Är ny på denna sida så förlåt om frågan har ställts tidigare

Med tanke på hur det blivit med energipriserna så går jag i funderingarna att komplettera nuvarande pannrum (olja/bergvärme) med en vedpanna. Nuvarande system skall inte rivas ut så det kräver en tillbyggnad. Det finns en krypgrund, men väggen på nuvarande pannrum behöver öppnas och pannrummet expanderas. Det ligger centrerat mitt under huset och det nya utrymmet beräknas komma i position med husets yttervägg. Utanför väggen funderar jag då på att sätta en lucka där ved kan tippas från skottkärra in, till en binge som en automatisk anordning hämtar veden ifrån, alternativt att ha tillräckligt med ackumulatortankar. Det vore önskvärt att kunna lämna ett laddat system ifred ett par dagar när det är som kallast ute utan att befintligt system ska gå igång.

Dessutom ska det finnas utrymme att placera en anordning för passivkyla, samt även extra utrustning såsom solpaneler i framtiden, så det får inte bli det snålast möjliga utrymme.

Nuvarande värmepump förbrukar 5 kW, CoP 3-4, när det är -20°C ute, och oljebrännaren går in och stöttar extra. Uppskattningsvis förbrukar huset då ungefär 30 kW värme. Om vi vill att huset ska klara av 30 timmar under de förutsättningarna så behöver 900 kWh värmeenergi kunna lagras i ackumulatortankar, eller mindre beroende på hur mycket som lagras i vedhärden och pannan. Pannan bör också kunna fortsätta bränna upp sitt innehåll och lagra energin även om strömmen skulle gå.

Då sitter jag med en hel del olika delar som behöver uppskattas i pris.

Utbyggnad av pannrum, bredd (4 till 5) x längd (5 till 9) meter. För närvarande behöver 1.2 meter markdjup grävas bort, eventuellt mer för ett djupare pannrum än befintligt, vilket kan vara önskvärt för att täcka pannrumstaket med ljudisolering och brandskydd. Det kan behöva brytas berg/sten för att komma ned.

Vedpanna 30-50 kW och tillbehör, inklusive automatisk laddning och askuppsamling.

Ackumulatortankar och rörkopplingar för att få in det på befintligt vattenburet värmesystem. Hur stor ackumulatortankvolym behövs?

Vilka delar skulle jag kunna göra på egen hand, och vad skulle då kostnaden kunna gå ner till?

Jag förstår att det finns många lösa variabler här men jag behöver börja någonstans. Tankar och idéer, även delförslag uppskattas!
 
Tydligen så är det ingen som ville hjälpa mig
 
Istället för en vedpanna med automatisk laddning skulle jag fundera på flis istället. Betydligt enklare att automatisera hanteringen.
 
Att lagra 900kWh i acktankar som du laddar ur mellan 90 och 50 grader kräver en volym om 19.5m3. Det låter extremt mycket (vet inte ens om det är rimligt). Du behöver också en panna med effekt långt över 50kW (om huset vill ha 30kW har du bara 20kW att ladda tanken med, det skulle då ta 45h av eldning på maxeffekt att ladda tanken). Vi pratar en anläggning som är mycket större än en ”vanlig” villaanläggning.

Vanligt är fläktstyrda pannor med omvänd förbränning, med eller utan lambdastyrning. Detta och laddpumpar/cirkpumpar kräver naturligvis el så eftersom du vill kunna köra vid strömavbrott behövs en nödströmsanläggning. Ett bilbatteri lagrar ca 0.5kWh vid 50% urladdning, räcker alltså 1-2 timmar att köra fläktar och pumpar. Det behövs alltså en skaplig UPS.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad har du för husgrund? Att gräva under huset kräver just framförallt pannben, så det är något som går bra att göra själv. Dock måste du vara säker på att du inte påverkar bärigheten på befintlig grund, ta hjälp en kunnig som gjort liknande jobb tidigare.

