Har nyligen köpt hus på landet och i hela tomtgräns står poppelträd. Får det till ca 40 träd med totalt 50 toppar. Träden är stora, säkert 10-20m höga. De står nära huset och skuggar hela tomten så vill ta ner dem, både av estetiska skäl men framförallt för att skydda huset.

Vad kan detta kosta tror ni? Poppeln rötter är dessutom ett problem för vattenledningar m.m. Används roundup för detta idag och vad är er erfarenhet av det? Annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
R Rakeeten skrev:
Har nyligen köpt hus på landet och i hela tomtgräns står poppelträd. Får det till ca 40 träd med totalt 50 toppar. Träden är stora, säkert 10-20m höga. De står nära huset och skuggar hela tomten så vill ta ner dem, både av estetiska skäl men framförallt för att skydda huset.

Vad kan detta kosta tror ni? Poppeln rötter är dessutom ett problem för vattenledningar m.m. Används roundup för detta idag och vad är er erfarenhet av det? Annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
Regeringen förbjöd nyligen användningen av glyfosat så Roundup det är inte längre en lösning. Ringbarka samtliga träd nu och vänta ett år. Med lite tur dör lövverket i juli-augusti nästa år och du kan ta ned träden utan risk för rotskottsinferno. Eventuellt dör de istället försommaren 2024.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Düsseldorff
Håller med Claes. Ringbarka och fäll 2024. Kostnaden är en motorsåg och ett hyrsläp för att köra träden till tippen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringen förbjöd nyligen användningen av glyfosat så Roundup det är inte längre en lösning. Ringbarka samtliga träd nu och vänta ett år. Med lite tur dör lövverket i juli-augusti nästa år och du kan ta ned träden utan risk för rotskottsinferno. Eventuellt dör de istället försommaren 2024.
går det inte att tolka lagtexten som att det endast är förbjudet för privatpersoner att använda roundup. En firma med rätt utbildning kanske fortfarande får använda?
 
Claes Sörmland
R Rakeeten skrev:
går det inte att tolka lagtexten som att det endast är förbjudet för privatpersoner att använda roundup. En firma med rätt utbildning kanske fortfarande får använda?
Minns inte exakt nu men har för mig att det var en förordning mot användning av glyfosat på tomtmark, parker och vad det nu var. Då är det kört även för proffs. Glyfosat finns kvar [i användning] på åkern för att trycka ned ogräset före sådd.

[EDIT: rättade mening som gick att missförstå. Se inlägg nedan.]
 
Redigerat:
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Håller med Claes. Ringbarka och fäll 2024. Kostnaden är en motorsåg och ett hyrsläp för att köra träden till tippen.
Eller kostnaden kan ev. kvittas mot att " motorsågsmannen" får ta all ved och kör bort alla grenar.
 
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Eller kostnaden kan ev. kvittas mot att " motorsågsmannen" får ta all ved och kör bort alla grenar.
Men elda poppel... Är vi så energidesperata redan nu? Vintern har ju inte ens kommit...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men elda poppel... Är vi så energidesperata redan nu? Vintern har ju inte ens kommit...
40 träd , 10-20 m höga, innehållerju en hel del energi- så varför inte?
 
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
40 träd , 10-20 m höga, innehållerju en hel del energi- så varför inte?
Minns bara min aspved för många år sedan. En annan Populus. Inte så imponerande i kakelugnarna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Minns inte exakt nu men har för mig att det var en förordning mot användning av glyfosat på tomtmark, parker och vad det nu var. Då är det kört även för proffs. Glyfosat finns kvar på åkern för att trycka ned ogräset före sådd.
Nej, glyfosat ligger inte kvar i marken. Det bryts ner tämligen fort i mark. Det måste hamna på blad för att vara effektivt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Minns bara min aspved för många år sedan. En annan Populus. Inte så imponerande i kakelugnarna.
Nej men många träd ger ändå ett visst energitillskott även om de inte slår björk, al eller ek i energiinnehåll.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nej, glyfosat ligger inte kvar i marken. Det bryts ner tämligen fort i mark. Det måste hamna på blad för att vara effektivt.
Nu läste du mig fel, jag har inte skrivit om glyfosats verkningsmekanism utan att användningen på åkern finns kvar även efter regeringens förordning.
 
R Rakeeten skrev:
Poppeln rötter är dessutom ett problem för vattenledningar m.m.
Hur då, eller snarare, vad är dina vattenledningar gjorda av?
 
Kalle B Kalle B skrev:
Hur då, eller snarare, vad är dina vattenledningar gjorda av?
jag vet att avloppsrören är av plast.
 
R Rakeeten skrev:
jag vet att avloppsrören är av plast.
Det är rimligtvis betongrör utan muff eller utan tätning i muffen och tegelrör som kan få problem med inväxande rötter, plaströr och vattenledningar borde inte ha sådana problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.