Hej samtliga,
Jag har förstått att det är lite som att svära i kyrkan, men jag är inne på att renovera ett utrymme i källaren och kalka bastun.
Vi har precis dränerat huset med Optidrain och i källaren överväger jag att inreda en relax i rummet längst upp till höger i bild.
Alla hyllplan är utrivna och i utrymmet mellan "matk" och "rotfr" är jag sugen på att ha bastun. Planen är att utrymmet matk har en takdusch och ett par hyllor för att hänga av sig.
Bredden på dörren är 80 cm prick och utrymmet är 1.47 brett och 2 meter långt. På bilden är ytterväggarna markerade i rött, de gula markeringarna är delvis dörr, delvis 3 glas isolerfönster i 140x130 som jag tänkte sätta i väggen.

Vi har Optidrain som sagt på utsida vägg, vore det helt fel att kakla upp bastun och ha lavar i asp? Och om jag kaklar, ska jag ha tätskikt bakom kaklet?
Det är plank i taket så det måste givetvis göras tätt med isolering.

Tankar och synpunkter tas tacksamt emot. Jag är medveten om att det tar längre tid att värma upp än trä, men jag vill inte tumma på utrymmet i bastun. Vad är minsta mått i en bastu, är det någon som känner att den blev för liten?

Ritning av en husplan med markerad sektion där ett sovrum är planerat, inom ett område markerat med rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tätskikt är lite överkurs , ska ni ha golvbrunn i bastun?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tätskikt är lite överkurs , ska ni ha golvbrunn i bastun?
Tack för svar. Ja, vi ska ha golvbrunn i utrymmet, och givetvis tilluft nere vid dörren och ventil i taket.
Andra frågan är också effekten på aggregatet, utrymmet är 6 kubikmeter. Men för att ta höjd för att värma samtliga väggar och glas lär vi sikta på 15-20 kw aggregat.
Elbolagen lär älska mig.
 
Som finne ryser jag av obehag att höra "kakel i bastun"... Det är lite som att ha sten i poolen, ungefär lika rätt...

Eftersom du har isolerat utsidan av väggen kan du, rent tekniskt och regelmässigt, ha tätskikt men en bastu bör du bygga med trävägg, luftspalt och egen isolering!
Lite som ett rum i rummet...

Ska du ha kakel på väggen får du bygga ångbastu! :rofl:
 
anders07 anders07 skrev:
Som finne ryser jag av obehag att höra "kakel i bastun"... Det är lite som att ha sten i poolen, ungefär lika rätt...

Eftersom du har isolerat utsidan av väggen kan du, rent tekniskt och regelmässigt, ha tätskikt men en bastu bör du bygga med trävägg, luftspalt och egen isolering!
Lite som ett rum i rummet...

Ska du ha kakel på väggen får du bygga ångbastu! :rofl:
JAg är helt med på hur du tänker. Hur mycket bygger isoleringen.. i minsta fall?
 
Düsseldorff
Varför kakel? Träpanel?
 
michfris michfris skrev:
JAg är helt med på hur du tänker. Hur mycket bygger isoleringen.. i minsta fall?
Beror ju lite på hur mycket du tänker brassa på men 45mm räcker ofta. Ska du ofta bada och hålla bastun varm kan det vara bra med bastufolie på väggarna.
Ventilerad luftspalt runt om, även tak är att rekommendera...

Vissa bygger in ventilation och fläkt så du kan "suga ut" fukt och värme efter bad och då krävs det kanske inte lika mycket runt omkring...
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför kakel? Träpanel?
Jag tycker att kakel kan se förvånansvärt bra ut och jag vill inte inskränka på utrymmet genom att regla upp.
Och lite lathet. Kolla på bilderna, en av bilderna har jag lånat från BH, den andra annanstans.

Modern bastu med träbänkar och vita kakelväggar, träpanel i taket och stående trädetaljer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med kakelväggar, glasdusch och inbyggd bastu.
 
Jo, kanske, men du får inte upp fukthalten utan mer trä. Medan du värmer bastun ska väggar och lavar blötas flera gånger... :cool:
 
anders07 anders07 skrev:
Jo, kanske, men du får inte upp fukthalten utan mer trä. Medan du värmer bastun ska väggar och lavar blötas flera gånger... :cool:
Tack för svar, bra synpunkter. Nu är jag novis, men hur gör de som har kakel i sina bastu?
Jag är ingen bastufil, men uppskattar att basta.
 
Düsseldorff
michfris michfris skrev:
Tack för svar, bra synpunkter. Nu är jag novis, men hur gör de som har kakel i sina bastu?
Jag är ingen bastufil, men uppskattar att basta.
De bastar inte på riktigt, ur ett finskt perspektiv. De sitter bara en stund i ett varmt rum.
 
  • Gilla
  • Haha
drsakke och 3 till
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Kolla på bilderna, en av bilderna har jag lånat från BH, den andra annanstans.
Det ena behöver inte utesluta det andra, du hade kunnat skippa fönstret och klä ena långsidan ;) Inser att jag inte varit så givmild med foton, här är ett bättre:

Inredning av bastu med träbänkar, vita kakelväggar och svart kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sajje och 2 till
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Tack för svar, bra synpunkter. Nu är jag novis, men hur gör de som har kakel i sina bastu?
Jag är ingen bastufil, men uppskattar att basta.
Att basta handlar om att få upp luftfuktigheten och temperaturen och för att få upp luftfuktigheten (till minst 70%) och det kräver en rätt långsam uppvärmning.
Under uppvärmningen blöter man lavar och väggar ordentligt.

Om du har torr luft i bastun och sen kastar bad kommer det att kännas som en ondskefull liten tomte med hajtänder biter öronen av dig...

Luftfuktigheten ger ett behagligare bad och mer hälsoeffekter.

Sen finns ju "svenskbastu" som enkelt identifieras genom att det inte finns en golvbrunn, och sällan en hink med skopa för att kasta bad... :sweat:
Jag tar hellre hårfönen och värmer upp mig än att sätta mig i en "svenskbastu"... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
kakelbit och 3 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Det ena behöver inte utesluta det andra, du hade kunnat skippa fönstret och klä ena långsidan ;) Inser att jag inte varit så givmild med foton, här är ett bättre:

[bild]
Snyggt, och smart. Tack!
 
A ati skrev:
Det ena behöver inte utesluta det andra, du hade kunnat skippa fönstret och klä ena långsidan ;) Inser att jag inte varit så givmild med foton, här är ett bättre:

[bild]
Luftspalt mellan kakel och yttervägg ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.