Hej!
Vi funderar över kommande husbygge och har itererat fram bifogad planlösning, tar väldigt gärna emot feedback :).
Något som ser konstigt ut? Något vi glömt som bara måste finnas med?

Huset kommer att vara riktat i östlig riktning mot magisk utsikt, vilket också ger stort tak åt söder med plats för solceller
 
  • Ritning av en husplan som visar layouten för olika rum och dess storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Lite svårt att veta vad som är riktningen på det där huset så du för nog i stället skriva t.ex. att ytterdörren är mot norr.

Även om man har en fin utsikt åt öster så vill man nog fortfarande ha möjlighet att äta middag ute på kvällen i maj och då måste man sitta åt väster för att det ska vara tillräckligt varmt eller kunna ta en kopp eftermiddagskaffe i mars, dvs. med södersol. För att det inte ska bli för mörkt inne på vintern bör det finnas söderfönster i de allmänna utrymmena.

Sovrum med fönster i söder och väster är ofta väldigt varma vid läggdags sommartid, vilket kan vara ett problem och då särskilt när det gäller barnens sovrum.

Man brukar tala om trivseln med siktlinjer, där man ser ut åt två håll, och en sån får man om köket har ett fönster mittemot fönstret i allrummet.

Det är många kvm som går bort i korridorer, synliga och osynliga.

Är det bara föräldrarna som ska basta?
För det är ju mindre kul att många ska hålla på och gå i deras sovrum för att komma till bastun.
Tänk på att skjutdörrar inte dämpar ljudet lika bra som vanliga dörrar.

Hur mycket hyllor etc. går det att ha i förrådet och föräldrarnas klädkammare?
Rita in dem så att du vet att de verkligen är användbara eller om det mest blir oanvändbar golvyta.

Kravet är visserligen minst 80 cm mellan diskhon och hällen men i en familj brukar man behöva minst 20 cm mer för att få plats med allt som behövs vid tillagningen.
För att någon ska kunna sitta vid en köksö så behövs minst 30 cm överhäng och en sittplats där tar upp lika mycket bredd som vid matbordet.

Uppfyller groventrén tillgänglighetskraven som korridor till tvättstugan?
Det ser smalt ut och svårt att öppna dörrarna när man sitter i rullstol.
 
  • Gilla
Kane och 3 till
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med i allt "Birgits" skriver.
Och påpeka att det är väldigt lite genomgående ljussättning via fönster, är bara i entrehallen det inte finns väggar ivägen.
En annan sak är byggekonomi. Mest ekonomiskt är att bygga med 4 ytterhörn totalt, lägg till ca 50000:- per ytterhörn som tillkommer (Ni har 8 st) och lite mer för varje innerhörn (Ni har 4 st).
Det ger ca 450000:- extra i byggkostnad för ett (H) format hus, istället för ett med fyra ytterhörn.
Vad jag gillar mest är att ni har ett skafferi!:)
Förrådet skulle jag öka till det dubbla, om ni inte ska ha ett garage med förråd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag gissar att öst är uppåt och norr åt vänster?

Håller med i det som sagts tidigare.

Jag hade helt bytt plats på gemensamma huskroppen och huskroppen med sovrummen för att nyttja väderstrecken bättre.

Uteplatsen under tak ligger så inklämd att den bara lär få en stunds morgonsol, sen inget mer på hela dagen.

Dörren vid skafferiet hade jag flyttat upp lite för att få en siktlinje nord-syd. Visserligen kommer köksön i vägen, men det borde ändå ge viss effekt.

Hallen/korridoren ser ganska smal ut med dålig upphängningsmöjlighet precis innanför dörren. Antar att det inte bara är jag som har en familj där skorna sparkas av innanför dörren, vilket innebär snubbelrisk vid förflyttning mellan huskropparna när hallen är så smal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen, det är så lätt att man blir hemmablind :).

