Är det någon som har fått gjort eller själv gjort enklare köksluckor? Efterlyser erfarenheter om detta.
 
jag har gjort egna luckor bode i trä samt mdt luckor .det är inte så svårt med rätt maskiner.
 
Det beror på vad du menar med "enklare köksluckor"? Vill du att dina hemsnickrade luckor ska se lika fina ut som köpeluckor blir det svårt. Speciellt om du inte är van snickare och och har tillgång till en avancerad maskinpark.
Varför vill du göra egna luckor? För att få ett unikt utseende, för att spara pengar eller för att du gillar utmaningar?
 
Det är nog både en estestisk och en ekonomisk fråga. Jag är ute efter en lucka med ett "grovt" lite gammaldags utseende. Det enklaste hade onekligen varit att köpa en IKEA lucka eftersom jag har köpt stommarna där, men det är verkligen en sista utväg. Jag är mycket förtjust i "plankutseende". Vi har gjort en hel del lösningar här hemma där vi har limmat ihop spontat trä till dörrar/luckor. Det är snyggt men kommer inte att duga till köksluckor där man har andra kvalitetskrav. KAnske man kan göra det på annat sätt - annat träslag? smalare ribbor? Skulle även kunna tänka mig en slät lucka à la 40 - 50-tal, penselstryker man den sedan med en tjock, blank lack så tror jag att jag kan få något sånär rätt stuk. Köpeluckor är ju väldigt släta för att få en tålig yta, har lite svårt att acceptera det här hemma. Jag har tunga material i övrigt här, synligt tegel - grovt putsad vägg - råspont i taket- mkt rostfritt-gammalt oslipat trägolv. Vill så hemskt gärna ha en tung/rå lucka också. Men visst, hade jag haft råd med ett Kvänumkök så hade jag inte varit så envis......

Det får gärna se lite hemmagjort ut.

Är det någon som har läst boken "kök i Sverige" tror den är av Inez Svensson. Fantastiskt vacker. Har blivit inspirerad där och då är det svårt att släppa sin idé.

Hadah, menar du mdf-board. Hur får du en snygg kant? Hur tjock skiva måste man ha?

andersmc, jag är inte ute efter en utmaning. Hela huset har varit en jätteutmaning att renovera och vi är snart inne på vårt tionde år. Vi har en tendens att göra allt så komplicerat som möjligt, vi har för mycket idéer!
mvh
 
Att du inte bara vänder dej till en tillverkare av köksluckor. Finns ju massor på marknaden. De gör ju luckor i massor med olika alternativ. Men akta dej för folie-luckor. Ska vara målad eller trä. Googla på köksluckor så får du fram massa leverantörer.

Men ska du göra luckor så ska du använda 16 - 20 mm MDF skiva. Fräsa profiler med överhandsfräs går bra. Men att handmåla MDF är svårt då det har en tendens att "resa" sej mycket. Har sätt en tillverkare som handmålar luckorna, men före så sprutlackerar de luckorna med grudfärg, slip och sen grudfärg igen. Sen handmåla.

/J
 
Vi har köpt luckor i massivt trä på IKEA, som vi sedan sandpapprat och målat med grundfärg och linoljefärg. Slutstrykningen återstår, men det verkar bli kanonbra! Fast mer jobb än man kunde tro...

Det är i alla fall en väldigt skön känsla med massivt trä, även när det är målat! Skulle inte vilja ha något annat material.
 
Sara_B skrev:
Vi har köpt luckor i massivt trä på IKEA, som vi sedan sandpapprat och målat med grundfärg och linoljefärg. Slutstrykningen återstår, men det verkar bli kanonbra! Fast mer jobb än man kunde tro...

Det är i alla fall en väldigt skön känsla med massivt trä, även när det är målat! Skulle inte vilja ha något annat material.
Hur länge sedan är detta? Vi har funderat på samma sak, men dragit oss för det då vi är rädda att linoljefärgen blir för matt och att skit snabbt får fästa på en lucka man är på flera ggr om dagen. Annars gillar jag ide´n men att handmåla IKEAs luckor. Dock kanske med lite mer glans än vad linolja ger. En vanlig oljefärg glans 40? Ahh, nu läste jag om vad du skrivit och såg att du har slutstrykningen kvar, vi får höras om ett halvår, eller så, och se hur det har gått. Eller finns det någon som redan har provat och kan kasta lite ljus över min undran?
 
