Jag har en gammal fuktig skånelänga som står stängd o obebodd större delen av året eftersom den bara används som fritidshus. Den skulle behöva ventileras bättre, men hur? Jag har för flera år sedan låtit göra ventiler men det känns som att det inte räcker.

Läste någonstans att man kan förbättra draget genom att ta bort övre tätningslisten från fönstrena. Frågade snickaren som hade satt in fönstrena och monterat fina dyra tätningslister, men han var absolut emot det.

Är det någon mer som har hört att det är bra att ta bort översta tätningslisten? Något annat förslag till hur ventilationen kan förbättras?
 
Ta bort den övre tätningslisten på fönstret, gör att du få mera till luft i huset. Dock bör man se detta som en temporär lösning.. Om det är för dåligt med till luft så bör man sätta i reglerbara fönster ventiler..

Hur vet du att det är för dålig ventelation? imma på fönstren? möggel bakom soffan? har du mätt fram fukten? Jag är bara nyfiken..

Det finns ju sån där solpanel som värmer & ventelerar med hjälp av Solcells panel. Det måste ju vara perfekt att ha till sommarstugan.
Vet du vilken jag menar?
 
Knepet att ta bort den övre listen, förutsätter det att man har element under fönstret? (Jag har element under vissa men inte andra och dom är hur som helst inte alltid påslagna)

Hur vet man om huset har lagom många ventiler och om dom är anbringade på rätt plats?

Tecken på fukt är lukt, murkna golv, angrepp av or, stundom lite mögelludd och att eternellerna slokar. Hela paketet.....

Det rör sig om en skånelänga från sent 1800-tal, och den typiska konstruktionen är sådan att markfukten vandrar upp genom huset. Huset mår helt enkelt inte bra av att inte vara bebott. Tidigare har det inte haft ventiler ens, men då blev det cirkulation genom att man eldade. När jag lät göra ventiler blev det bättre, sedan har jag en känsla av att problemet har blivit värre sedan jag satte in täta fönster. På lång sikt behöver alla golven grävas ut, men bättre ventilation behövs genast.

Fönsterventiler? Hur ser dom ut? Jag har låtit snickarbeställa gammeldags fönster och satt in handblåsta glas o beslag från fönster jag hittat på loppis. Kort sagt, man kan inte sätta vad som helst vid ett sådant fönster.

Den soldrivna fläkten Solarventi känner jag till, men skulle förfula ett sådant hus. Helt omöjligt faktiskt, eftersom den måste hänga på södersidan. Såvida den inte går att häkta av o på när man vinterstänger och sedan öppnar huset?

Funderar i stället på någon slags luftvärmeväxlare, men har inte undersökt marknaden ännu. Att ha värme hela året med direktverkande el-element och ingen isolering uppåt är inte att tänka på. Dessutom, dom största problemen verkar inte komma på vintern när det är kallt, utan försommar o sensommar när det är relativt varmt ute och fukten är instängd i huset.
 
Jag förstår att du vill behålla utseendet på längan exteriört. Samtidigt får du nog väga det goda mot det onda. Huset mår inte bra av att vara obebott/ouppvärmt. En luftsolfångare av något slag skulle kunna vara en idealisk lösning för dig. Det är ju dessutom inte fråga om en oåterkallelig förändring av huset - relativt lätt att montera och att återställa. Och är det något som verkligen förfular ett äldre hus är det väl kompressorn på en luftvärmeväxlare (som dessutom kostar i drift). Försök tänk att miljölvänligt och gratis är vackert ;)

Jag tror inte att vanlig själdragsventilation kommer att förbättra klimatet i huset, oavsett hur många ventiler du öppnar upp. Rå ouppvärmd uteluft torkar inte ut huset, särskilt inte om det tillförs mycket fukt via mark/grund. En avfuktare skulle inte heller hjälpa eftersom de kräver en rimligt hög lufttemperatur för att fungera.

Att du skulle ha störst fuktproblem på sommaren är iofs rimligt i och med att luftfuktigheten är som störst på sommaren (dock brukar den vara låg på vår/försommar). Men de problemen skulle jag tro kan förebyggas om du får till ett hyfsat klimat i huset under övriga året (d v s genom att du lyckas sänka fuktigheten "permanent" i byggnadsmaterialet).
 
