Hej

står i startgroparna att bygga ett garage. Min fundering är ifall jag ska sätta en impregnerad regel som syll eller om det är onödigt. Kommer inte stå vatten invändigt mer än eventuellt avrinning från en regn blöt bil. Har golvbrunn mitt i.

Tack
 
S
Natanael johansson Natanael johansson skrev:
Hej

står i startgroparna att bygga ett garage. Min fundering är ifall jag ska sätta en impregnerad regel som syll eller om det är onödigt. Kommer inte stå vatten invändigt mer än eventuellt avrinning från en regn blöt bil. Har golvbrunn mitt i.

Tack

Absolut ingen tryckimpregnerad syll.

Du ska ha en rad leca eller liknande lösning som nedersta rad, sen syllisolering och syll ovanpå det.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Natanael johansson Natanael johansson skrev:
Hej

står i startgroparna att bygga ett garage. Min fundering är ifall jag ska sätta en impregnerad regel som syll eller om det är onödigt. Kommer inte stå vatten invändigt mer än eventuellt avrinning från en regn blöt bil. Har golvbrunn mitt i.

Tack
Som föregående inlägg , undvik trä direkt mot betongplattan , Leka eller lättbetongblock (y)

Träpanelen på utsidan får då ett välbehövligt avstånd till marken tex .
Lite pyssel att putsa in/utsida , själv satte jag https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-construction-sockelskiva
på utsidan och putsade insidan
 
Redigerat:
Vet inte om jag var otydlig, menar självklart att jag ska ha syll isolering eller syll papp vad det nu heter.
Vf ska man ni som skriver lekablock ha det, när man bygger vanlige hus sätter man väggen direkt på plattan
 
Jag använde vanlig träregel mot plattan men med syllisolering emellan, syllisoleringen var nägra centimeter bredare än regel, så jag gjorde ett uppvik på insidan och häftade fast med en häftpistol.
 
Tomture61
Skumisolering dikt mot trä är med största sannolikhet helt upp åt väggarna fel .
Trä måste få möjlighet att andas .
 
Tomture61
Natanael johansson Natanael johansson skrev:
Vet inte om jag var otydlig, menar självklart att jag ska ha syll isolering eller syll papp vad det nu heter.
Vf ska man ni som skriver lekablock ha det, när man bygger vanlige hus sätter man väggen direkt på plattan
Mitt hus med träpanel har en grund (betongplatta) som befinner sig ca 30 cm över marken .
Vet ej hur du gör med din garagegrund , din mark kanske lutar eller du kanske kommer ha en ramp framför garageporten ?
 
Tomture61
Så här har jag byggt .
Avloppsrör som leder ner mot marken vid en husgrund med gult och vitt plåtarbete, stående på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Den stora skillnaden mellan garage och hus är ju att garaget någonstans måste ha golvet i höjd med marken för att man ska kunna få in en bil. Ett hus kan ju ha ovansidan platta en bit över marken.

Jag har en kant av betong (10 cm hög) på plattan som väggarna står på. Tycker det var lättare än att mura.
 
Betongplattan är i alla fall en en över marken. endast på framsidan där porten kommer vara kommer marken möta plattan i jämnhöjd så att säga. Huset smällde dom precis upp, där satte dom syllpapp under och sen rakt på betongen. Tror det får bli så , kommer inte komma något vatten i närheten. Ytterpanelen går dessutom ner över betongplattan på sidorna så det skyddar även där från fukt. Kan tänka mig att det är smart att mura en kant runt ifall plattan är låg mot omkringliggande mark eller man ska tvätta bilar där inne.
 
  • Nybyggd betongplatta på byggplats vid skymningen med synlig syllpapp och byggställningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd betongplatta för hus med synlig syllpapp och gräsmark runtomkring under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Natanael johansson Natanael johansson skrev:
Betongplattan är i alla fall en en över marken. endast på framsidan där porten kommer vara kommer marken möta plattan i jämnhöjd så att säga. Huset smällde dom precis upp, där satte dom syllpapp under och sen rakt på betongen. Tror det får bli så , kommer inte komma något vatten i närheten. Ytterpanelen går dessutom ner över betongplattan på sidorna så det skyddar även där från fukt. Kan tänka mig att det är smart att mura en kant runt ifall plattan är låg mot omkringliggande mark eller man ska tvätta bilar där inne.
För räcker det om bilen är full med snö för att det riskerar att bli vatten mot ytterväggarna på insidan när det smälter trots bra fall och golvbrunnar. Dock inget problem eftersom väggarna är på en upphöjd sockel.

Blir ju också snarare ett problem med panelen ned på plattan då den riskerar att suga upp vatten runt porten där marken kommer mot plattan. Har man dock grus närmast porten så borde det inte bli ett problem.
 
tänk på om du skall ha gips på väggarna invändigt så låt den sluta 7-8 mm över betonggolvet, så att gipsen inte suger upp ev vatten och man kan även dra lit utefog i det mellanrummet
 
Kan ju sätta en rad med klinkers eller liknande på insidan längst ner så skyddar det lite , och lite silikon fog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.