eller kan de tvinga mig riva tillbyggnaden i värsta fall?

Jag låter hellre bli att sätta in kaminen om det finns risk att sovrummet ryker

Legitimera svartbygget och betala bygglovet om ni inte kan kräva säljaren på det. I annat fall är inte försäkringen giltig på den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.