En mindre träpanel där färg flagnat av efter hårt väder ska målas om. Så började skrapa bort det som satt löst men sitter ganska mycket färg kvar. Rekommenderades att grundolja för att det skulle hålla bättre, men måste all färg skrapas bort? Eller kan man olja även om det sitter färgrester kvar?
 
Generellt brukar rådet vara att grundolja på färglöst/omålat virke. Visa grundoljor torkar inte om du målar dom på målad yta, så läs tillverkarens rekommendation är mitt tips.

Sitter färgen hårt hade jag inte brytt mig om att skrapa bort den, utan slipat för att matta ner och ta bort nivåskillnad.
 
C Chokladmonster skrev:
Generellt brukar rådet vara att grundolja på färglöst/omålat virke. Visa grundoljor torkar inte om du målar dom på målad yta, så läs tillverkarens rekommendation är mitt tips.

Sitter färgen hårt hade jag inte brytt mig om att skrapa bort den, utan slipat för att matta ner och ta bort nivåskillnad.
Har för mig man ändå torkar bort överflödig olja efter en stund, men ytan är ganska täckt av färg som inte går bort så blir osäker om det inte är slöseri med olja öht?
 
Vilken grundolja är det? Jag har målat Jotuns Visir på fönsterkarmar som är fläckiga av rent trä och gammal färg som satt hårt. Försökte att inte måla på färgen i onödan med kom såklart en del där med. Var torrt på något dygn eller två.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag målat mina träpaneler till hus / garage (nytt trä) så körde jag med Alcro Bestå
Grundoljade ändträ på huset , torkade på ngr dagar .
Till garaget så fick panelen stå i en hink med grundolja över natten , målades när det var torrt .

Mao , grundoljan torkar och det är ändträ som skall oljas
[länk]
Funkar även bra längs med på gammalt torrt trä, men inte lika flödigt som på ändträet då. Det ska ju främst suga in.
 
S Staffan-N skrev:
Vilken grundolja är det? Jag har målat Jotuns Visir på fönsterkarmar som är fläckiga av rent trä och gammal färg som satt hårt. Försökte att inte måla på färgen i onödan med kom såklart en del där med. Var torrt på något dygn eller två.
Midun hette den nog
 
Använd grundolja som hör till den färgen du ska använda. Inte värt att experimentera med olika fabrikat.

Det är mitt tips iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.