En riktig klassiker tyvärr.
När man förr eldade var dag i huset så höll det huset varmt och luftomsättningen fungerade som den skulle.
För att inte tala om krypgrunden som (om det är sån ) skorstenen värmde.
Jag skulle ha värme tillslagen på vintern och sätta i mekanisk ventilation Ca 10000 kr (högt räknat om du gör det själv )
sen några fönsterventiler
Gör det så klarar sig huset...
 
Tack f era tips.
Fönsterventilerna var inte så vackra! Bär emot att sätta in i fönster som man bemödat sig om att göra stilenligt gamla. Skulle man kunna sätta in fler tallriksventiler i rummen i stället? Sedan stämmer det som någon sade att uteluften periodvis också är jättefuktig och att det kanske inte nyttar att få in den i huset. Å andra sidan måste ju den stigande markfukten komma ut någonstans. Vad säger ni, fler ventiler, bra eller dåligt? Och hur ska dom placeras?

Vad innebär mekanisk ventilation? Kanaler o burrande ljud?

Sedan detta med solarventi/eldiven värmeväxlare. Visst låter det lockande med soldriven värmefläkt! Fördelen med elektrisk värmeväxlare är att den kan stå på baksidan och att man kan gömma den bakom ett buskage. Förutom att södersidan är paradsidan, så är det tätt med fönster så jag vet inte om någon väggyta är tillräckligt stor för en solarventi. Funderar på om man kan häkta av en fönsterluft och hänga upp en solarventi monterad i en ram av samma storlek som fönstret. Behöver ju bara sitta uppe under vintern. Någon som sett något liknande?

Värme på..... Hade det de första åren. Höll på att ruinera mig. Med dagens elpriser känns det inte som ett alternativ innan jag har mer isolering.

Mycket skulle behöva göras på det där huset. Men i nuläget är det inte ekonomiskt möjligt utan det gäller att hitta lösningar för att fördröja förfallet......

PS. Det är inte ens krypgrund utan s.k. skånegrund dvs att golvbräderna ligger direkt på en bädd av sand (därunder lerjord). Jag tog bort alla plastgolv för många år sedan. Förrutnelsen hade redan börjat. Sätter möbler o mattor så att det inte syns....... Den senaste fuktiga vintern har gått hårt åt golven, så snart måste jag sätta snitslad bana....
 
Sommartorparn skrev:
Tack f era tips.
.
.
.
Vad innebär mekanisk ventilation? Kanaler o burrande ljud?
.
.
.
Så länge du inte har värme i huset på vintern kommer du att ha ett mycket fuktigt hus. Som du säger handlar det då om att göra bästa möjliga av det som är.

Det innebär två saker:
1. Bättre ventilation
2. I så hög grad som möjligt minska den absoluta fukten på luften i huset.

För bättre ventilation måste du ha forcerad luft (mekanisk ventilation) till exempel genom ett par fläktar, placerade där du när du använder huset har mest intresse att ta ut luften (kök, badrum, duschrum, toalett, stora klädkammare). Sådan mekanisk ventilation (fläkt) kommer att förbättra luftutväxlingen vilket så länge huset är varmare än omgivande luft sänker din relativa luftfuktighet i huset.

I så hög grad som du har råd med, värm huset. sänker både relativ och absolut luftfuktighet. Om du inte värmer det under vintern, börja då så tidigt du kan på sommaren, sluta så sent du kan på vintern. Solfångare och värmepumpar minskar kostnaderna för detta, så de är värda att titta på.
Så snart det är varmt utomhus (om huset inte värms), kan en avfuktare vara en god idé att köra i huset så mycket som möjligt.

--- Mats ---
 
Tack Mats för tipsen.
Mera frågor:
Om jag värmer upp huset vår och höst när huset står stängt (vilket jag inte brukar göra), ökar då inte mögeltillväxten? Värme i kombination med fukt o instängdhet är väl det bästa möglet vet?

Har en avfuktare som jag kör när jag kommer på våren. Men dunken måste tömmas ganska ofta. Dessutom har jag inte klart för mig vad det skulle kosta i ström att köra den ständigt.
 
