20m3 Ackumulator Tankar ... det tar plats och kostar skjortan
en 2m3 AckTank kostar ca 15tusen du behöver då 10st
Fast man kommer betydligt billigare undan om man låter nån svetsa tanken på plats.
pris ingen aning

Dock att skaffa UPS till en ved/pelletspanna & pumpar & dyligt (om du byter från oljan) är ekonomiskt eventuellt gör bart så att dessa kan gå även under strömavbrott.
Gör du detta, behöver du inte massor med feta AckTankar.
enl APC som gör UPS:er åt företags datorhallar
https://www.apc.com/shop/se/sv/tools/ups_selector/server/load
så kostar en anläggning som klarar 1000W i 30h ca 600tusen plus elektriker

Går man ned till 500W i 15h hamnar priset på ca 120tusen plus elektiker.

Alterativt är att köpa ett antal mindre konsumtent UPS:er och koppla in en sådan till varje sak som drar ström
En UPS som klarar 100W i en timme kostar ca 7000.
finns modeller som man kan koppla extra batteri till.
Dock ska man komma ihåg att batterier till UPS:er har en livlängd på bara 4-6 år.
Utbytesbatterierna är inte billiga.

Men eftersom detta är ett bygg forum vill vi ju bygga egen UPS som tar klarar upp till ca 1000W i ca 10h
(om jag nu tänkt rätt)

Till detta behöver vi ett antal parallelkopplade batterier,
två - tre batteriladdare modell lite kraftigare (för att kunna ladda dessa batterier)
samt en 1500W(eller mer) inverter

10st 240Ah bilbatteier ca 3000kr/st = 30.000
3st 12v 50A batteriladdare ca 3000kr/st = 10.000
1st 1500W+ inverter ca 3000kr/st = 3.000
totalt ca 43.000
(plus elektriker om man inte är 100% säker på vad man håller på med)

Som du ser här är största kostnaden batterierna.
Dessutom har batterierna en livslängd på ca 6-8 år

inkoppling borde vara denna ordning
Nät 240V -> batteriladdarna -> batterierna -> invertern -> cirkulationspumpar och ved/pelletspanna
Detta ger att man inte behöver ö-drift till hela huset då pumpar & panna sitter skiljt.
Normal drift så går strömmen via laddarna och batterierna används inte alls.
Då strömmen går så tas det från batteierna.
Och då strömmen kommer tillbaka börjar batterierna laddas. (hastighet på laddningen beror på last och antal laddare och storlek på dessa)
Allt detta sker utan att man behöver göra nått.

så 2400Ah a 12V -> 28.8 kWh
men eftersom vi inte bör gå under 50% laddning på batteierna för att hålla dem i bra skick och inte behöva byta ut dem i förtid.
detta ger då ca 14kWh att använda.
har man en last på 1000W så blir det då ca 14h
Ser ni att ni bara har en last på 500W ... då är ni uppe i nästan 30h.

Så tycker ni att det är värt ca 50tusen i installations kostnad och sen en 5tusen i snitt för att säkerställa 30h drifttid vid strömavbrott??
Om så ... då skulle jag välja en pellets-panna pga att den går att automatisera laddningen av pellets så att de med lätthet klarar 14 till 30 dar utan påfyllnad av pellets eller uraskning
 
En UPS är gjord för att ge helt avbrottsfri kraft och har en massa logik för det och säkerhetsfunktioner för att förhindra bakmatning etc. Kan man acceptera ett kortare stopp vid strömavbrott så är det betydligt billigare med ett elverk. Ett elverk på ett par kW kostar inte mycket.
Pannanläggningen ansluter man med stickpropp (CEE) så behöver man bara flytta sladden till elverket då behovet uppstår.
 
Och när alla ack-tankar och panna etc. är dimensionerade och klara ska det byggas en källare som kan ta mot dem under befintligt hus. (Dessutom behöver det finnas en betydligt större ingång än en lucka för att få in/ut denna utrustning.

Om TS inte planerar att göra ett eget mångårigt bygg-projekt som @tommib så kommer det med största sannolikhet kosta betydligt mer än värme-anläggningen...

Och om det inte är kungens hus vi pratar om finns det stor risk att hela detta projekt kostar mer än huset.
 
I IdaMF skrev:
Tydligen så är det ingen som ville hjälpa mig
Jag tror på dig och ditt projekt!

Hur långt har du kommit i planeringen?
 
useless useless skrev:
TS skrev att huset behöver ca 30 kW när det är som kallast och önskemålet var att ackumulera 30 timmars värmebehov.

Det är ungefär samma effekt mitt hus kommer att hamna på, så jag ser inget konstigt med det...
CoP 3-4 är ju gäller ju enbart vid perfekta förhållanden. Vid 20-30 minusgraderär det ju inte mycket mer än 1.0. Så låt säga att värmepumpen ger ca 6-7 kW när oljebrännaren slår på. En normal 70-talsvilla bruksde vara utrustade med en 9kW elpatron, om man hade slut på olja. Jag själv har en 6kW, som funkar ner till 10-15 minusgrader. Så någonstans mellan 6-10kW är mer rimligt för TS hus. Detta skulle sedan innebära ca 180-300kW på 30 timmar vid sträng kyla.
Ingen har accumulatortankar för att lagra i närheten av 900kWh. Tror även att du får det fattigt i vinter om du ska förbruka så mycket.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En bergvärmepump ska väl inte påverkas av utetemperaturen? Endast i såfall pga ökad framledningstemperatur.
Men vad räcker de 5kw:en till. Är det bara driva en värmepump är det en rejält stor pjäs. Är det istället värmepump där elpatronen går på max som drar 5kw totalt så är det en ganska lite modell.

Kungens slott drar har(hade) för övrigt 300kw värmepump. Titta en liten bit ner på sidan
IVT Värmepumpar leder utvecklingen av miljövänliga värmepumpar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.