Vi har hus utanför Falun och lokala idrottsföreningen har nyligen byggt ett stort utegym längs med min fastighetsgräns. Som jag förstår är inte utegym bygglovspliktigt, men att informera grannarna inför ett sådant projekt anser jag vara på sin plats, vilket nu inte skett. Vi blev väldigt snopna när bygget startade och maskiner var i full gång med schakt och gjutning av betongplintar. Kontakt med ansvariga inom föreningen har inte gett något, utan enbart munhuggande och bagatellisering av vår åsikt att det inte är kul med ett stort utegym så nära inpå där vi vistas. Vi är ganska säkra på att schaktning utförts på vår fastighet samt ett träd tagits bort, fastighetsgränsen är lång med många träd som skymmer sikten längs med gränsen. Från att ha varit en lugn och väldigt privat plats har vi nu folk som står och gymmar, 5 meter från min solstol. Tro nu inte att jag är emot bra initiativ och föreningsliv är viktigt, men när det sköts på detta sätt utan bra dialog och information blir jag bara irriterad.

Hur som helst. Häromdagen fick jag brev från byggnadsförvaltningen att jag har möjlighet att yttra mig sk. grannehörande, angående att samma idrottsförening inkommit med bygglovsansökan för byggnation av klubbstuga med garage (12x8 m). Placering av klubbstuga är bortanför utegym och uppskattningsvis 25 meter från fastighetsgräns, huset kommer synas tydligt från oss vilket i sig mer estetiskt är störande som i sintur innebär mer människor runt mitt hus, vilket jag rent principiellt inte vill ha. Jag vill verkligen inte att min närmsta granne blir idrottsplats. Marken som föreningen har i anspråk är stor och jag skulle hellre se att det väljer en annan placering av klubbhuset, vilket jag kommer skriva i mitt yttrande samt föreslå annan placering. Hur vanligt är det att byggnadsförvaltningen tar hänsyn till grannars yrkande?
 
  • Utomhusgym med träredskap och däck vid en picknickplats med bänkbord på en grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
Kan inte vara många ggr på 100 år som någon fått något alls att säga till om då det gäller ca. 25 m. från tomtgräns. Det ser mörkt ut tyvärr :(
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Finns plan för området? Om inget strider mot den (hur marken får användas, antal och storlek på byggnader osv) så kan du nog inte hindra deras byggen. Du får bygga dig ett plank eller anlägga häck istället :)
J Jonas .L skrev:
Vi har hus utanför Falun och lokala idrottsföreningen har nyligen byggt ett stort utegym längs med min fastighetsgräns. Som jag förstår är inte utegym bygglovspliktigt, men att informera grannarna inför ett sådant projekt anser jag vara på sin plats, vilket nu inte skett. Vi blev väldigt snopna när bygget startade och maskiner var i full gång med schakt och gjutning av betongplintar. Kontakt med ansvariga inom föreningen har inte gett något, utan enbart munhuggande och bagatellisering av vår åsikt att det inte är kul med ett stort utegym så nära inpå där vi vistas. Vi är ganska säkra på att schaktning utförts på vår fastighet samt ett träd tagits bort, fastighetsgränsen är lång med många träd som skymmer sikten längs med gränsen. Från att ha varit en lugn och väldigt privat plats har vi nu folk som står och gymmar, 5 meter från min solstol. Tro nu inte att jag är emot bra initiativ och föreningsliv är viktigt, men när det sköts på detta sätt utan bra dialog och information blir jag bara irriterad.

Hur som helst. Häromdagen fick jag brev från byggnadsförvaltningen att jag har möjlighet att yttra mig sk. grannehörande, angående att samma idrottsförening inkommit med bygglovsansökan för byggnation av klubbstuga med garage (12x8 m). Placering av klubbstuga är bortanför utegym och uppskattningsvis 25 meter från fastighetsgräns, huset kommer synas tydligt från oss vilket i sig mer estetiskt är störande som i sintur innebär mer människor runt mitt hus, vilket jag rent principiellt inte vill ha. Jag vill verkligen inte att min närmsta granne blir idrottsplats. Marken som föreningen har i anspråk är stor och jag skulle hellre se att det väljer en annan placering av klubbhuset, vilket jag kommer skriva i mitt yttrande samt föreslå annan placering. Hur vanligt är det att byggnadsförvaltningen tar hänsyn till grannars yrkande?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Utegym likt det på bilden är generellt inte bygglovspliktiga. Så att det inte gjorts någon grannehörande ang. det är inte fel, även om det givetvis kan vara trevligt att kontakta sina grannar och informera om liknande saker för att minska framtida konflikter.

