Hej

Vi har en ganska stor tomt på landstället som på sina håll är väldigt gropig. Det är knappt man kan kalla det gräsmatta eftersom det mest bara är grönt utan gräs.
Det jag undrar är om man måste använda jord för att göra det jämt eller om det finns något bra verktyg som liksom kan slita upp och blanda allt. Som sagt är det inte riktigt en gräsmatta som det är nu så för mig är det helt ok att luckra upp allt och sen så nytt gräs ovanpå.
//Staffan
 
M
Ordet du söker efter är ”jordfräs”.
 
Claes Sörmland
Köp en stark gammal rackare från 80-talet på Blocket eller liknande. Är nog inte helt lättsålda dessa gamla maskiner.
 
Odlar ni sten i gräsmattan är det nog enklare att köpa jord och kratta ned i gröpperna...

Vet inte att det är så enkelt att få det jämt med en jordfräs...

/ATW
 
Jordfräs it is, tack för hjälpen
//Staffan
 
S Stilt skrev:
Jordfräs it is, tack för hjälpen
//Staffan
Är det på landet så finns det kanske någon bonde som har en som monteras på traktor som kan hjälpa er.

Ska ni köra något eget och köra upp hela gräsmattan behövs något rejält, särskilt om det är torrt i marken. Runt 100kg och helst med bakmonterat aggregat.

009830_big_TM.jpg
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Är det på landet så finns det kanske någon bonde som har en som monteras på traktor som kan hjälpa er.

Ska ni köra något eget och köra upp hela gräsmattan behövs något rejält, särskilt om det är torrt i marken. Runt 100kg och helst med bakmonterat aggregat.

[bild]
Det är mest på vissa delar av tomten så jag tror inte vi behöver koppla in någon insatsstyrka här, det blir till att hyra en jordfräs här i närheten.
 
Jord är betydligt lättare att få jämnt. Jordfräs i rötter är ett elände att köra och har du rotogräs så blir det nästan värre efteråt. Ett par lass jord är en barnlek (bokstavligen) att få ut i groparna och sen på med gräsfrö/klöver/ängsblomlor efter hur mycket skötsel du känner det är värt.
 
Z z_bumbi skrev:
Jord är betydligt lättare att få jämnt. Jordfräs i rötter är ett elände att köra och har du rotogräs så blir det nästan värre efteråt. Ett par lass jord är en barnlek (bokstavligen) att få ut i groparna och sen på med gräsfrö/klöver/ängsblomlor efter hur mycket skötsel du känner det är värt.
Ok tack för input! Är det någon speciell jord jag bör köpa i så fall?
 
Polaren brukar åka runt och anlägga gräsmattor med sin 5tons grävmaskin.
Han har då en hydraulisk sorteringsskopa som sorterar ut sten och rötter m.m.

Har haft han hos mig några gånger och när han sen jämnar ut med planeringsbalken blir det perfekt...

Senast hamn lämnade såg det ut såhär:

Nyplanerad gräsmatta vid hus med grävmaskin och högar av jord och grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sorteringsskopan är av den här typen:

https://m.facebook.com/story/graphq...=UzpfSTU3OTk3MzE0MjpWSzo0MzUzMTUzMzgxMzkxNTk2
 
P-plats P-plats skrev:
Polaren brukar åka runt och anlägga gräsmattor med sin 5tons grävmaskin.
Han har då en hydraulisk sorteringsskopa som sorterar ut sten och rötter m.m.

Har haft han hos mig några gånger och när han sen jämnar ut med planeringsbalken blir det perfekt...

Senast hamn lämnade såg det ut såhär:

[bild]

Riktigt snyggt! Tror jag prövar en lite enklare lösning innan jag kopplar in det tunga artilleriet.
Sorteringsskopan är av den här typen:

[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.