Jag började runt 1999 med detta i en Sun Ultra och en Sun SS1000 med flera video-in-kort.
Programvaran Sun-TV (eller Sun Show Me TV) fanns då och den är enkel och fungerar. Sedan kom VLC till PC som också fungerar bra.
Jag har tittat lite på Myth TV och den är säkert bra. Men som alltid, man skall inte "laga" nåt som fungerar.

Detta visar återigen att när man väl startat med ett system som fungerar så är tröskeln ganska hög att byta till något annat. Det är inte gjort på en kafferast att byta och ändra om alla datorer, parabolmottagare, boxer, programvaror, hårddiskkabinett (SUN) med fiberanslutning och inte minst ett för flera personer inlärt system.
 
Ljusbåge skrev:
Detta visar återigen att när man väl startat med ett system som fungerar så är tröskeln ganska hög att byta till något annat. D
Precis. Det räcker oftast inte med 10% bättre. Det måste vara 10 gånger bättre...
 
Jag måste få komma med en fråga här. Jag hajjar grejen med kablage och switchar, men hur gör man efter det? Till huset kommer ADSL från Telia. Där används en trådlös router med inbyggt ADSL-modem.
1. Var kopplat jag på den första switchen, innan eller modemet?
I andra änden är det tänkt att två "bostäder" ska dela på linan, och det kommer att krävas två trådlösa routrar, en till vardera bostad.
2. är detta överhuvudtaget möjligt?
3. Är det något man behöver tänka på?
______________ADSL_____________
| |
MODEM/Trådlös Router SWITCH
|
_____SWITCH______
| |
Trådlös Router Trådlös Router
 
... bra schema...
 
triangulo skrev:
Jag måste få komma med en fråga här. Jag hajjar grejen med kablage och switchar, men hur gör man efter det? Till huset kommer ADSL från Telia. Där används en trådlös router med inbyggt ADSL-modem.
1. Var kopplat jag på den första switchen, innan eller modemet?
I andra änden är det tänkt att två "bostäder" ska dela på linan, och det kommer att krävas två trådlösa routrar, en till vardera bostad.
2. är detta överhuvudtaget möjligt?
3. Är det något man behöver tänka på?
______________ADSL_____________
| |
MODEM/Trådlös Router SWITCH
|
_____SWITCH______
| |
Trådlös Router Trådlös Router
1. Efter. "Innan" går ju inte. Där är det en ADSL-signal och inte ethernet... :)
2. Ja, men det kan ev. bli lite mekande. Varför behöver du exv. tre trådlösa accesspunkter för två "bostäder"? Är det tre hushåll som skall dela på uppkopplingen?
3. Kablar och switchar osv. ger antagligen inga problem, men konfiguration av ev. DHCP/NAT osv. kan ställa till det beroende på hur användningen ser ut. (Spec. om du skall "prata" mellan datorer i det lokala nätet.) Så du får ge oss lite mer data för att ha något att gå på.
 
Du ska inte ha två routrar, det kan ge en del mystiska problem.
 
@lars_stefan_axelsson
1. självklart. det var dumt av mig.
2. det är totalt tre bostäder, varav endast 1 är heltidsboende, medan de andra två är antingen säsongsboende eller helgboende.
3. De behöver inte prata med varandra, en NAT-server (med fildelningsmöjlighet?) är inte aktuellt. Det är ENDAST Internet-access som är aktuellt. De tre bostäderna är helt oberoende av varandra, i termer av social anknytning iaf, och inte korsfunktionalitet är aktuell.

Anledningen till att vi funderar på att endast använda 1 ADSL-linje är att de två "extra" bostäderna inte används i samma utsträckning.

@se38005
Hur menar du? Även om de två routrarna, använt för respektive oberoende bostad, är kopplade till en switch? Vilka typer av problem kan uppstå och varför? Hur kan vi annars lösa det här?

