H HEM2121 skrev:
Nibe. Det viktigaste är effekten och att leverantören finns kvar på marknaden även om 10-15 år, vad ingår i deras garanti?Nibe har sagt till mig, även om installatören försvinner från marknaden så går Nibe in i stället för installatören/inköparen.
Tittade nu lite noggrannare på Nibe. De har lite korta garantitider för det de erbjuder och levererar.
 
throne rallolah skrev:
Jag har inte skrivit på något kontrakt än. Jag väljer mellan Vattenfall och Svea Solar. Varför är priset så olika när du väljer Svea Solar eller Svea Solar genom IKEA? Dessutom behöver du verkligen ett bygglov om du vill installera solpaneler på ditt tak? Detta kommer att bli väldigt dyrt och ta väldigt lång tid!!
Jag har landat i att vi inte behöver bygglov eller anmälan så det bör inte bli så knöligt.
Jag visste inte att det var olika pris om man kör med eller utan IKEA men gissar det har med avtal och varumärke/garanti att göra på något sätt.
 
M mortimer skrev:
Håller tummarna för att du får en felfri installation.
Sidan jag länkade till är besiktningar som du kan se resultatet från på de som Axel gjort för bl.a Svea, Eon, Kopernicus m.fl.
Ok förstår, det verkade variera en del men jag är inte insatt mer än att jag förutsätter att en stor leverantörer med ett kontrakt med IKEA tar ansvar.
 
B backstromj skrev:
Ok förstår, det verkade variera en del men jag är inte insatt mer än att jag förutsätter att en stor leverantörer med ett kontrakt med IKEA tar ansvar.
Vi är säkert många som gärna följer din resa om du känner du vill dela med dig.
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
B backstromj skrev:
Jag har landat i att vi inte behöver bygglov eller anmälan så det bör inte bli så knöligt.
Jag visste inte att det var olika pris om man kör med eller utan IKEA men gissar det har med avtal och varumärke/garanti att göra på något sätt.
Det är olika material i IKEA och Sveas.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är olika material i IKEA och Sveas.
Är du säker på det? Jag uppfattade att Solstråle Basic är precis samma som Essential. Det är samma beskrivning, samma watt och vad jag förstår samma utseende? Eller tänker du på andra delar?
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
B backstromj skrev:
Är du säker på det? Jag uppfattade att Solstråle Basic är precis samma som Essential. Det är samma beskrivning, samma watt och vad jag förstår samma utseende? Eller tänker du på andra delar?
Det var tidigare Growatt växelriktare med Solstråle och icke namngivna paneler. Med Svea standard så var det namn och modell specificerat. Har för mig att det var SMA och Tina.
 
R Robert-san01 skrev:
Det var tidigare Growatt växelriktare med Solstråle och icke namngivna paneler. Med Svea standard så var det namn och modell specificerat. Har för mig att det var SMA och Tina.
Ok, nu är det Solaredge som växelriktare och optimerare.
Enligt säljaren uppfattade jag att det skulle vara samma paneler men de under ett annat namn.
 
B backstromj skrev:
Ok, nu är det Solaredge som växelriktare och optimerare.
Enligt säljaren uppfattade jag att det skulle vara samma paneler men de under ett annat namn.
De har även Huawei med optimerare. De är batteriklara som standard upp till 10kW. Det är också väldigt mycket mindre med problem med Huawei än SolarEdge.
 
R Robert-san01 skrev:
De har även Huawei med optimerare. De är batteriklara som standard upp till 10kW. Det är också väldigt mycket mindre med problem med Huawei än SolarEdge.
Problem med vad ?
 
M mortimer skrev:
Problem med vad ?
Kvalitetsproblem/hårdvara.
 
R Robert-san01 skrev:
Kvalitetsproblem/hårdvara.
Som t.ex ?
 
M mortimer skrev:
Som t.ex ?
Saker som är DOA eller går sönder.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
H
R Robert-san01 skrev:
Vad använder Nibe för växelriktare och paneler nu mer? Förut var det rebrandade No-name av enklaste och billigaste modell.

Hybrid skulle jag säga är ett grundkrav även man inte köper med batteri nu.

Optimerare finns idag från flera tillverkare med olika funktioner och spec. För små anläggningar i flera riktningar kan optimerare vara ett sätt att få till en anläggning alls.
Nibe är bäst på att förklara hur deras system fungerar, de har duktiga experter så man får bra svar och förklaringar.
 
H
M mortimer skrev:
Tittade nu lite noggrannare på Nibe. De har lite korta garantitider för det de erbjuder och levererar.
Var det från Nibe eller en återförsäljare. Hur lång garanti har de och vad har de andra för garantitid. Vad innefattar resp. garanti?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.