Ska göra en tillbyggnad på vårat hus från 50-talet som har självdrag, ventilationen fungerar bra i huset då vi eldar i skorstenen, men hur gör jag med ventilationen i tillbyggnaden som blir ca 50kvm, kommer bygga ut i vinkel från huset, blir från ena gaveln och förbi ytterdörren enligt ritningen nedanför.

Någon som gjort liknande tillbyggnad med samma förutsättningar, eller har någon idé på bästa lösning?

Ritning av en våningsplanslayout med markerade rum och måttangivelser, skalad 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det bli förvaring och v-rum? Är det något krav från kommunen iom bygglovet ? Börja annars med fönster eller väggventiler i stora rummet, minst 2.
 
  • Gilla
Eryl
  • Laddar…
Ja, det kanske jag kan börja med och se hur luften blir därinne.

Det blir vardagsrum och ett garderobsrum, var lite inne på en ftx tror jag det heter en sån som man sätter genom ytterväggen. Nån som har erfarenhet av det?
 
En mini-FTX för v-rummet bara? Det bästa är ett FTX för hela huset men kostar en slant
 
Ja, det var min tanke, har självdrag i huset som fungerar bra, men vardagsrummet kommer ju en bra bit ifrån själva huset så vet inte hur jag ska kunna få ventilationen dit, den går väl in i skorstenen.
 
Mini- FTX är bättre än vanlig ventil iaf.
 
Kanske testar en mini ftx, är just kombinationen med självdrag och en sån som jag är lite fundersam över, men blir ju ganska långt ifrån så dom olika ventilationstyperna kanske inte påverkar varandra.
 
E Eryl skrev:
Kanske testar en mini ftx, är just kombinationen med självdrag och en sån som jag är lite fundersam över, men blir ju ganska långt ifrån så dom olika ventilationstyperna kanske inte påverkar varandra.
Den bör inte påverka självdraget
 
  • Gilla
Eryl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.