Vi fundera på att lägga till ett extra abonnemang för de två extra bostäderna, men då kvarstår ju iofs problemen med två separata routrar.
 
se38005 skrev:
Du ska inte ha två routrar, det kan ge en del mystiska problem.
Varför det? Det är inga som helst problem med det.
 
triangulo skrev:
Jag måste få komma med en fråga här. Jag hajjar grejen med kablage och switchar, men hur gör man efter det? Till huset kommer ADSL från Telia. Där används en trådlös router med inbyggt ADSL-modem.
1. Var kopplat jag på den första switchen, innan eller modemet?
I andra änden är det tänkt att två "bostäder" ska dela på linan, och det kommer att krävas två trådlösa routrar, en till vardera bostad.
2. är detta överhuvudtaget möjligt?
3. Är det något man behöver tänka på?
______________ADSL_____________
| |
MODEM/Trådlös Router SWITCH
|
_____SWITCH______
| |
Trådlös Router Trådlös Router
1, Den första switchen behövs inte. Det finns ju en switch i ditt modem (iaf i exemplet ovan)
2. Ja, koppla in bägge bostadsroutrarnas wan-portar i varsin lanport i adsl-modemets switch.
3. Ja, se till att du har olika ipnr-serier på adsl-modemets lan och bostadsroutrarnas lan. Dessutom kan det bli lite meck om du vill öppna portar (men det går).
 
Redigerat:
@it-snubben
tack för bra tips!!!
1. den första switchen läggs till för att det rekommenderats (jag är osäker på om det ingår en i det kombinerade router/ADSL-modemet, det måste jag kolla upp). schemat blev inte lika tydligt som jag hoppats på, därav en del missförstånd.
2. så du menar att jag ska ha två kablar till en "första" switch (innan nedgrävningen), snarare än dessa två kablar kopplade till en "andra switch (efter nedgrävningen)?
3. det här är det inga problem med. :)


min första idé är enligt följande:
WAN
->adsl-modem
- ->router (trådlös) huvudbostad +
- ->switch 1
- - ->(slang utomhus med längre cat6 utp-sladd)
- - - ->switch 2
- - - - ->router (trådlös) extra bostad 1 +
- - - - ->router (trådlös) extra bostad 2
 
C
Vad ni krånglar till det. Sätt dom extra trådlösa routrarna till att vara enbart accesspunkter, problemet löst. Behöver man komma åt dom får man sätta IP-adresser på dom som stämmer med resten av nätverket, kommer inte ihåg exakt hur man skulle göra, men det löser sig, enkel match. :)
 
Ok, jag tror på accesspunkterna. Förutsatt att man begränsa bandbredden på dem, vilket ju borde vara möjligt. Då återstår att undersöka huruvida jag behöver en eller två switchar, vilket beror på om det finns en switch i ADSL-modem-/routern.
 
Eller kör vi elnätet :).
Ligger ni under samma mätare så är det inga problem att spöa trådlöst vad gäller hatighet och säkerhet. Vi har installerat det hos många kunder, främst till IP-tv, och det fungerar kanon. De flesta landar på 75-90Mbit/s inne i huset.

/Fraggelberget
 
Väcker ytterligare en gammal tråd till liv då jag funderar på att gräva ner nätverkskabel till garaget (ca 35 m). Det jag funderar på är det fortfarande, så här ca 12 år sedan trådstarten, PEM-slang som gäller? Hur för man bäst in kabeln i huset och garaget? Borrar hål i väggen och sätter i VP-rör? Något kabelskydd på hussockeln?
 
I irrbloss skrev:
Väcker ytterligare en gammal tråd till liv då jag funderar på att gräva ner nätverkskabel till garaget (ca 35 m). Det jag funderar på är det fortfarande, så här ca 12 år sedan trådstarten, PEM-slang som gäller? Hur för man bäst in kabeln i huset och garaget? Borrar hål i väggen och sätter i VP-rör? Något kabelskydd på hussockeln?
Jag grävde ner pem slang för nått år sen fungerade lätt att skjuta kabel genom och det har hållt fint. Även fast bilar ofta kör över där slangen är nedgrävd. Grävde bara en jordspade djupt
 
  • Gilla
sixten88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.