De senaste veckorna har priset på elen i vårt elområde 4 legat på cirka 2-3 kr/kWh (med ett undantag förra helgen då priserna i elområde 4 låg runt 0,5 öre/kWh både dag och natt)

Vi har solceller i rakt söderläge och producerar cirka 80-100 kWh/dag då solen lyser.
Eftersom vi får en ersättning på 25 öre/kWh från Kraftringen (fram till mars) samt nätnytta på 5 öre på det vi säljer.

Är jag fel på det att sälja på dagen för 2-3kr/kWh + ersättning och ”tanka” elbilen på natten för exempelvis 50 öre/kWh + skatter och moms.

Är jag helt tokigt på det?
 
A Anders D skrev:
De senaste veckorna har priset på elen i vårt elområde 4 legat på cirka 2-3 kr/kWh (med ett undantag förra helgen då priserna i elområde 4 låg runt 0,5 öre/kWh både dag och natt)

Vi har solceller i rakt söderläge och producerar cirka 80-100 kWh/dag då solen lyser.
Eftersom vi får en ersättning på 25 öre/kWh från Kraftringen (fram till mars) samt nätnytta på 5 öre på det vi säljer.

Är jag fel på det att sälja på dagen för 2-3kr/kWh + ersättning och ”tanka” elbilen på natten för exempelvis 50 öre/kWh + skatter och moms.

Är jag helt tokigt på det?
Gör på precis samma sätt. Ekonomiskt så blir det absolut det billigaste. Laddar också bilen på natten och säljer sommar det går när elpriserna ser ut som dom gör.
80-100 kWh är bra, hur stor är anläggningen?
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Gör på precis samma sätt. Ekonomiskt så blir det absolut det billigaste. Laddar också bilen på natten och säljer sommar det går när elpriserna ser ut som dom gör.
80-100 kWh är bra, hur stor är anläggningen?
15,4 kWp 42 gr söderläge sedan 2018 februari. Tror att jag räknar hem anläggningen Q2-3 nästa år.
 
A Anders D skrev:
15,4 kWp 42 gr söderläge sedan 2018 februari. Tror att jag räknar hem anläggningen Q2-3 nästa år.
Det förstår jag med utvecklingen av priserna. Helt skuggfritt också eller?
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Det förstår jag med utvecklingen av priserna. Helt skuggfritt också eller?
Skuggfritt ja! Vad har du för anläggning och uppvärmning?
 
A Anders D skrev:
Skuggfritt ja! Vad har du för anläggning och uppvärmning?
11,1 kW installerad effekt i söderläge ca 40 graders taklutning. Dock skugning från ca halv 5 tiden som det är nu. Får ut drygt 60 kWh dessa dagar. Uppvärmning med bergvärme
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
11,1 kW installerad effekt i söderläge ca 40 graders taklutning. Dock skugning från ca halv 5 tiden som det är nu. Får ut drygt 60 kWh dessa dagar. Uppvärmning med bergvärme
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
11,1 kW installerad effekt i söderläge ca 40 graders taklutning. Dock skugning från ca halv 5 tiden som det är nu. Får ut drygt 60 kWh dessa dagar. Uppvärmning med bergvärme
Vi funderar på att installera på vår utbyggnad i västerläge för att fånga de sista solstrålarna under sommarn och öka på produktionen under vintern.

Som du säkert noterat provkör jag att värma på vårt varmvatten med en spets mellan 03-05 för att undvika varmvatten produktion efter 0600

Resulterar i ett tillskott på 8 kWh för detta tillskott men ingen produktion efter 0600 vilket räcker för oss att duscha på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.