Hur mycket elektrisk energi motsvarar 1 m3 stjälpt björkved i en braskamin från 90-talet? Bara så jag tänker rätt när jag vill köpa ved.
 
R
  • Gilla
rootmoose och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur mycket elektrisk energi motsvarar 1 m3 stjälpt björkved i en braskamin från 90-talet? Bara så jag tänker rätt när jag vill köpa ved.
Ett annat tips som du kanske redan vet är att nu beställs helst veden för vintern 2023. Så den kan ligga och torka ordentligt
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Men kaminen kan ha en verkningsgrad på bara 60% om den är av enklare modell. Då blir det bara runt 536 kWh värme kvar om man jämför med el-radiatorer som skulle ge lika mycket.
 
  • Gilla
Criser
  • Laddar…
Tack. Om jag då betalar 600 kr för en m3 så ligger jag ändå ganska rätt.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack. Om jag då betalar 600 kr för en m3 så ligger jag ändå ganska rätt.
Ytterligare en aspekt är ”reservvärme” den dagen man väljer att sektionsvis och tidvis väljer att stänga av elen.
 
  • Gilla
MartinTro och 4 till
  • Laddar…
Intressant med siffor...ca 600 kWh per m3 stjälpt björkved alltså i en "medelkamin" ?
Och då björk har ca 10-12% bättre energivärde än furuved så blir det då ca 550 kWh/m3 stjälpt furuved eller ~570 kWh för blandad (20% björk).

Jag betalade 450 kr/kbm stjälpt blandved (utan björk, som jag har lite mer fuktig ved från sommarens fällning dock), så ca 81 öre/kWh - billigare än el.

Har försökt läsa mig till och det sägs att man behöver iaf ca 2-4 kbm ved för att klara en vinter (om man värmer enstaka rum). Hela hus blir det naturligtvis mycket mer, där har jag sett uppåt 20 kbm per år.
Så vid sparsam uppvärmning i nödfall (Då räknar jag med att värma upp ett rum, där kaminen står, ordentligt, och de andra för bara restvärme bakom stängda dörrar) borde vi klara ca 4-6 månader på vedvärme då vi har ca 2-2,5 kbm staplad ved nu.
 
  • Gilla
RIMBO
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Intressant med siffor...ca 600 kWh per m3 stjälpt björkved alltså i en "medelkamin" ?
Och då björk har ca 10-12% bättre energivärde än furuved så blir det då ca 550 kWh/m3 stjälpt furuved eller ~570 kWh för blandad (20% björk).

Jag betalade 450 kr/kbm stjälpt blandved (utan björk, som jag har lite mer fuktig ved från sommarens fällning dock), så ca 81 öre/kWh - billigare än el.

Har försökt läsa mig till och det sägs att man behöver iaf ca 2-4 kbm ved för att klara en vinter (om man värmer enstaka rum). Hela hus blir det naturligtvis mycket mer, där har jag sett uppåt 20 kbm per år.
Så vid sparsam uppvärmning i nödfall (Då räknar jag med att värma upp ett rum, där kaminen står, ordentligt, och de andra för bara restvärme bakom stängda dörrar) borde vi klara ca 4-6 månader på vedvärme då vi har ca 2-2,5 kbm staplad ved nu.
Knappast 4 månader utan annan uppvärmning i Stockholm. Möjligtvis oktober-november och mars-april. Beror ju också på hur kalla månaderna blir.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Björkveden innehåller teoretiskt 1995kWh per kubik om den är staplad i 30cm längder och helt utan fukt, har du som jag 75%effektivitet i en 30 år gammal eldstad och <20%fukthalt veden kan du väl få ut 1000kWh ur en kubik björk
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Men kaminen kan ha en verkningsgrad på bara 60% om den är av enklare modell. Då blir det bara runt 536 kWh värme kvar om man jämför med el-radiatorer som skulle ge lika mycket.
Samt att en kamin har mycket svårt att tillgodose en hel fastighets värmebehov, det blir varmt i ett rum snarare än att det sprider sig i hela fastigheten. För att få en rättvis kalkyl är detta relevant. Överskottsvärmen hinner ventileras/läcka ut snarare än sprida sig.

En vedpanna med vattenburet system är betydligt bättre.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Samt att en kamin har mycket svårt att tillgodose en hel fastighets värmebehov, det blir varmt i ett rum snarare än att det sprider sig i hela fastigheten. För att få en rättvis kalkyl är detta relevant. Överskottsvärmen hinner ventileras/läcka ut snarare än sprida sig.

En vedpanna med vattenburet system är betydligt bättre.
Javisst, om man har den är den bättre, men det är ju en kostnadskrävande grej att skaffa och med dagens m2 priser på bostäder är det ju inte så säkert att man vill avsätta ens 10m2 till ett pannrum.


Väljer man en täljstensugn, kakelugn eller kamin med katalysator räcker det att elda 1 max 2 gånger per dygn och värmen avges till huset under många timmar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kör man dagtid med direktverkande kan man nog räkna med 5-10kr / kWh i Sthlm, om man matar elen i en BVP borde det bli en tredjedel, dvs 2-3 kr/kWh. Kan man mest köra på natten och vi tror det kostar 1kr/kWh på natten kommande vinter, så kostar det ca 30 öre per kwh med BVP. Jag har 2-3 kubik ved liggande, låter som jag ska elda en brasa på morgonen de dagar det är riktigt dyrt med el.

Den här vintern blir inte kul, när räkningen kommer...
 
Något att tänka på i modernare hus är att beroende på uppvärmningssystem så tar värmepannan tillvara på värmen. I vårt hus så tar ventilationen tillbaka den varma luften som stiger upp i taket tillbaka till pannan och drar ut energi av den varma luften som annars hade varit förbrukad. Kul att se att returluften kan hålla 26 grader efter att man eldat någon timme när den i vanliga fall är runt 20-21. Sen hur mycket det ger har jag ingen aning om. Men något borde det bli. :D
 
  • Gilla
Nick 72 och 1 till
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Något att tänka på i modernare hus är att beroende på uppvärmningssystem så tar värmepannan tillvara på värmen. I vårt hus så tar ventilationen tillbaka den varma luften som stiger upp i taket tillbaka till pannan och drar ut energi av den varma luften som annars hade varit förbrukad. Kul att se att returluften kan hålla 26 grader efter att man eldat någon timme när den i vanliga fall är runt 20-21. Sen hur mycket det ger har jag ingen aning om. Men något borde det bli. :D
Så har det väl varit i flera decennier för den som haft frånluftsvärmepump? På 80 talet kunde de väl utvinna ett par kWh och även om det var rätt ointressant ekonomiskt med dåtidens energipriser kan det ju ha viss betydelse med dagens.
 
A Alexn72 skrev:
Ett annat tips som du kanske redan vet är att nu beställs helst veden för vintern 2023. Så den kan ligga och torka ordentligt
Eller så köper man torr ved ;) Ska man bara ha några m3 är det inte speciellt mycket dyrare, i alla fall inte där jag bor.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.