Hej!
Vårt garagetak är platt.... så platt att ingen leverantör tycker att det är en bra idé med solceller där, i bästa söderläge. Tyvärr blir anläggningen för liten om vi inte utnyttjar det taket, så jag funderar på att bygga på taket så att det blir rätt lutning, 40 grader ska det vara här i söder.

Taket idag är från 67, garagetillbyggnad som ursprungligen hade asfaltpapp. När det började läcka för några år sedan satte vi på takplåt som har hållt bra. Hur hade ni gjort för att få rätt lutning?

Funderar på att bygga på en "ställning" i trä med rätt lutning och sen lägga på läkt, papp och något takmaterial, billigast möjliga som håller under solcellerna. Jag behöver dock vara säker på att det ursprungliga taket håller för den extra tyngden.
 
Jag skulle börja med att kolla om det går bygglovsmässigt.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle börja med att kolla om det går bygglovsmässigt.
Ja tack har tänkt ringa till bygglovshandläggaren idag.
 
Ha bara förankrade ställningar för cellerna och behåll taket under som det är.

När plåttaket är dags att byta så lyfter du bara ner ställningarna och har alt 1 att byta plåten alt 2 att bygga om taket så du får mer takhöjd när du ändå håller på.

Jag tror du fortfarande behöver bygglov för celler på ställningar men det är betydligt mindre jobb än att bygga om taket.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ja jag behöver göra bygganmälan för att ändra lutningen på taket, men inte bygglov, sa handläggaren.
Ska ta in offerter både på solceller med ställningar och på att bygga om taket och jämföra. Troligtvis blir ställningar billigare!
Om solceller monteras på taket som det är nu går de på 80% av kapaciteteten. Ska räkna på det också.
 
Bygga om taket låter fånigt........de flesta häromkring har en ställning som ofta finns hos paneltillverkaren för just dylika ändamål. Kan ju inte vara nå konstigt att få tag på ? Brukar ju vara nån lättviktshistoria i aluminium där man i en del fall kan vinkla som man vill .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.