Sara_B: Vilken lucka har ni använt? Slipade du med maskin eller för hand?

Nimhed: Det finns nog linoljefärg med olika glans. Vi målade lite snickerier för ca 7 år sedan. Jag tror det var Ottossons färg vi använde och den är högblank 80-90 sådär. Fast den påstås bli mattare m tiden. Vår är fortfarande lika blank. Det är en tunn färg som ska strykas ut ordentligt. Mycket dryg, men torkar långsamt. Svårt att säga hur smutstålig den är, en kökslucka är mycket mer utsatt än det vi har målat. Jag har tänkt leta upp rejäla handtag till köksluckan så att man säkert använder handtaget och inte tar så mycket i själva luckan/lådan, så kanske den inte blir fullt så kladdig. Tror att det står mer om linoljefärg under rubriken " Byggnadsvård" här på forumet.

Jizzo: Tack för tipset. Har nu kollat en del där, men det mesta ser fortfarande för "köpt" ut.
Man kanske kan köpa en lucka i massivt trä från luckfirma men som är obehandlad, då slipper man slipmomentet i Sara_B´s förslag.

Jag funderar vidare.....
 
Det fanns beskrivning i något nummer av tidningen "Gör så här" för kanske två år sedan om hur man skulle fräsa egna skåpluckor till köket. Största problemet var att de ville att man skulle köpa verktyg/maskiner för 15-20'.

/ Fredrik
 
Du skulle inte kunna ge dina existerande luckor en omgång med en bläster? När man blästrar trä brukar den hårdare vinterveden (den del som växt under vintern växer långsammare och blir då hårdare) klara sig bättre än den mjukare vårveden och resultatet blir ett grovt och ådrat utseende. Har inte prövat på tekniken själv, bara sett resultatet av andras arbeten, dock inte på köksluckor...
 
Nu ska allt gammalt ut, så det finns inga luckor att blästra. Annars en intressant idé.

HAr nu varit i kontakt med en snickare som menar att man inte kan göra köksluckor av spontat virke. Det kommer med all säkerhet att slå sig och bli skevt, även om man använder lövträ. Funderar nu på vanlig snickarskiva, fast det slår sig kanske också.
 
Televinken skrev:
HAr nu varit i kontakt med en snickare som menar att man inte kan göra köksluckor av spontat virke. Det kommer med all säkerhet att slå sig och bli skevt, även om man använder lövträ. Funderar nu på vanlig snickarskiva, fast det slår sig kanske också.
Luckor av spontat (eller tom ospontat) virke går utmärkt och är vanliga i gamla dörrar. För en dörr 60x70 cm sätter du ihop sex 100mm brädor och skruvar sedan två stycken bräder på baksidan, kanske 100mm från över och underkant för att det inte skall slå sig. Vill du göra det "på riktigt", utan spik, så försänker du tvärbräderna med ett vinklat snitt. Blir jättestarkt. Tyvärr behöver du en rejäl fräs om du vill försänka såhär.

/ Fredrik
 
Det här var goda nyheter:). Har svårt att föreställa mig att det skulle kunna röra sig.

Måste jag inte limma de spontade bräderna innan man fräser? Räcker det med 22 mm virke?

Nu är det så att köket kommer ha mest utdragslådor. Tror du samma teknik fungerar där?

Ska eventuellt ha en snickare som hjälper mig. Antar att det finns tillgång till bra fräs.

mvh
 
Tänk på att virket måste vara möbeltorrt och inte byggtorrt så det funkar inte att ta det direkt från brädgården.
Ett alternativ här är att använda golvbrädor som är torkade och sen inplastade. Är de för breda så kan kanske snickaren hjälpa dig med att klyva och fräsa om dem.

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.