K Krille4 skrev:
Vad är det för fantastisk demokrati i Mellanöstern som som du bor i?

Intressant att du lägger så mycket energi på att kritisera Sverigel i en diskussion om en ränta som inte påverkar dig ;)

/Krille

/Krille
Jag tycker det är superintressant att "Daggen" inte har en enda bild från landet där han jobbar, in action så att säga. Men det kan ju vara en tillfällighet. Hur som helst så är det sant att skattetrycket i Sverige är högt, har man dessutom inga lån, inga barn eller andra möjligheter att nyttja den skatt man betalar för så är det ju bara att betala snällt och se hur andra skor sig.

Men fakta är att min ränta för huslånet fortfarande är avdragsgill, jag har kunnat få studielån tills sjukt låg ränta under mina år vid universitet. Det är nog inte gratis att studera i många andra länder. Under viss livstid har jag även kunnat nyttja barnbidrag, bostadsbidrag, studiebidrag, akassa, sjukförsäkring mm. Som inte heller finns i många andra länder. Så att detta funnits för mig som skattebetalare är väl bra. Det är detta som är tryggheten i ett skattefinansierat land, dessutom finns ofta lagar och regler som gynnar samhället medborgarna däri. På olika sätt och utifrån olika parametrar. Samt att när det är valtider så förtrycker inte staten befolkningen och manipulerar dem eller hotar dem med våld/ekonomiska sanktioner om de inte röstar på "rätt kandidat".
Tänker att skatten gärna fick vara lägre, på energi så som el och på mat som alla behöver. Men skatten är nog priset vi får betala för att få ha allemansrätt, fria tyglar under ansvar, bra och billig utbildning till alla som vill och kan, bra sjukvård (ej helt privatiserat till skyhöga försäkringspriser), bra lagar som skyddar arbetstagare från godtyckliga och knäppa arbetsgivare mm mm.
;)

Skumpe Skumpe skrev:
Ett radikalt annorlunda system. USA mest kända exemplet kanske.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 10 till
  • Laddar…
Nissens
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag har aldrig påstått att jag bor i en demokrati och det gör inte ni heller även om ni verkar tro det.

Tråden handlar om vi klarar 7% ränta och folket berättar om de gör det och hur de gör det, gäller även mig sedan om jag får följdfrågor svarar jag gärna på dem men du verkar inte gilla mina svar

MVH
Daggen
Det är du som bor i en diktatur, Sverige är självklart en demokrati. Vi har val om knappt en månad.

Men du tror alltså att Sverige inte är en demokrati? På riktigt?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Inga problem, jag har amorterat extra under tiden med låg ränta, just för att inte vänja mig vid den låga räntekostnaden då man/jag räknar med att lågkonjunkturer dyker upp ibland. Räntan klarar jag genom att gå ner till amorteringskravet... elen blir en annan fråga :( Förhoppningsvis behöver vi inte ha det så här under jättelång tid, så har man inte planerat det så blir det att bita ihop och försöka klara det genom att säga upp vissa abonnemang t ex. Tyvärr är det många som kommer att få sälja av/dra ner för att klara det, lite beroende på hur många vallöften som kommer att hållas av de som vinner valet, men snålt blir det hur som... annars kommer vi inte ur lågkonjunkturen tyvärr.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Man måste ändå ge sossarna cred att fördummat svenskarna under de senaste 100 åren
Nissens Nissens skrev:
Det är du som bor i en diktatur, Sverige är självklart en demokrati. Vi har val om knappt en månad.

Men du tror alltså att Sverige inte är en demokrati? På riktigt?
Är det verkligen en demokrati när ett parti jobbar så hårt senaste 100 åren att göra folket till viljelösa zombies? På pappret är det såklart det vi har ju val. Men i praktiken vette fan. Sedan fusksas det ju. Jag mins när en "hjälpsam" medarbetare på äldrevården ville ta med min morfar och rösta. Ja tack du, då vet man vilket parti den rösten går till.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste ändå ge sossarna cred att fördummat svenskarna under de senaste 100 åren


Är det verkligen en demokrati när ett parti jobbar så hårt senaste 100 åren att göra folket till viljelösa zombies? På pappret är det såklart det vi har ju val. Men i praktiken vette fan. Sedan fusksas det ju. Jag mins när en "hjälpsam" medarbetare på äldrevården ville ta med min morfar och rösta. Ja tack du, då vet man vilket parti den rösten går till.
Tagga upp nu! Om en månad är det dags för dig att dra på dig vikingahornen och storma Rosenbad.;)
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Tagga upp nu! Om en månad är det dags för dig att dra på dig vikingahornen och storma Rosenbad.;)
Japp. Och sedan bli besviken på resultatet :D
Men man får iallafall skälla lite på sossekärringarna som försöker ge mig valsedel :p
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste ändå ge sossarna cred att fördummat svenskarna under de senaste 100 åren


