P
Vårt gamla kanalmurade hus från 1936 behöver få väggarna isolerade, men jag vet inte riktigt vilken metod jag ska använda. Har hört talas om att det ska gå att spruta in frigolitkulor (Perlite?) i kanalen mellan tegelväggarna.

Någon som har erfarenhet av detta? Har sökt en hel del på nätet, men hittar tyvärr inte särskilt mycket information. Inte heller tycks det vara enkelt att hitta någon som utför arbetet.

Alla tips tas emot med tacksamhet!  :)
 
Hade hoppats på något i denna tråd då jag ev har ett liknande projekt på gång.
 
nja.. det har varit uppe några (få!) gånger detta.. Osäkerheten verkar vara stor.. Vissa menar att man riskerar att ytter väggen blir blöt (vid tex regn) som sedan inte torkar upp ordentligt pga den nya isoleringen vilket i sin tur gör att man får/kan frostsprängningar..

Dock om detta stämmer vet jag inte.. dvs om det är ett problem..

Jag läste förut om en användare som skulle satsa på lecakulor.. frigolitkulor borde ju även det vara ett lämpligt matreal. Dock så trivs nog möss o liknade bra i det.. Men Katt finns ju att inhandla och mus-fällor finns hos järnhandeln ;)
 
I Danmark är det vanligt med hus byggda enligt denna tekniken, därmed också vanligt med försök att modernisera den.
Tyvärr verkar resultaten vara... blandade..

Minns inte vad det var man skulle söka på, danskan är lite skraltig.

Kanske kontakta en dansk byggnadsingenjör?

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.