En plåtfirma har tillverkat och installerat en takhuv i samband med en installation av en kamin som även innebar en ny skorstensdragning. Förutsättningarna gjorde att en specialhuv fick tillverkas.
Problemet som uppstått är att huven läcker vid lite häftigare regn. Den verkar av allt att döma släppa in vatten längs en specifik falsad lodrät kant.
Plåtfirman påstår att undertryck i huset suger in regnvattnet.
Jag är okunnig inom området men för mig låter det märkligt. Det är inte den enda falsade kanten på huven och det sitter dessutom en tidigare huv bredvid som även den, antar jag, har falsade kanter.
Någon kunnig på området som kan säga om det som plåtfirman hävdar är en trolig förklaring?
Anledningen till min skepsis är att under resans gång har plåtfirman haft andra ursäkter till varför regnvatten kommer in.
 
Kan du ta en bild?
Om det "suger*in vatten så borde det väl räcka med ett större tak?
Men en kamin borde väl inte sugs in luft genom skorstenen?
 
Fukt i isolerglas, rosa streck markerar området med kondens mellan glasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad svart skorsten intill äldre vitmålad skorsten med flagande färg, sedd nerifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När trädgårdsslangens stråle riktades mot röd markering läckte det in på samma sätt som när det regnat.
 
Bilderna är alldeles för dåliga för att jag ska kunna se vilket uförande som använts på falsen.
Normalt sett ska den lodräta falsen övergå till en horisontell fals utan avbrott.
I det här fallet är "vingen" på skorstenen så smal att det knappast finns plats för någon horisontalfals.
Hur ser huven ut på vänster sida?
Jag misstänker att det blivit en tankevurpa iom bristen på utrymme.

Det ska dessutom vara tätat innanför skorstenen, så det borde inte kunna komma in vatten även om själva huven är otät.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svar.
Tyvärr har jag inte bättre bilder.
När du skriver att det "ska vara tätat innanför" förstår jag dig rätt om det är på insidan av huven vid falsen som det borde vara tätat?

Lägger upp en ny bild här, som visserligen inte visar falsen vid läckaget utan ett annat ställe som i mina ögon ser märkligt ut. Plåten mot taket avslutas före nocken och går inte över på andra sidan (i nedankant av bilden). Känns som en svag punkt. Är det verkligen rätt gjort?

Detaljbild av där en takplåt avslutas vid taknocken, möjlig svag punkt för läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, det är inte ens i närheten av rätt. Sidstyckena skall falsas i bakstycket så att allt vatten som hamnar bakom huven rinner av ut åt sidorna. Bakstycket skulle alltså ha varit lika brett som vingarnas ytterkant.

Det kan menar med att det ska vara tätt bakom är att man normalt först gör en låda som man pappar och gör tät, sen sätter man på huven. Genom att göra så garderar man sig mot både kondens och eventuellt indrivande regn eller snö.

Att foga tätt där det uppenbarligen kommer att stå vatten är en lösning som bara håller fogens livslängd. Fog som ytskikt helt exponerad mot väder, vind och sol är aldrig en bra lösning.
Det där ska definitivt göras om.
 
Det var då inga plåtslagare som jobbade på den firman kan man säga.
Be dom göra om och göra rätt ellerr så tar dom in kompetent folk.
Även jag har lärt mig att man ska inte låta andra göra plåtslagarens jobb.
Slutresultatet är natt och dag mot en som kan.
 
sk 007
Tack för ditt svar.
Det bekräftar mina misstankar.
Jag får troligen försöka hitta någon som besiktigar plåtarbete för att få rätt på det här.
Tips är välkommet. Jag bor i Malmö.
 
The Game
Tack för ditt svar.
Dessvärre är det en plåtfirma som utfört arbetet.
Jag får troligen försöka hitta någon som besiktigar plåtarbete för att få rätt på det här.
Tips är välkommet. Jag bor i Malmö.
 
Jag tror att en besiktning kommer kosta mer än att få det där åtgärdat. Ring till din plåtis och tala om att du funderar på att besiktiga det. De flesta firmor har iallafall EN gubbe med lite yrkesstolthet, honom ska du ha tag i, han kommer lösa detta helt kostnadsfritt för dig.

Finns inte DENNA gubbe, så har du inget att hämta. Det enda du kan glädja dig över är att den här firman inte kommer överleva i längden. Just nu, i byggboomens hantverkarbrist så överlever tyvärr alla, om något år kanske not so much.
 
InsidersUnited
Tack för input!
Dessvärre är det ägaren tillika VDn på plåtfirman jag har kontakt med så gubben med yrkesstolthet som borde finnas där jobbar någon annanstans.
 
Tråkigt, man sätter ju plåt för livslängdens skull. Man kan ju inte täta vissa delar med fog som kommer hålla betydligt kortare tid. Särskilt inte på ett tak som är relativt otillgängligt för normala människor.

Vad sa han när du sa att du skulle besiktiga det ? Är det en firma han vill behålla obefläckad så borde han reagera här. Är det en sol o vårare så har han ju tyvärr inget att förlora.
 
Har mejlat honom om besiktning och inväntar reaktion. Jag återkommer om hur det utvecklar sig.
Tack för alla givande svar i tråden.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det är bara i bakkant på en huv som det kan uppstå vattentryck, i övrigt rinner vattnet av av naturliga skäl.
Man borde inte behöva vara plåtslagare för att förstå det.
Även en nybörjare till plåtslagare borde dessutom veta att bakstycket ska vara lika brett som övriga beslaget.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.