Hej! Jag undrar om det är komplett vansinne att bygga en carport med lertegel som ligger direkt på bärläkt som ligger direkt på takstolar. Eftersom det är en öppen konstruktion spekulerar jag att det inte vore så farligt om man får en trasig panna som läcker in vatten, plus att man slipper kondensproblem som uppstår när man kör med naken plåt.
3D-modell av ett rödfärgat träskjul med orange tak och en illustrerad person stående bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kopierade in bärläkt och pannor från ett annat sketchup-projekt, så de är lite klena på bilden, men säg att man sågar till 25x35-läkt, eller liknande. Jag har gott om egensågade 25mm-plankor som jag skulle kunna såga till bärläkt om detta duger. Alternativt biter man i det sura äpplet och köper glespanel och lägger pannorna på.

Anledningen till att jag funderar i de här banorna är att jag har gott om tegel på gården, gott om bondsågat virke och är inte sugen på att köpa takpapp och bygga en by-the-book-konstruktion som duger till ett boningshus bara för att ställa bilen i.

Skulle detta kunna fungera?
 
Det låter som vansinne. Dels för att man vill att det ska vara tätt och dels för att man inte vill att det ska ramla ner tegelbitar på bilen om någon panna går sönder.

Jag skulle inte bygga utan ett riktigt undertak som går att gå på.
 
  • Gilla
iLEZ
  • Laddar…
Den lösningen är inte ovanlig på vedbodar tex. Men när det saknas en vägg kan det bli betydande vindtryck i byggnaden om det blåser från fel håll. Risken är att pannor blåser av.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som vansinne. Dels för att man vill att det ska vara tätt och dels för att man inte vill att det ska ramla ner tegelbitar på bilen om någon panna går sönder.

Jag skulle inte bygga utan ett riktigt undertak som går att gå på.
Tack Mathias!
 
G
iLEZ iLEZ skrev:
Hej! Jag undrar om det är komplett vansinne att bygga en carport med lertegel som ligger direkt på bärläkt som ligger direkt på takstolar. Eftersom det är en öppen konstruktion spekulerar jag att det inte vore så farligt om man får en trasig panna som läcker in vatten, plus att man slipper kondensproblem som uppstår när man kör med naken plåt.
[bild]
Jag kopierade in bärläkt och pannor från ett annat sketchup-projekt, så de är lite klena på bilden, men säg att man sågar till 25x35-läkt, eller liknande. Jag har gott om egensågade 25mm-plankor som jag skulle kunna såga till bärläkt om detta duger. Alternativt biter man i det sura äpplet och köper glespanel och lägger pannorna på.

Anledningen till att jag funderar i de här banorna är att jag har gott om tegel på gården, gott om bondsågat virke och är inte sugen på att köpa takpapp och bygga en by-the-book-konstruktion som duger till ett boningshus bara för att ställa bilen i.

Skulle detta kunna fungera?
Funkar säkert men kan vara svårare att bygga och lägga, finns ju inget att gå på när bärläckten ska monteras och pannorna ska läggas. Läckten blir förvisso ungefär som en bred stege. Man kanske kan göra en byggplattform som man flyttar efterhand.
Sen är ju inte den svenska modellen av tegelpannor helt täta i hörnen, särskilt inte enkupigt när det blåser.
 
  • Gilla
iLEZ
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den lösningen är inte ovanlig på vedbodar tex. Men när det saknas en vägg kan det bli betydande vindtryck i byggnaden om det blåser från fel håll. Risken är att pannor blåser av.
Spik till pannorna är nog billigare än takpapp och råspont…
 
  • Gilla
iLEZ och 1 till
  • Laddar…
G
Byurn Byurn skrev:
Spik till pannorna är nog billigare än takpapp och råspont…
Finns krokar i rostfritt också.
 
  • Gilla
iLEZ
  • Laddar…
om man inte har råspont på taket brukar man använda 45x70 som läkt
 
  • Gilla
iLEZ
  • Laddar…
(En parentes: Fasen vad kvicka ni är på forumet ändå. :cool: Mitt konto är tonåring, och jag minns att det var lite mer sävlig takt på 00-talet. Kul att se att Byggahus lever.)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.