Är det verkligen en demokrati när ett parti jobbar så hårt senaste 100 åren att göra folket till viljelösa zombies? På pappret är det såklart det vi har ju val. Men i praktiken vette fan. Sedan fusksas det ju. Jag mins när en "hjälpsam" medarbetare på äldrevården ville ta med min morfar och rösta. Ja tack du, då vet man vilket parti den rösten går till.
Ja, det är så det fungerar i en demokrati. Att partier driver sina program. Sedan verkar du ha en helt egen liten bild av Sverige som inte många känner igen. Tror du det är bättre i USA? Tyskland? Ungern? Frankrike? Spanien? UK?
Nä, det är likadant i alla demokratier, du borde släppa sargen och se hur det ser ut utanför tullarna någon gång. :)
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är så det fungerar i en demokrati. Att partier driver sina program. Sedan verkar du ha en helt egen liten bild av Sverige som inte många känner igen. Tror du det är bättre i USA? Tyskland? Ungern? Frankrike? Spanien? UK?
Nä, det är likadant i alla demokratier, du borde släppa sargen och se hur det ser ut utanför tullarna någon gång. :)
Tyskland absolut. Men hade hellre jämfört med tex Schweiz eller Nederländerna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyskland absolut. Men hade hellre jämfört med tex Schweiz eller Nederländerna.
Har jukeboxen någon annan skiva än att leda in valfri tråd på spåret att såga svenskt system och hänvisa till Schweiz och Nederländerna när det efterfrågas en jämförelse med övriga europeiska länder och hur man bäst viktar upplägg?
Är det att Nederländerna verkar ha blivit en narkostat som lockar till att använda dem som referens?
När ett land har en parallell drogekonomi som penetrerar alla legitima institutioner kallas det för en narkostat.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nederlanderna-ar-en-narkostat-2-0

Finns även andra nyhetskanaler som skildrar liknande bilder om någon upplever SVT som kommunistiskt.
https://www.varldenidag.se/nyheter/...tt-bli-narkostat/repvhe!w@syNBC9sGxd3U10tjtA/

Måste ändå ge cred till de liberala krafterna som fått till detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyskland absolut. Men hade hellre jämfört med tex Schweiz eller Nederländerna.
Spelar liksom ingen roll vad du vill jämföra med, alla de länderna jag täknade upp och många fler är demokratier.
 
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
det hade varit väldigt tungt, i och med att elkostnader, matkostnader etc ökat samtidigt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är så det fungerar i en demokrati. Att partier driver sina program. Sedan verkar du ha en helt egen liten bild av Sverige som inte många känner igen. Tror du det är bättre i USA? Tyskland? Ungern? Frankrike? Spanien? UK?
Nä, det är likadant i alla demokratier, du borde släppa sargen och se hur det ser ut utanför tullarna någon gång. :)
Kanske lite OT men...Tänk om de som röstade delade upp partiernas namn så som "Social- Demokraterna" och funderade lite kring betydelsen. Likaså med "Liber"-, "Sverige Demokraterna" mm mm. Och röstade därefter. Undrar om det skulle funka bättre för respektive partierna än som nu när man gör valkompassen så hamnar jag alltid snett åt "andra hållet".

Måste bero på att Socialdemokraterna mfl mer och mer liknar mitten och högern för varje år som går. Jag menar, för inte så länge sedan var ju stadsministern en svetsare och därinnan malaj. Nu sitter båda med enorma rikedomar, typiskt moderat ideologi... :thinking::surprised:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nordsjö skrev:
Kanske lite OT men...Tänk om de som röstade delade upp partiernas namn så som "Social- Demokraterna" och funderade lite kring betydelsen. Likaså med "Liber"-, "Sverige Demokraterna" mm mm. Och röstade därefter. Undrar om det skulle funka bättre för respektive partierna än som nu när man gör valkompassen så hamnar jag alltid snett åt "andra hållet".

Måste bero på att Socialdemokraterna mfl mer och mer liknar mitten och högern för varje år som går. Jag menar, för inte så länge sedan var ju stadsministern en svetsare och därinnan malaj. Nu sitter båda med enorma rikedomar, typiskt moderat ideologi... :thinking::surprised:
Du tänker att det inte fungerar på liknande sätt i övriga Europa? Eller vad är din poäng?
 
Drygt 6 miljoner i lån så en ränta på 7% skulle såklart bli väldigt kännbart. Vi skulle nog klara av det om inte elpriset fortsätter upp i samma takt som det gjort sista året. Vi hade fått dra in på mycket, semesterresor, restaurangbesök osv. osv. Men det skulle fungera (så länge vi får behålla hälsan och våra jobb).
 
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att det inte fungerar på liknande sätt i övriga Europa? Eller vad är din poäng?
Det jag försöker förmedla är att oavsett hur "Socialdemokratisk" eller exempelvis "miljö"- vänlig man tänker att man som väljare är (och väljer att rösta på dem)- så är ideologierna väldigt nära eller inom högerpolitiken.
Att exempelvis Norrköping har gått från mindre/färre närodlade marker till industriområden och lagerhållning är väl ett tecken på att politikerna knappast representerar folket utan kör över invånarna fastän man tidigare vurmat för närodlat och ekologiskt. Detsamma vad gäller energiförsörjningen när man valde att sälja av Eon som tidigare ägdes av kommunen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/eon-vill-avveckla-fjarrvarmeverksamheten-i-norrkoping
Oj, nu blev det mycket OT på en gång men visst är det i tiden att makteliten gör vad de vill/planerat när de sitter på tronen oavsett land/regim.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.