Om detaljplanen tillåter verksamheten och det nu i praktiken redan finns en aktiv idrottsförening på platsen så spelar det inte så stor roll om du vill ha en idrottsplats som närmsta granne, du har det redan.

Som vanligt gäller det att man enbart kan styra över sin utsikt om man äger den.

Byggnadsförvaltningen lär med stor sannolikhet inte ta speciellt stor hänsyn till klagomål från någon som bor 25 meter bort. Om du istället vill ha någon reel möjlighet att påverka placeringen skulle jag rekommendera dig att på ett *konstruktivt* vis kontakta föreningen, istället för att munhuggas.
Du kan kanske erbjuda någon form av ersättning eller hjälp till föreningen om de kan tänka sig att ändra sin placering av byggnaden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tack för era synpunkter
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
Min erfarenhet av kommunala utegym är att de knappt används. Enligt min mening är det slöseri med skattepengar.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
S
K Katthatt skrev:
Min erfarenhet av kommunala utegym är att de knappt används. Enligt min mening är det slöseri med skattepengar.
håller nästan med. Men går det att ta sig fram ända till gymmet så blir det gärna tillhåll för bortskämda Epa-ungar.
 
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Min erfarenhet av kommunala utegym är att de knappt används. Enligt min mening är det slöseri med skattepengar.
Sorry till TS, tillför inte mycket till tråden, men måste kommentera :)

I stockholm är utegymmen väldigt väl använda av folk som kanske inte annars skulle gå på gym. Jag tycker det är ett jättebra sätt att göra styrketräning lätttillgängligt för de som inte är tillräckligt intresserade för att köpa ett gymkort.

Tror man lätt tjänar in pengarna de kostar pga minskade vård- och rehabkostnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Kolla upp vad detaljplanen säger om den aktuella ytan. I detaljplanen beskrivs vilken typ av byggnad som får byggas, verksamhet, antal våningar, avstånd till tomtgräns, parkmark (mark som inte får bebyggas) mm, det är alltså i den du möjligen kan hitta nånting som kan hjälpa dig annars är det lite kämpigt.
 
  • Gilla
Jonas .L
  • Laddar…
J Jonas .L skrev:
Vi har hus utanför Falun och lokala idrottsföreningen har nyligen byggt ett stort utegym längs med min fastighetsgräns. Som jag förstår är inte utegym bygglovspliktigt, men att informera grannarna inför ett sådant projekt anser jag vara på sin plats, vilket nu inte skett. Vi blev väldigt snopna när bygget startade och maskiner var i full gång med schakt och gjutning av betongplintar. Kontakt med ansvariga inom föreningen har inte gett något, utan enbart munhuggande och bagatellisering av vår åsikt att det inte är kul med ett stort utegym så nära inpå där vi vistas. Vi är ganska säkra på att schaktning utförts på vår fastighet samt ett träd tagits bort, fastighetsgränsen är lång med många träd som skymmer sikten längs med gränsen. Från att ha varit en lugn och väldigt privat plats har vi nu folk som står och gymmar, 5 meter från min solstol. Tro nu inte att jag är emot bra initiativ och föreningsliv är viktigt, men när det sköts på detta sätt utan bra dialog och information blir jag bara irriterad.