Sommartorparn skrev:
Tack Mats för tipsen.
Mera frågor:
Om jag värmer upp huset vår och höst när huset står stängt (vilket jag inte brukar göra), ökar då inte mögeltillväxten? Värme i kombination med fukt o instängdhet är väl det bästa möglet vet?

Har en avfuktare som jag kör när jag kommer på våren. Men dunken måste tömmas ganska ofta. Dessutom har jag inte klart för mig vad det skulle kosta i ström att köra den ständigt.
Det du säger om vår och höst och uppvärmning är inte ett problem med uppvärmingen, utan i själva övergången från kallt till lite varmare, och från lite varmare till lite kallare.

Att värma luften innebär att luft med en viss luftfuktighet får en högre temperatur. Vid denna högre temperatur kan luften binda mer fuktighet varför relativa luftfuktigheten blir lägre. Själva värmandet (något beroende på hur det görs) minskar dessutom den absoluta fuktigheten. Resultatet av att värma är därför att luftfuktigheten minskar. Om du värmer bara lite, minskar fuktigheten bara lite, och du kan hitta en zon där du har för hög fuktighet (70% eller mer) och dessutom varmt. Då har du ökat problemet. På samma sätt, när su slutar värma, höjer du automatiskt luftfuktigheten. Återigen kan övergången resultera i en zon där det är både fuktigt och varmt (samma elände får du i ett ouppvärmt hus där solen då och då tittar fram).

Värmer du tillräckligt mycket tar du dig ur zonen. Det har du indikerat att du inte har råd att göra hela tiden, så vad du då måste göra är att se till att minska den tid huset på våren och hösten befinner sig i "zonerna". Avfuktaren du nämner gör samma sak, men fungerar inte bra när det är för kallt i huset.

På avfuktaren står effekten. Säg att du har 250 Watt, då kostar den en krona var 4:e timme att köra. Borra hål på baksidan och skruva fast en slang som slutar utomhus, lägre än avfuktarens låda, så slipper du tömma själv.

--- Mats ---
 
Oj,
detta är tydligen en hel vetenskap.....

Hål i väggen menar du? Släppa in mössen? Verkar drastiskt men jag ska fundera på saken.

Om jag kan köra luftfuktaren när huset är obebott så bör alla ventiler vara stängda. Eller hur? Alltså bör jag inte slita bort några fönsterlister. När jag sedan övergår till uppvärmning utan luftfuktare vintertid så måste alla ventiler vara öppna. Alltså behöver jag en hustomte som öppnar o stänger ventiler.

Sedan detta med värmen..... Vad jag förstått bör inomhustemperaturen vara något högre än utetemperaturen för att fukten ska söka sig ut genom ventilerna. Idealisk underhållsvärme på vintern är +5 grader (enl.Skansens skrift om fukt o mögel). Men ska jag börja underhållsvärma redan i augusti eller september så måste jag brassa på med +20 grader för att vara säker på att inomhus är varmare än inomhus. Sedan skulle hustomten behöva komma och dra ner på värmen vartefter det blir kallare ute. Har jag förstått principen rätt? I så fall fattas bara hustomten.... ;-)

Fler ventiler behövs kanske ändå för att få bättre luft inomhus när vi bor där. Det är ju inte alla dagar man kan ha fönstrena öppna.
 
Sommartorparn skrev:
Oj,
detta är tydligen en hel vetenskap.....

Hål i väggen menar du? Släppa in mössen? Verkar drastiskt men jag ska fundera på saken.

Om jag kan köra luftfuktaren när huset är obebott så bör alla ventiler vara stängda. Eller hur? Alltså bör jag inte slita bort några fönsterlister. När jag sedan övergår till uppvärmning utan luftfuktare vintertid så måste alla ventiler vara öppna. Alltså behöver jag en hustomte som öppnar o stänger ventiler.