Jag borde kompletterat lite mer kring våra förutsättningar än bara "fin utsikt åt öster", tomten är ca 4000kvm som ligger i skogsbrynet precis vid ett vackert fält. I norr och väst är det skog, och fält ut mot öst och söder. Vi har således tyvärr inte kvällssol.

Vi bor idag på en södertomt med stora glaspartier och lider av att det blir otroligt varmt inne och vi får verkligen leta efter skugga. Det gör nog att vi har varit restriktiva med att placera stora fönster på just söderfasaden.

Vi har kikat en del på mindre komplicerade hus men gillar verkligen alla hörn då det skapar intressanta ytor, trots den byggnadsekonomiska aspekten.

Har funderat och klurat lite på er feedback och genererat en ny version som känns mycket bättre :). Alla fönster är tänkta att vara 1m breda och 230cm höga, fönsterpartierna längst upp i huskropparna blir ca 3x3m och är i östlig riktning. Leker även med tanken att byta plats på huskropparna - men det blir för en annan dag :)
(och även fått med en norrpil ;) ) Arkitektritning av ett enfamiljshus med tydligt markerade rum och mått, inklusive fönsterpartier och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Dubbelfönstret bakom soffan kommer väl att ge mycket solljus och uppvärmning sommartid men just inte ge mycket ljus vintertid då sovrummet kommer att skugga. Alla fönster behöver inte heller vara lika höga, ett fönster som börjar 70 cm upp påverkar inte utsikt och ljus i rummet så mycket men tar bort en hel del ljus som bidrar till uppvärmning.

Det räcker med 120 cm mellan köksbänkarna eftersom det inte är nödvändigt att vända en rullstol mellan bänkarna, det går både att köra runt köksön och vända i hörnen.

I tvättstugan föreslår jag att tvättdelen är närmast dörren mot köket eftersom det är det mest använda. Närmast dess ytterdörr kan det i stället finnas plats för kläder och skor. Dörren bör kanske öppnas inåt för att vara mindre i vägen.

I klädkammaren är det något på kortsidan som kommer att blockera åtkomsten av förvaringen på sidorna. Är gången där tillräckligt bred för att två personer ska kunna röra sig och dra ut lådor utan att blockera för varandra?
Tänk på att hängande kläder tar 60 cm på djupet medan det som är inritat där verkar vara grundare än så.
 
E Enys89 skrev:
Stort tack för hjälpen, det är så lätt att man blir hemmablind :).

Jag borde kompletterat lite mer kring våra förutsättningar än bara "fin utsikt åt öster", tomten är ca 4000kvm som ligger i skogsbrynet precis vid ett vackert fält. I norr och väst är det skog, och fält ut mot öst och söder. Vi har således tyvärr inte kvällssol.

Vi bor idag på en södertomt med stora glaspartier och lider av att det blir otroligt varmt inne och vi får verkligen leta efter skugga. Det gör nog att vi har varit restriktiva med att placera stora fönster på just söderfasaden.

Vi har kikat en del på mindre komplicerade hus men gillar verkligen alla hörn då det skapar intressanta ytor, trots den byggnadsekonomiska aspekten.

Har funderat och klurat lite på er feedback och genererat en ny version som känns mycket bättre :). Alla fönster är tänkta att vara 1m breda och 230cm höga, fönsterpartierna längst upp i huskropparna blir ca 3x3m och är i östlig riktning. Leker även med tanken att byta plats på huskropparna - men det blir för en annan dag :)
(och även fått med en norrpil ;) )[bild]
E Enys89 skrev:
Hej!
Vi funderar över kommande husbygge och har itererat fram bifogad planlösning, tar väldigt gärna emot feedback :).
Något som ser konstigt ut? Något vi glömt som bara måste finnas med?

Huset kommer att vara riktat i östlig riktning mot magisk utsikt, vilket också ger stort tak åt söder med plats för solceller
Hej har ni byggt detta huset?
 
P Pingu21 skrev:
Hej har ni byggt detta huset?
Tyvärr inte, vi fick förändrade planer och sålde tomten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.