Hej!

Hur har ni andra kloka gjort med bygglov/anmälan?

Vi har läst det som är skrivet av Stockholms stad och tolkar att vi inte behöver bygglov eller ens en bygganmälan. Men byggnadskontoret vill gärna (jag har frågat) att vi skickar in en ansökan som sen kan avskrivas om det inte behövs (vilket vi är 99% säkra på). Låter dyrt och omständligt tycker vi att fixa alla ritningar och en ansökan. (Enligt pdfen på länkad sida kommer vi fram till att det inte behövs i vårt fall. Vårt område är gråmarkerat).
https://bygglov.stockholm/nar-behov...energianlaggningar--solceller-och-solfangare/

SveaSolar som ska installera svarar tydligt nej på frågan om vi behöver ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan. Men ni vet hur det är, gärna hängslen och livrem :)

Tack på förhand!
 
Tillägg, så här har staden svarat:


Hej,
Bygglovsbefrielsen för solceller gäller i områden och för byggnader som inte har klassificerats som kulturhistoriskt särskilt värdefulla. Men stadsmuseet har ännu inte inventerat alla områden och byggnader, vilket innebär att det ibland saknas vägledning om vilket kulturvärde en byggnad har och så är fallet med er fastighet XXXX.
*Kommentar från mig som TS: vi gjorde en större ombyggnad för 4 år sedan, höjde huset, bytte fasad, tak och alla fönster, det var så aldrig snack om något kulturvärde :)

I dessa fall kan inte vi på rådgivningen svara på frågan om det behövs bygglov för solceller, det är först vid en bygglovsprövning av en ansökan som fastighetens kulturvärde kan bedömas.

Det är bra om ni är tydliga i ansökan med att det är bygglovsplikten som ska prövas med anledning av att fastigheten och området inte har inventerats av stadsmuseet och att det inte är en frivillig ansökan om bygglov för solceller.

Om kontoret efter granskning då kommer fram till att åtgärden inte kräver bygglov så kan ni återta ansökan och ärendet avskrivs kostnadsfritt.

Här kan du läsa mer om solceller, finns bl a en vägledning för bygglovsprövning och information om vilka handlingar som behövs.
https://bygglov.stockholm/nar-behov...energianlaggningar--solceller-och-solfangare/

Vägledning-bygglovsprövning för solenergianläggningar
https://bygglov.stockholm/siteasset...ygglovsprovning-for-solenergianlaggningar.pdf

Här kan man hämta ritningar och situationsplaner
https://bygglov.stockholm/e-tjanster/

Här kan man hämta blankett för kontrollplan och se exempel på kontrollplaner
https://bygglov.stockholm/sok-lov-eller-anmalan/exempel-pa-kontrollplaner-och-ritningar/

Till en ansökan om bygglov för installation av solceller ska bifogas situationsplan, fasadritning, takplansritning, produktblad och kontrollplan.

Observera att ovan lämnad information baseras på en ofullständig kunskap om alla detaljer i det specifika ärendet.
Med vänliga hälsningar YYY”
 
Claes Sörmland
Jag tror kommunens byggnadskontor tänkte på er rätt enligt 9 kap. 14 § PBL att få en åtgärd som inte kräver bygglov prövad om den är förenlig med lagen. Då får ni svart på vitt vad kommunens formella bedömning för just er åtgärd är:

Utdrag ur Plan- och bygglagen (PBL) om åtgärder som inte kräver bygglov, artikel 14 §, på en vit bakgrund.

Men jag antar att det kostar pengar med detta nöje.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror kommunens byggnadskontor tänkte på er rätt enligt 9 kap. 14 § PBL att få en åtgärd som inte kräver bygglov prövad om den är förenlig med lagen. Då får ni svart på vitt vad kommunens formella bedömning för just er åtgärd är:

[bild]

Men jag antar att det kostar pengar med detta nöje.
Hm intressant. Det skulle innebära att jag får bevis på att installationen är laglig på förhand?
Ja precis, jag behöver någon som ritar och tar fram uppgifterna som sen då ska prövas och om det är onödigt lägger jag gärna inte pengar på det.
 
