Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Från Vimmerby Energis hemsida:

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Om man antar att vattnet värms från 7 till 40 grader och badkaret rymmer 300 liter så går det alltså åt 11,48 kWh. Själva vattnet kostar ungefär 10 kr om du är ansluten till vårt vatten- och avloppsnät.
Ett 300-liters kar fyller man kanske med 200 liter vatten och värmer man det med värmepump så är man nere på 2-4 kWh.
 
T Thomas Fransson2115 skrev:
vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting
Börja med att kontrollera att vp fungerar som den ska.
Slå av spetsvärmen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fullt rimlig förbrukning.

TS skriver själv att han kör upp till 2000 mil med elbil per år. Snittförbrukningen kan vara mellan 2-2,5 kWh/mil, dvs upp till 5000 kWh.
Att man laddar sällan ger knappast någon besparing.

En FLVP har låg verkningsgrad och en kompressor som ofta endast klarar att värma ner till kanske +5˚ utomhustemperatur vid 23˚ inomhus. Vid kallare går eltillsatsen in och det blir dyrt. Därför är det mycket stor skillnad i förbrukning om man väljer att ha t ex 23˚C istället för 19-20˚C.

Vattenburen golvvärme är i teorin bra men i praktiken kan ett undermåligt arbete med isolering i bottenbjälklaget skapa stora värmeförluster, speciellt om man gillar att ha varm inne.

Om man lyckas hålla totalförbrukningen runt 10 000 kWh med TS förutsättningar då är man brutalt snål och laddar definitivt inte en elbil för 1500-2000 mils körning.
 
T Thomas Fransson2115 skrev:
Hej,
Bor i ett svanenmärkt hus på 139 kvadratmeter byggt 2016. Huset har vattenburen golvvärme på nedre plan. IVT pump och vattenburna element på övervåningen.

Området vi bor i består av nästan helt identiska hus, samma konstruktion, byggda av samma byggherre och vi har den absolut högsta förbrukning av alla hus..

vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting!
Vi är en normal familj med lika många boendes i husen som grannarna… vi har samma standard av maskiner a-klass på alla, vi har kompletterat med luftvärmepump som många andra, har en laddbox, elbil som i princip merparten av våra grannar.

men ändå.. nästan dubbel förbrukning…

har pratat med både närverksägaren och producenten som säger att det kan vara så…

huset är också ett svanenmärkt hus som Bonava som byggt huset sagt att det ska vara så snålt…

vi gör av med dubbelt, vad ska man börja?
Lättas vore väl om du kan jämföra hur mycket grannarna värmepumpar har varit i drift (timmar för värme och varmvatten)och vilken rumstemperatur dom har inställt på.Det skilja mer vad man tror om ni har inställt på rumstemperatur 23 grader och grannen kanske har 21 grader men det låter lite väl mycket och borde nog kolla upp värmepumpen så det inte något galet där.
 
Några bilder på värmepumpens statussidor och eventuella larm skulle kunna ge några ledtrådar.
 
Skulle säga
1) Kolla om nån granne har höns ;)
Läs post 21 i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/page-2

Är förvånad över att ingen har föreslagit detta tidigare.
Fy skärms på er gamla BH rävar :crysmile::crysmile:

2) Kolla av verklig förbrukning på elbilsladdningen

3) Kolla hur mycket bad ni tar. Detta är en enkel sak som de flesta har koll på.

4) Kolla hur ofta & LÄNGE det duschas. Här kan det skilja enorma mängder i elräkning mellan familjer.
Duschas det 2ggr om dan i 30min för två tonåringar i en familj mot 1gång om dan i 10min för 1 tonåring i en annan ... det är tumme pekfinger 50min*10L/min 35C vatten mer som görs av med ... dvs 500*20C (35C -15C(vatten temp in) ) * 4.2 /3600 = ca 11-12kWh om dan i skillnad.
på ett år drygt 4000 kWh
Dusch är en sådan sak som ofta glöms bort.

5) Värme inne på vintern. En tumregel säger att det är 5% skilland i elräkning för 1C.
Så har ni 23 inne och grannarna har 21 ... tja det är ca 1000-2000 kWh där.

6) Inställningar på värmepumpen. Den kanske är trasig och går på elpatron utan att ni märkt det.

7) Kolla inställningar på cirkulationspumpar.
Denna råkade jag ut för själv första vintern i huset.
Föregående ägare hade satt cirkulationspumparna på max. Detta medförde att vattnet inte han lämna av sin energi i elementen och bara snurrade runt i systemet utan att värma så mycket. Detta gjorde i sin tur att retur-tempen var bara 2C lägre. Så värmepumpen fick jobba som satan för att tillföra den lilla energi som plockades ut.
Testade att sänka pumparna ett steg ...o oj det blev varmare i huset och returen blev ca 5C som gjorde att pumpen fick det lättare och drog mindre ström.
8) Kolla om ni har nått annat som ligger o tjuvtar massa. Typsikt en TV på standby som drar lika mycket som då den är på. Lättast att hitta genom att köpa en energi-mätare och mäta per uttag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tamazin och 14 till
  • Laddar…
J
Det är något med uppvärmningen helt klart, annars kommer du inte upp i dessa siffror. Värmepumpen går kanske på elpatron.

