• Gilla
henrikrei och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om samtliga bilar i Sverige skulle varit elbilar hade dom förbrukat drygt 10 TWh per år. Det är mindre än 10 procent av Sveriges årliga elproduktion och mindre än vad som exporteras idag.
Statistik: 2021 källa: https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2021/korstrackor-2021.pdf

antagande: 2 kWh/mil (källa: https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/hur-paverkas-elforbrukningen-med-elbil/

Personbilar, 6 385 miljoner mil, =12,77 TWh
Lätta lastbilar, 969 miljoner mil, 1,938 TWh
Tunga Lastbilar, 429 miljoner mil,0,858 Twh
Bussar,89 miljoner mil, 0,178 TWh
Summa: 15,778 TWh om hela dagens svenskregistrerade fordonsflotta var elektrifierad med 2 kWh/mil i förbrukning.

Om bussar och lastbilar drar mer eller mindre har jag ingen källa på men en inte allt för vågad gissning är att den är högre..

Om alla tankar fordonen med vind och sol så är det ju toppen, vinden och solen är ju gratis så priset måste ju bli lågt.:thinking:
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Idag berättade partiernas "experter" om deras planer för att dämpa elpriser i Sverige. En oväntad bra insikt från VP:
Vänsterpartiet genom energipolitisk talespersonen Birger Lahti:

● Inför Sverigepriser på elen

– De höga elpriserna beror inte på någon svensk elbrist, tvärtom exporterar vi mest el i Europa. Det är en misslyckad elmarknad där kontinentens skenande priser får sätta även de svenska priserna och de enda vinnarna är elbolagen. Därför vill vi separera elmarknaden inom landet från exporten.

Jag sympatiserar normalt inte med V men här är de de enda som genomskådar saken.
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
Kritikerna säger att det spelar Putin i händerna, fast jag vet inte varför det skulle göra det.
Och ibland förenas åsikter från vänster- och högerhåll på ett sätt. Åtminstone när det gäller denna sakfråga för V:s del
Dragostar: Sverige först.
Trump: America first.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Kritikerna säger att det spelar Putin i händerna, fast jag vet inte varför det skulle göra det.
Och ibland förenas åsikter från vänster- och högerhåll på ett sätt. Åtminstone när det gäller denna sakfråga för V:s del
Dragostar: Sverige först.
Trump: America first.
Visst gynnas Putin av att Europa splitras och länder blir mer egoistiska. Inget snack om det.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Idag berättade partiernas "experter" om deras planer för att dämpa elpriser i Sverige. En oväntad bra insikt från VP:
Vänsterpartiet genom energipolitisk talespersonen Birger Lahti:

● Inför Sverigepriser på elen

– De höga elpriserna beror inte på någon svensk elbrist, tvärtom exporterar vi mest el i Europa. Det är en misslyckad elmarknad där kontinentens skenande priser får sätta även de svenska priserna och de enda vinnarna är elbolagen. Därför vill vi separera elmarknaden inom landet från exporten.

Jag sympatiserar normalt inte med V men här är de de enda som genomskådar saken.
Så staten skall tvinga elbolagen att sälja elen billigt i Sverige istället för att exportera den för dyra pengar?
Vilka fler varor vill man göra så med?

Jag tycker att jag känner igen konceptet från oljeländer som Venezuela och Iran som har bensinbrist och samtidigt extremt låga priser.
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst gynnas Putin av att Europa splitras...
Tycker nog att ordet "splittra" är en överdrift i sammanhanget. Det handlar bara om att var och en betalar sin del av notan och står för sina politiska misstag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
”Priset sätts på marginalen av vad konsumenterna är beredda att betala för elen”

När jag hade månadsrörligt avtal fick jag inte välja vid vilka priser elbolaget skulle koppla bort mig och undvika att fakturera mig för de timmarna. Nu när jag har bundet avtal finns det inget incitament för mig att förbruka mindre när elpriset är högt.

Hushållen sitter (oftast) på avtal som innebär att man inte kan påverka sin elräkning genom att förbruka mindre när elpriset är högt och min gissning är att de flesta industrier och andra storförbrukare kan knappast växla upp eller ner sin produktion/förbrukning på timbasis för att kontra elpriserna.

Folk med timpris kan ju dra huvudsäkringen när elpriset är för högt, men som det är nu hänger jag inte riktigt med på vilka som prisas ut vid de höga elpriserna. Vill inte alla alltid ha el, mer på vintern och mindre på sommaren, men alltid 100%. Blir det då en bristsituation på en sammankopplad marknad borde ju priserna bli oändligt höga.

Eller vem är det som blir överbudad på elbörsen?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Norge planerar stopp av elexport i vinter. Nu har det börjat. Fler och fler länder kommer bli protektionistiska och jag tror att den låga risken att SE4 skulle bli drabbade av rullande elavbrott precis har höjts ett antal nivåer.

[länk]
Norge är inte med i EU. De gör vad de vill. EUländer får inte göra så.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
När det blir tillräckligt jävligt så har alltid EU lyckats tumma och tänja på reglerna och se genom fingrarna.

Fast om det drabar tyskarna så kanske det är annorlunda...
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om bonden får 10kr/l när han säljer till grannbyn så måste ju de lokala konsumenterna betala 10kr/l för att få någon mjölk. Vill grannbyn bara ha 1l så lär det inte påverka priset lokalt. Men när de lokala konsumenterna måste konturera med grannbyn om en begränsad resurs så måste de ju betala samma pris.
För ett par år sen köpte jag en vanlig hambugare på flygplatsen i Zurich, den kostade styvt 200 har jag för mig. Om någon i Europa vill köpa hamburgare för 200 kr så borde alla (minns inte om det var McD eller BK) ta 200 för en burgare. Den analogin tycker jag är mer jämförbar?

Elområdena är ju inte bara styrda av nätets topologi, det är mest bestämt politiskt. Sen har det alltid funnits "bordershops" där ett dyrt land möter ett billigt. Problemet med elen är ju att det inte finns någon konkurrens att tala om då alla köper från samma börs.

Analogin är att du står på Spy Bar och förvisso kan välja en Smirnof eller Absolut i din Vodka Redbull, men bara från samma bar, hur stor är konkurrensen då? Så jag får fritt välja kärnkraft eller vindkraft - men bara prissatt av NordPol. Vad Spy Bar (eller Nord Pol) betalar eller har för produktionspris spelar ingen roll. Där och då är faktiskt konkurrensen minimal.

Jag anser att saker som el, telefoni, bredband mm ska regleras om det är så att det per varans definition inte är så att den naturligt konkurrensutsätts.
 
V mutalisken skrev:
Norge är inte med i EU. De gör vad de vill. EUländer får inte göra så.
Nja, de är ju med i EES, och el är inte undantaget där... Efter lite lätt efterforskning tror jag inte att de kommer att komma undan där.. Dessutom är processen för att sparka ut ett EES-land mycket enklare än en fullvärdig EU-medlem...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Dom är även med i det nordiska elsamarbetet och är säkert bundna av avtal att leverera vissa volymer och bidra med balanskraft ett antal månader framåt.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.