Claes Sörmland
B backstromj skrev:
Hm intressant. Det skulle innebära att jag får bevis på att installationen är laglig på förhand?
Ja precis, jag behöver någon som ritar och tar fram uppgifterna som sen då ska prövas och om det är onödigt lägger jag gärna inte pengar på det.
Det är idén med denna lagreglering. Att du inte ska behöva gissa vad som är lagligt, utan att byggnadsnämnden i din kommun fattar ett myndighetsbeslut gällande en prövning.

Vet inte hur vanligt det är att någon faktiskt använder den här möjligheten.
 
R Robert-san01 skrev:
Börja med att kolla om det är K-märkning av området. Det gör du enkelt här: [länk]
Så långt är jag med. Vårt område är grått. Se svaret ovan från staden (inlägg 2).
 
B backstromj skrev:
Så långt är jag med. Vårt område är grått. Se svaret ovan från staden (inlägg 2).
Vad är det för typ av bebyggelse och vad är runt om? Ex är hela området runt Karolinska K-märkt trots Aula Nordica och Biomedicum. Men den gamla bebyggelsen runt om medförde klassning.

Projade ett område vid Hammarby höjden. Flerbostadshus från 60-talet som är tidstypiska och orörda är märkta. Enskedefältet är märkt för det är från en speciell epok när folk började bygga små egna hem. Kan tänka mig att de små villorna runt Bromma flygplats också är märkta av den anledningen.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad är det för typ av bebyggelse och vad är runt om? Ex är hela området runt Karolinska K-märkt trots Aula Nordica och Biomedicum. Men den gamla bebyggelsen runt om medförde klassning.

Projade ett område vid Hammarby höjden. Flerbostadshus från 60-talet som är tidstypiska och orörda är märkta. Enskedefältet är märkt för det är från en speciell epok när folk började bygga små egna hem. Kan tänka mig att de små villorna runt Bromma flygplats också är märkta av den anledningen.
Här är det egnahemshus i grunden. Nu är de flesta ombyggda och utbyggda i allsköns varianter. En fjärdedel har fått en våning till. Solceller har dykt upp på några tak men inte jättemånga ändå.
 
B backstromj skrev:
Här är det egnahemshus i grunden. Nu är de flesta ombyggda och utbyggda i allsköns varianter. En fjärdedel har fått en våning till. Solceller har dykt upp på några tak men inte jättemånga ändå.
Fråga en granne med solceller hur de gjort med bygglov.
 
Jag har inte funderat speciellt mycket på detta med bygglov för jag läste på min kommuns hemsida detta:
Du behöver inte bygglov om:
  • du vill montera solceller/solfångare ovanpå din byggnads tak- eller fasadmaterial och de följer byggnadens form
Sen slog det mig inkluderar det då även om man monterar paneler på betongpannor? Dom sticker ju upp 1dm ungefär. Ingen kultur eller annat jox här, vanlig 1 1/2 plansvilla. https://www.taby.se/bygga-bo-miljo/bygglov/solcellersolfangare/
 
Claes Sörmland
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har inte funderat speciellt mycket på detta med bygglov för jag läste på min kommuns hemsida detta:
Du behöver inte bygglov om:
  • du vill montera solceller/solfångare ovanpå din byggnads tak- eller fasadmaterial och de följer byggnadens form
Sen slog det mig inkluderar det då även om man monterar paneler på betongpannor? Dom sticker ju upp 1dm ungefär. Ingen kultur eller annat jox här, vanlig 1 1/2 plansvilla. [länk]
Oroa dig inte, det är Täby kommun. Maria på tillsynen jobbar med bryggorna nere vid Drakskeppsvägen till åtminstone 2024 så något annat lär inte hinnas med.
 
  • Gilla
  • Haha
backstromj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.