I
Hej,


Är i färd med att måla om en del detaljer på huset, ex panelen runt garaget. Har hunnit skrapa och köra lite 80K papper på det. Vanligen ska man grundmåla trärena områden men här är det ganska lite och torktiden är ett litet problem. Vad skulle ni säga om det:


l23IEaj.jpg

x8h5cLl.jpg

En annan fråga är hur man ska se till att inte få färg på plåtarna? Första tanken var att köra maskeringstejp men det tar lite tid efter som den måste vikas runt kanten. Kanske är det vanligare att man skruvar av plåtarna?

o7dwo3w.jpg

MVH
 
Du kan hålla i en större spackelspade som du håller mot plåten, den smala remsan med trä som du täcker borde döljas av skuggan från plåten och därför inte bli något större problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I
Bra tips! Kan man skippa grundmålningen här?
 
När jag målar och vill ha en fin kant brukar jag använda en pensel med sned borst och med lite träning så gör man detta på fri hand.
 
Tejpa plåten. Gjorde alldeles häromdagen samma sak, det tog väl 3 minuter för 4 meter ungefär med att sätta dit och vika upp tejpen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Eller hur! tejpa har du alltid igen. Går totalt sett fortare och bättre resultat. Jag skulle ha grundat. Moderna grundfärger torkar fort
 
Davidbagare
Om du vill att det ska stå sig under en längre tid så behövs det grundmålas ja.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.