Hej,

Jag har ett hus som jag flyttade in i Juni. Har planerat att montera solceller.
Men taket behöver bytas inom snar framtid.

Någon som har kunskap, kan man göra saken i ett? finns det solpaneler som ersätter taket?
Eller är det smartare att sköta det separat?

Tacksam för råd.
 
M MajqvistF skrev:
Hej,

Jag har ett hus som jag flyttade in i Juni. Har planerat att montera solceller.
Men taket behöver bytas inom snar framtid.

Någon som har kunskap, kan man göra saken i ett? finns det solpaneler som ersätter taket?
Eller är det smartare att sköta det separat?

Tacksam för råd.
Jag satte upp solceller i år, har platt papptak som senast byttes 2005-2006.
Hade en takläggare här som tittade över taket och konstaterade att det var i rätt bra skick, och att det säkerligen skulle hålla i många år till.

Jag valde ändå att lägga nytt tak, bara tanken på att det skulle perforeras av ett helt gäng skruvar som fixerar hållarna till solcellerna fick mig att ta det beslutet. Företaget som installerade solcellerna fixade en takläggare som lade om taket, min tanke med det var att blir det något strul öht så får solcellsföretaget lösa det.
Dvs jag slipper konflikten mellan takläggaren och solcellsföretaget, de senare är ansvariga för allt.

Behöver du ändå byta tak inom en "snar framtid" så skulle jag göra det innan solcellerna åker på, lite beroende på hur många du skall sätta upp förstås. Men att behöva plocka ner dom igen, all eldragning, fästen osv, för att byta taket och sen återinstallera dom känns lite lurigt i mina ögon.
 
  • Gilla
MajqvistF
  • Laddar…
KristinaRT
Vi bytte vårt tak i våras (betongpannor) och direkt efteråt, när ställningarna stod kvar satte vi solceller. Båda grupperna pratade m varandra för att det skulle bli optimalt.

Det ska finnas solcellstak, men så vitt jag vet är de dyra och mindre effektiva än ”vanliga” paneler. Däremot är de (i mitt tycke) snyggare ;)
 
  • Gilla
MajqvistF
  • Laddar…
M MajqvistF skrev:
Hej,

Jag har ett hus som jag flyttade in i Juni. Har planerat att montera solceller.
Men taket behöver bytas inom snar framtid.

Någon som har kunskap, kan man göra saken i ett? finns det solpaneler som ersätter taket?
Eller är det smartare att sköta det separat?

Tacksam för råd.
Ja att göra det i samband med takbyte förstår jag många rekommenderar, lättare sätta dit fästena för panelerna innan takpannorna åker på.

Paneler som ser ut som takpannor och läggs på hela taket finns också, de har lägre effekt än "riktiga" paneler men täcker ju å andra sidan hela taket och ger större yta. Kostnaden ska ju dock vara högre men kanske kan räknas hem genom att montering av taket blir inbakat i monteringen av panelerna då.

Andra som garanterat har mer koll där men hade jag själv behövt byta tak hade jag definitivt kollat på sådana paneler istället för vanliga.
 
  • Gilla
MajqvistF
  • Laddar…
M MajqvistF skrev:
Hej,

Jag har ett hus som jag flyttade in i Juni. Har planerat att montera solceller.
Men taket behöver bytas inom snar framtid.

Någon som har kunskap, kan man göra saken i ett? finns det solpaneler som ersätter taket?
Eller är det smartare att sköta det separat?

Tacksam för råd.
Titta på solceller från midsummer är mitt tips. Lite dyrare men ruskigt mycket snyggare då det är tunnfilmsceller.
Lite lägre effekt men istället så kan du täcka en större del av takytan. Vikten är inget man heller behöver bry sig om.

https://midsummer.se/?gclid=Cj0KCQj...iTTCOre6or7XuSf4qL8rns33QLvVNZJ8aAuP-EALw_wcB

Hade själv satt upp dessa men tyvärr har jag fel typ av tak och det behöver inte heller bytas.
 
  • Gilla
MajqvistF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.