Sedan detta med värmen..... Vad jag förstått bör inomhustemperaturen vara något högre än utetemperaturen för att fukten ska söka sig ut genom ventilerna. Idealisk underhållsvärme på vintern är +5 grader (enl.Skansens skrift om fukt o mögel). Men ska jag börja underhållsvärma redan i augusti eller september så måste jag brassa på med +20 grader för att vara säker på att inomhus är varmare än inomhus. Sedan skulle hustomten behöva komma och dra ner på värmen vartefter det blir kallare ute. Har jag förstått principen rätt? I så fall fattas bara hustomten.... ;-)

Fler ventiler behövs kanske ändå för att få bättre luft inomhus när vi bor där. Det är ju inte alla dagar man kan ha fönstrena öppna.
Hålet menade jag att göra i avfuktarens tömningslåda, så du kan ansluta en slang och slipper tömma den manuellt (avfuktare har ofta förberetts för en ansluting av en slang, men där anslutningen sitter måste man ta upp ett hål in i behållaren för att vattnet skall rinna ut i slangen).

Ja, du behöver en hustomte för att göra allting optimalt. Så åter blir frågan vad som är en lagom kompromiss.

Frågan om ventilerna till exempel: De skall fuktmässigt vara stängda tills luftfuktigheten vid aktuell yttertemperatur översatt till vad den motsvarar vid husets nuvarande innertemperatur är lägre än husets nuvarande luftfuktighet. De flesta styrsystem eller husägare skulle inte försöka hålla reda på så mycket.

De plus 5 graderna låter rätt, har själv kört med 7 grader tidigare.

Fler ventiler är bra och kanske det mest uppenbara, gärna ett par med fläktar.

Möjlighet att höja och sänka värmen via telefon skulle kunan minska behovet av både styrsystem och "siarförmåga".

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
.......Om du värmer bara lite, minskar fuktigheten bara lite, och du kan hitta en zon där du har för hög fuktighet (70% eller mer) och dessutom varmt. Då har du ökat problemet. På samma sätt, när su slutar värma, höjer du automatiskt luftfuktigheten. Återigen kan övergången resultera i en zon där det är både fuktigt och varmt (samma elände får du i ett ouppvärmt hus där solen då och då tittar fram).

--- Mats ---
Mycket att tänka på....

Läser ditt ovanstående inlägg igen och kommer att tänka på en sak till...
Jag har ju massor av söderfönster. Vanligtvis brukar jag dra ner rullgardiner när jag vinterstänger. I fjor kom jag plötsligt på att huset skulle må bra att få solvärme genom fönstren. Fel tänkt? Sedan föll det sig inte bättre än att det blev rejält soligt innan jag hann komma o vädra ut vintern med resultat att det var mögel överallt..... Olyckliga tillfälligheter eller bör rullgardinerna hädanefter vara nerdragna?
 
Sommartorparn skrev:
Mycket att tänka på....

Läser ditt ovanstående inlägg igen och kommer att tänka på en sak till...
Jag har ju massor av söderfönster. Vanligtvis brukar jag dra ner rullgardiner när jag vinterstänger. I fjor kom jag plötsligt på att huset skulle må bra att få solvärme genom fönstren. Fel tänkt? Sedan föll det sig inte bättre än att det blev rejält soligt innan jag hann komma o vädra ut vintern med resultat att det var mögel överallt..... Olyckliga tillfälligheter eller bör rullgardinerna hädanefter vara nerdragna?
Hooo, den var inte lätt. Kan man säga vilket som är rätt? Om våren kommer tidigt och snabbt är det en fördel att gardinerna är uppe. Kommer den långsamt eller "i omgångar" kan det vara en nackdel. Stänger du för vintern när det just börjar bli vinterkallt är det en fördel om du rullar ner dem.

Jag tror faktiskt inte man kan säga särskilt lätt vilket som är bäst. Förmodligen handlar det mest om erfarenhet, de som provat många år kanske vet vad som brukar bli bäst?

--- Mats ---
 
Har en sommarstugasom inte är vintervärmd och de senaste åren slutat dra ned för fönstren över vintern men har frånluftsventiler (självdrag). Tror det är viktigt att du har någon form av frånluft. Kan du inte sätta in en fläkt som går med el från en solpanel, då borde du få effekten att när solen lyser och värmer så snurrar också fläkten. En enkel solpanel bör du kunna gömma någonstans, dvs inte en hel Solarventi utan endast en panel. Men om du har elen på så fungerar det ju lika bra med en vanlig 220V fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.