Därefter är det svårt att svara på hur mycket du kan göra själv, det beror på din erfarenhet och hur mycket tid du kan lägga på att lära dig och genomföra. Att bygga gjutform, armera och gjuta är ingen raketforskning, men du behöver hjälp från någon som kan beräkna dimensioneringen på källaren. Du bör även ta hjälp av någon för att undvika misstag gällande dränering, kanaldragning för el, beslut ang golvbrunn, osv.

Jag vet inte om det gav dig någon hjälp, men kortfattat skulle jag säga att du bör ha en erfaren person med dig som leder arbetet och delegerar dig uppgifter. Parallellt med detta behöver du läsa på och bilda dig en egen uppfattning för att säkerställa att det blir bra och så som du tänkt dig.

PS. Jag är enbart en glad amatör som själv inte gjort något liknande, även om jag går i de tankebanorna. DS.
 
V Viktor_F skrev:
Att lagra 900kWh i acktankar som du laddar ur mellan 90 och 50 grader kräver en volym om 19.5m3. Det låter extremt mycket (vet inte ens om det är rimligt).

Om det inte är Kungens slott som vi pratar om här så är det något fel på siffran 900kwh.

Mitt hus förbrukar 80kwh el per dygn i februari, 250kvm i Stockholm. Om hälften av det är värme och vi har en cop på 3 så är det 120kwh för att värma huset i 24h.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
TS skrev att huset behöver ca 30 kW när det är som kallast och önskemålet var att ackumulera 30 timmars värmebehov.

Det är ungefär samma effekt mitt hus kommer att hamna på, så jag ser inget konstigt med det...
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS skrev att huset behöver ca 30 kW när det är som kallast och önskemålet var att ackumulera 30 timmars värmebehov.

Det är ungefär samma effekt mitt hus kommer att hamna på, så jag ser inget konstigt med det...
Ok, det låter helt orimligt i mina öron som värms av 7kW även den kallaste dagen. Har ni ingen isolering i huset alls?

Ett äldre hus brukar ju kräva cirka 50W per kvm.......


I ochmed att det sitter en bergvärmepanna på 5kW i TS hus antar jag att det inte är så stort...
 
5 kW är inmatat effekt. Då får man ut i storleksordningen 20-25 kW under bra förhållanden.
 
useless useless skrev:
5 kW är inmatat effekt. Då får man ut i storleksordningen 20-25 kW under bra förhållanden.
nej så anger man inte effekten på en värmepump…..
 
Nej, men det var så TS skrev i första inlägget.


I IdaMF skrev:
Nuvarande värmepump förbrukar 5 kW, CoP 3-4, när det är -20°C ute, och oljebrännaren går in och stöttar extra. Uppskattningsvis förbrukar huset då ungefär 30 kW värme.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
useless useless skrev:
skrev att huset behöver ca 30 kW när det är som kallast och önskemålet var att ackumulera 30 timmars värmebeho
Hur stort hus & var i landet?
30kW i värmebehov antyder hus byggt på 60-talet på runt 300m2.
 
useless useless skrev:
Nej, men det var så TS skrev i första inlägget.
Ok, det ÄR kungens slott vi pratar om.

Jag såg förövrigt Kungen igår när han körde bil till Arlanda. Han vinkade inte ens hej.
 
Kungen har underdimensionerad sjövärmepump (250 kW) och en pelletsanläggning på 900 kW som stöd.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS skrev att huset behöver ca 30 kW när det är som kallast och önskemålet var att ackumulera 30 timmars värmebehov.

Det är ungefär samma effekt mitt hus kommer att hamna på, så jag ser inget konstigt med det...
Nej, något fel måste det vara. Jag har en ganska stor panna på ca 50 kW. När det är som kallast (25-30 minus) värmer jag mkna 3000 liter på knappt 5 timmars eldning. Detta räcker för att hålla värmen i 20 timmar. 5 timmar x 50 kW = 250 kWh till 20 timmar. 250 x 1,5 = 325 kWh till 30 h. Mitt hus är på 240 m2 och ganska dåligt isolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.