Alternativt har du har en massa elgolvvärme eller en pool/spabad? Eller en kombination.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket kWh förbrukade ni nu i Juli och Januari? Så att vi kan se skillnaden utan och med värme.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
De kan vara svårt att rätt av jämföra granarnas förbrukning. ska man jämföra så börja med temperaturen. Därefter dusch och badvanor. Laddar grannarna hemma eller borta? matlagning. Sådana saker är viktiga att tänka på om man jämför. grannarnas förbrukning. Sen är så klart en elbil något som syns på elräkningen. Det är inget attt förneka. Men å andra sidan så behöver man belasta bensinkontot.
Små saker är värt att kolla på, att man inte blockerar elementen. Golvvärme på badrum och toalett? vatten eller el.
 
Det finns i princip bara 3 stora förbrukare i ditt hem:
1. Uppvärmning
2. Varmvatten
3. Elbil

Allt annat är i princip försumbart när du jämför med grannarna som bor i likadana hus.

Om du har en normal temperatur inne (~22 grader) så bör din uppvärmning (givet husets storlek och värmepump) ligga på typ 5-7000kWh.

Varmvatten är svårt att uppskatta men det bör rimligen inte ligga på mer än 2-3000kWh.

Om du kör 2000mil per år och laddar 100% hemma så kan du räkna med att det motsvarar ca 4000kWh.

Övrig förbrukning bör inte ligga på mer än 3-4000kWh.

Totalt summerar detta till 14-18 000 kWh per år. Har svårt att tro att dina grannar gör av med 11 000kWh om de också kör 2000mil elbil.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Felinställd värmepump som går på elpatron?
T Thomas Fransson2115 skrev:
Är det ngn som har koll på hur mycket ett bad i normalstort badkar drar?
Det kostar ca 3.5 kwh att värma upp vanligt kranvatten till 38 grader, per 100 liter under förutsättning det är uppvärmt med ren el. Uppvärmt vatten från Frånluftvärmepump blir billigare, skulle tro runt 1.5 kwh per 100 liter. Normalt badkar rymmer ca 230-250 liter. Vatten kostar också, räkna med 5 kr.
 
T Thomas Fransson2115 skrev:
Hej,
Bor i ett svanenmärkt hus på 139 kvadratmeter byggt 2016. Huset har vattenburen golvvärme på nedre plan. IVT pump och vattenburna element på övervåningen.

Området vi bor i består av nästan helt identiska hus, samma konstruktion, byggda av samma byggherre och vi har den absolut högsta förbrukning av alla hus..

vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting!
Vi är en normal familj med lika många boendes i husen som grannarna… vi har samma standard av maskiner a-klass på alla, vi har kompletterat med luftvärmepump som många andra, har en laddbox, elbil som i princip merparten av våra grannar.

men ändå.. nästan dubbel förbrukning…

har pratat med både närverksägaren och producenten som säger att det kan vara så…

huset är också ett svanenmärkt hus som Bonava som byggt huset sagt att det ska vara så snålt…

vi gör av med dubbelt, vad ska man börja?
Som jämförelse, Jag bor I radhus från 1979 på 116 kvadratmeter. 3 personer. Uppvärmt med Nibe frånluftvärmepump. Total elförbrukning i juli, inkl uppvärming var 354 kwh. Årstotal ca 8500 kwh.
 
  • Gilla
slm
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:
Som jämförelse, Jag bor I radhus från 1979 på 116 kvadratmeter. 3 personer. Uppvärmt med Nibe frånluftvärmepump. Total elförbrukning i juli, inkl uppvärming var 354 kwh. Årstotal ca 8500 kwh.
Det är oerhört stor skillnad på olika hus och framför allt hur man använder strömmen. T.ex. långa eller korta duschar, varmt eller kallt inomhus, kanske inte helt perfekt inställd värmepump osv.

Vi gjorde av med ca 1400kw, men då har vi en uppvärmd pool och ett barn som gärna duschar i 45 minuter...

/N
 
M miks62gbg skrev:
kl uppvärming var 354 kwh.
Dem blev jag imponerad av.
Diskmaskin?
Datorer?

Jag har svårt att komma under 500kWh/mån
 
L lat skrev:
Dem blev jag imponerad av.
Diskmaskin?
Datorer?

Jag har svårt att komma under 500kWh/mån
Vi har 3 tv-apparater varav 2 st är på varje kväll, xbox, 2 laptops, diskmaskin och tvättmaskin varannan dag. Vattenkokare flera ggr om dagen. Totalt ca 10 duschar per vecka vardera ca 4-5 minuter. Vi är inte särskilt sparsamma med el. Men själva huset är rätt varmt i juli så jag tror kanske 90% är hushållsel. På vintern har vi ca 1300 kwh på en månad och merparten är uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.