Hej! Jag har en Älvsbyhus från 2008 där en del fönster kärvar som sjutton när man ska stänga. Hur åtgärdar man detta?

se bifogad film! Det är som att ”klon” som ska in i karmen går upp i ”toppen” i hålet innan den går ut. Svårt att förklara med ord men ni ser säkert vad jag menar på filmen.
 
  • Gilla
Markus060
  • Laddar…
nikasp
Mårkligt, vi har likadan mekanism i Älvsbyhus från 1997. Jag har kört med lite 5-56 och fått tpppfunktion men dina ser ju ut att ta i mekaniskt och inte bara går trögt.
 
nikasp
Obs, 5-56 är inte rätt sorts fett men löste saken när något fönster var sjukt kärvt att stänga. Ska i alla fall inte anländas regelbundet så köp Assas för ändamålet. Googla på spanjolett så finns lite filmer angående att smörja upp. Blev rätt förvånad att det blev så bra när jag fixade.
 
Jag har också vid nåt tillfälle löst liknande problem med 5-56, så helt klart värt att testa. Ibland blir man förvånad hur mycket det kan hjälpa även när det känns som något tar i… Sen håller jag med föregående talare att det inte är rätt smörjmedel för ändamålet egentligen.
 
Problemet löst. Symaskinsolja fick det blir. Nu fungerar det jättefint igen :)
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Hade samma, trodde det var mekaniskt men 5-56 så fungerade fönstret helt felfritt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
Hade samma, trodde det var mekaniskt men 5-56 så fungerade fönstret helt felfritt.
observera att fönstret var en ”no go zone” hos oss och man fick bara inte öppna det. Och lite 5-56 löste ett problem vi hade haft i flertalet år.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.