Flyttade just in i villa med IVT luft/vatten värmepump. Märkte att vissa element inte blev varma så började avlufta en efter en. Särkilt ett element var helt tomt och det pös luft i flera minuter. Fick fylla på med vatten i systemet efterhand och tillslut kom vatten från alla element. Lämnade 1 bars tryck och drog därefter igång flödet.

Jag har två frågor.

1. har märkt att trycket minskat något efter att jag slagit på pumpen. Gått från 1 bar till ca 0.7 på ett par dagar. Är det normalt? Ska jag fylla på till 1 bar igen?

2. Kan någon förtydliga vad samtliga kranar på bilden har i uppgift? Jag fyller på vatten i systemet med ”grön”.

Tacksam för svar!
 
  • Rörledningar och ventiler under installation, markeringar indikerar problemområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar med rördelar och en svart avstängningsventil i en krets markerad med grön cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up av kopparledningar och ventiler under installation, markerad läcka på rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Fyll på vatten i systemet och kontrollera trycket igen om ett par dagar.

2. Gul ventil är en säkerhetsventil till varmvattnet. Röd ventil är då inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
 
J Josth skrev:
1. Fyll på vatten i systemet och kontrollera trycket igen om ett par dagar.

2. Gul ventil är en säkerhetsventil till varmvattnet. Röd ventil är då inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
skruvar man på röd så händer inget. Du tror inte att röd är säkerhetsventil då? Ska säkerhetsventilen vara stängd eller öppen?
 
Stänger du röd så får du inget varmvatten i kranen.
Säkerhetsventilen är normalt sett stängd och öppnar sig själv om trycket blir för högt.
 
useless useless skrev:
Stänger du röd så får du inget varmvatten i kranen.
Säkerhetsventilen är normalt sett stängd och öppnar sig själv om trycket blir för högt.
Okej! Men bör röd vara fullt öppen då eller hur regleras det?
 
Ja, röd ska vara fullt öppen såvida du inte av någon anledning vill stänga av varmvattnet.
 
  • Gilla
Rakeeten
  • Laddar…
När du fyller på vatten till värmeslingan tillsätter du vatten med olika gaser (”luft”) bundet till sig. Det tar ett tag för gaserna att reagera med rören/släppas fria så att vattnet är ”dött” och då får du lufta och fylla på eftersom. Särskilt vid en större påfyllning.
 
  • Gilla
Rakeeten
  • Laddar…
Kolla också att dert inte droppar vattenfrån slangen som är ansluten till den gula. Lätt att säkerhetsventiler börjar läcka efter ett tag.
 
  • Gilla
Rakeeten
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! I mitt fall visade det sig vara ett trasigt expansionskärl. Nu är det bytt och allt funkar mycket bättre.
 
  • Gilla
Nobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.