Jag planerar att strippa ett skåp från 80-talet ner till spånskivan och ha det så, utan att lägga någon ny behandling. Läste nu om formaldehyd i spånskivor och funderar på om det är en dålig idé att genomföra planen. Är det någon som vet hur länge spånskivor avger formaldehyd? Dessa är ju producerade på 80-talet, förmodligen innan gränsvärden sattes och de är dessutom laminerade, vilken kanske har kapslat in eventuella ämnen och bevarat dem längre i spånskivan. Är det någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
 
Den kommer för det första förmodligen inte se så fin ut när du klär av den och innehållet som sagt väldigt små mängder som inte är märkbara
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den kommer för det första förmodligen inte se så fin ut när du klär av den och innehållet som sagt väldigt små mängder som inte är märkbara
Vad som är fint och inte är ju subjektivt :) Tack för svar på frågan. VET du detta eller är det en kvalificerad gissning?
 
Menade att du inte ska ha så höga förväntningar när du försöker rensa skivan, kan vara massor av limrester osv. Det märks med andra ord :=) Jag har ingen utbildning på kemikalier men vad jag förstått ska det vara ofarligt så länge du inte maler ner skivan och äter den till middag i veckor...
 
Strippa skåpet? Vad menas med det..
 
BirgitS
På 80-talet var det normalt att möbler med spånskivor luktade i några månader och det var då t.ex. formaldehyd som avdunstade. Det hjälpte inte att spånskivan var lackad eller folierad etc. utan gasen kom ut i alla fall. Nu efter mer än 30 år lär det knappast vara någon formaldehyd kvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menade att du inte ska ha så höga förväntningar när du försöker rensa skivan, kan vara massor av limrester osv. Det märks med andra ord :=) Jag har ingen utbildning på kemikalier men vad jag förstått ska det vara ofarligt så länge du inte maler ner skivan och äter den till middag i veckor...
Ah, då är jag med :) Jag har ingen erfarenhet av att arbeta med spånskivor, mer än när jag köpt möbler med förstörd och nerslipad faner. Tänkte att jag skulle slipa bort laminatet, det är ganska tunt. Hoppas få bort limresterna på samma sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På 80-talet var det normalt att möbler med spånskivor luktade i några månader och det var då t.ex. formaldehyd som avdunstade. Det hjälpte inte att spånskivan var lackad eller folierad etc. utan gasen kom ut i alla fall. Nu efter mer än 30 år lär det knappast vara någon formaldehyd kvar.
Bra info! Jag tänkte slipa möbeln ute men ska nog använda andningsskydd etc. då.
 
raveper raveper skrev:
Strippa skåpet? Vad menas med det..
I det här fallet slipa.
 
BirgitS
T Teea skrev:
Bra info! Jag tänkte slipa möbeln ute men ska nog använda andningsskydd etc. då.
Det är alltid bäst att undvika byggdamm, inte ens slipdamm från rent trä är bra att andas in.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Finns det nånting som inte är farligt?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Düsseldorff
Det finns ingen formaldehyd kvar i de skivorna.

Men när du slipar ska du alltid använda andningsskydd, om det inte är helt kortvarigt och utomhus.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det finns ingen formaldehyd kvar i de skivorna.

Men när du slipar ska du alltid använda andningsskydd, om det inte är helt kortvarigt och utomhus.
Du har rätt, jag får åka och inhandla lite skydd (y)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tittar man på kemin så handlar det alltså inte om att formaldehyd finns i spånskivorna från produktionen och bara ska dunsta bort. Istället är själva limmet i spånskivorna en urea-formaldehyd-polymer. Det är ett rätt stabilt lim men det genomgår reaktion med vatten, hydrolys, och släpper då ifrån sig formaldehyd. Så problemet med utsläppen av formaldehyden försvinner aldrig riktigt och ökar under varma och fuktiga dagar.

Sen just vilka emissioner vi talar om från riktigt gamla spånskivor vågar jag inte uttala mig om.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tittar man på kemin så handlar det alltså inte om att formaldehyd finns i spånskivorna från produktionen och bara ska dunsta bort. Istället är själva limmet i spånskivorna en urea-formaldehyd-polymer. Det är ett rätt stabilt lim men det genomgår reaktion med vatten, hydrolys, och släpper då ifrån sig formaldehyd. Så problemet med utsläppen av formaldehyden försvinner aldrig riktigt och ökar under varma och fuktiga dagar.

Sen just vilka emissioner vi talar om från riktigt gamla spånskivor vågar jag inte uttala mig om.
Men då frisätts rimligtvis mer om man frigör en större yta genom att slipa bort laminatet? Eller kan emissionerna tränga igenom laminatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.