Nr 12 AHG är det jag har.
Far tillverkade alla reservdelar själv, det var enkelt för honom är att göra det då han var maskinoperatör inom svarvning, fräsning. Vet att han sa att alla nya delar har samma mått som orginalet så reservdelar packningar mm skulle passa. Har dock aldrig behövt göra något med pumpen och barnen älskar att pumpa upp vatten i hinkar...
 
  • Gilla
alarpfalck
  • Laddar…
H HSP skrev:
Nr 12 AHG är det jag har.
Far tillverkade alla reservdelar själv, det var enkelt för honom är att göra det då han var maskinoperatör inom svarvning, fräsning. Vet att han sa att alla nya delar har samma mått som orginalet så reservdelar packningar mm skulle passa. Har dock aldrig behövt göra något med pumpen och barnen älskar att pumpa upp vatten i hinkar...
Kul :) tycker om den gedigna lädermanschetten som fortfarande tillverkas av läder. En mycket smart lösning som fungerar som envägsventil/klaff. Små detaljer som vittnar om hållbarheten i hela systemet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tack! Denna sommarsemester är redan intecknad vad gäller projekt på Torpet, får bli nästa år. Drömmer vidare ;)
Då är du en sådan som kanske faktiskt är strukturerad och har disciplin? Till skillnad från vissa andra :cool:Ok, lycka till nästa år!
 
Åsa Lund
M mhoglund skrev:
Då är du en sådan som kanske faktiskt är strukturerad och har disciplin? Till skillnad från vissa andra :cool:Ok, lycka till nästa år!
Hehe, vill gärna tro det i alla fall :p
Å ändå blir det ibland som i reklamen: Plötsligt händer det! :crysmile:
 
M mhoglund skrev:
Kul :) tycker om den gedigna lädermanschetten som fortfarande tillverkas av läder. En mycket smart lösning som fungerar som envägsventil/klaff. Små detaljer som vittnar om hållbarheten i hela systemet
Nej, det sitter en separat backventil. Så den fungerar enbart som tätning.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sitter en separat backventil. Så den fungerar enbart som tätning.
Jag var otydlig, det jag menar är att den släpper igenom vatten på sidorna när kolven går ned och tar med sig vatten upp mot pumpen när kolven går uppåt :) en smart lösning!
 
Nej, det gör den inte. Titta på konstruktionen en gång till.
Explosionsvy av en vattenkran och dess interna komponenter numrerade för översikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av fyra separata beslagdelar för en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Käglan släpper in vatten när pumpkolven går neråt...

Min pump Grön handpump i trädgård fyller röd hink med vatten, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mhoglund skrev:
Jag vet inte om kvalitén skiljer, men som jag förstått det tillverkas alla delar fortfarande i Sverige och i princip på samma sätt. Det bör inte fe några större skillnader i kvalitét. Köpa nytt eller renover blir ju därför en smaksak samt fråga om budget beroende på vad som är trasigt :) lycka till, säg till om du vill ha hjälp!
Hej!

Jag har en gårdspump av märket Örjan som säkert är från 1970 då huset byggdes. Den funkar inte längre för det har blivit något fel på den. Men den har fungerat felfritt i många år och ser fortfarande fin ut.
Så nu undrar jag om jag kan ta hjälp av dig att renovera upp den så att den fungerar igen?
I så fall kör jag pumpen dit du bor.

Tack på förhand!
 
F Fröken Vit skrev:
Hej!

Jag har en gårdspump av märket Örjan som säkert är från 1970 då huset byggdes. Den funkar inte längre för det har blivit något fel på den. Men den har fungerat felfritt i många år och ser fortfarande fin ut.
Så nu undrar jag om jag kan ta hjälp av dig att renovera upp den så att den fungerar igen?
I så fall kör jag pumpen dit du bor.

Tack på förhand!
Hej, jag kan såklart kolla på den. Var i landet bor du? Jag är lokaliserad utanför Finspång

/M
 
M mhoglund skrev:
Hej, jag kan såklart kolla på den. Var i landet bor du? Jag är lokaliserad utanför Finspång

/M
Hej!

Åhh vad glad jag blir att du svarade!

Pumpen finns på Öland hos min rörmokare och han har haft den där ett bra tag för att försöka laga den/hitta reservdel till den. Men i ärlighetens namn har han nog inte tid att ta sig an detta. Så min tanke är att när jag åker ner någon helg till Öland nu i september så tar jag hem min gröna Örjan- pump och åker förbi dig på vägen hem till Stockholm.

Men hur får vi kontakt med varandra lättast?
Om det nu saknas någon reservdel, vad tror du om det?

Jag kan ringa min rörmokare i veckan och fråga om han nu vet vad det är för fel på den. Men han har inte tidigare sagt att han vet vad som är fel utan bara ATT det är fel. Han har ju inte skruvat isär den och kollat.
Så därför känner jag hopp till dig.
 
F Fröken Vit skrev:
Hej!

Åhh vad glad jag blir att du svarade!

Pumpen finns på Öland hos min rörmokare och han har haft den där ett bra tag för att försöka laga den/hitta reservdel till den. Men i ärlighetens namn har han nog inte tid att ta sig an detta. Så min tanke är att när jag åker ner någon helg till Öland nu i september så tar jag hem min gröna Örjan- pump och åker förbi dig på vägen hem till Stockholm.

Men hur får vi kontakt med varandra lättast?
Om det nu saknas någon reservdel, vad tror du om det?

Jag kan ringa min rörmokare i veckan och fråga om han nu vet vad det är för fel på den. Men han har inte tidigare sagt att han vet vad som är fel utan bara ATT det är fel. Han har ju inte skruvat isär den och kollat.
Så därför känner jag hopp till dig.
Hej, jag skriver ett PM till dig om detta :)
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du kollat med Rinkaby rör?
Annars EMS pumpen också i Ripa/Rinkaby

[länk]
Ok tack snälla för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.