Hur som helst. Häromdagen fick jag brev från byggnadsförvaltningen att jag har möjlighet att yttra mig sk. grannehörande, angående att samma idrottsförening inkommit med bygglovsansökan för byggnation av klubbstuga med garage (12x8 m). Placering av klubbstuga är bortanför utegym och uppskattningsvis 25 meter från fastighetsgräns, huset kommer synas tydligt från oss vilket i sig mer estetiskt är störande som i sintur innebär mer människor runt mitt hus, vilket jag rent principiellt inte vill ha. Jag vill verkligen inte att min närmsta granne blir idrottsplats. Marken som föreningen har i anspråk är stor och jag skulle hellre se att det väljer en annan placering av klubbhuset, vilket jag kommer skriva i mitt yttrande samt föreslå annan placering. Hur vanligt är det att byggnadsförvaltningen tar hänsyn till grannars yrkande?
Är bilden tagen från din fastighet eller är ditthus som man skymtar bakom buskarna?
 
K Katthatt skrev:
Min erfarenhet av kommunala utegym är att de knappt används. Enligt min mening är det slöseri med skattepengar.
Vi har fått tre nya utegym i min kommun. De använd flitig och är uppskattad (särskild under pandemin).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Min erfarenhet av kommunala utegym är att de knappt används. Enligt min mening är det slöseri med skattepengar.
Helt oenig i det. Handlar mer om var det ligger. Använde och passerade regelbundet ett i Västra Götaland under flera års tid. Mkt välanvänt. Billig och bra investering i folkhälsan. Människor rör på sig och pratar med varandra.

För övrigt fint och välbyggt utegym. Hade tackat min lyckliga stjärna för att familjen så smidigt hade fått tillgång till glädje och träning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är bilden tagen från din fastighet eller är ditthus som man skymtar bakom buskarna?
Det är mitt hus du ser i bakgrunden. Står man vid en av gymmets stationer, är det första parkett till den plats min fru brukar ligga och sola. Idrottsföreningen har flera hundra kvadratmeter åkermark till förfogande och valde att placera gymmet exakt på den plats som i mina ögon var minst lämplig.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Helt oenig i det. Handlar mer om var det ligger. Använde och passerade regelbundet ett i Västra Götaland under flera års tid. Mkt välanvänt. Billig och bra investering i folkhälsan. Människor rör på sig och pratar med varandra.

För övrigt fint och välbyggt utegym. Hade tackat min lyckliga stjärna för att familjen så smidigt hade fått tillgång till glädje och träning.
Jag är inte emot utegymmet, utan enbart gymmets placering och på det sätt som byggnationen genomfördes. Föreningen har oerhört stor mark till förfogande och väljer den minst lämpliga platsen att bygga på. Jag är ganska övertygad om att ingen vill ha ett allmänt utegym precis utanför köksfönstret eller på den plats där man oftast brukar tillbringa sin tid ute. Står man vid gymmets stationer och tränar är utsikten över hela min innergård. Baksidan av det hela har nu blivit att flera personer som skulle träna, upptäckte att jag och min fru låg och solade ett par meter framför gymmet, helt enkelt avbröt träningen och gick vidare. Ett normalt förfarande hade varit att föreningen informerat mig innan byggandet och inte få upptäcka det samma dag grävaren påbörjar schakt.
 
J Jonas .L skrev:
Jag är inte emot utegymmet, utan enbart gymmets placering och på det sätt som byggnationen genomfördes. Föreningen har oerhört stor mark till förfogande och väljer den minst lämpliga platsen att bygga på. Jag är ganska övertygad om att ingen vill ha ett allmänt utegym precis utanför köksfönstret eller på den plats där man oftast brukar tillbringa sin tid ute. Står man vid gymmets stationer och tränar är utsikten över hela min innergård. Baksidan av det hela har nu blivit att flera personer som skulle träna, upptäckte att jag och min fru låg och solade ett par meter framför gymmet, helt enkelt avbröt träningen och gick vidare. Ett normalt förfarande hade varit att föreningen informerat mig innan byggandet och inte få upptäcka det samma dag grävaren påbörjar schakt.
Förståeligt.
Men så är det samtidigt med mycket, inget har något emot i sak, men vill inte ha det hos sig heller. Även om det behöver vara någonstans.
Är rädd att det är att bygga upp en häck eller staketvägg som gäller.
Lycka till.
 
  • Gilla
Jonas .L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.