Vi har köpt kyl och frys som är 179 cm höga. Bredvid kommer vi ha ett högskåp som blir 233 cm högt. Vad jag har sett så finns det överkåp till kyl och frys på IKEA bara i 35 eller 57 cm höjd. Problemet är om jag vill att överskåpen och högskåpet ska vara på samma höjd i överkant. Med 57 cm överskåp är det en omöjlighet (179+57=236>233). Med 35 cm överskåp skulle jag vara tvungen att ha en 19 passbit mellan k/f och överskåp, vilket känns onödigt. Jag vill ju ha samma luckor på överkåpen som resten av köket. Finns det någon bra lösning? Hur har ni andra gjort som har IKEA kök och andra vitvaror?
 
S
vi har skåp upp till tak på kyl/frys men överskåpen slutar 20cm från tak, täckskivor till tak, inget vi irriterar oss på iallafall.

/steelis
 
Har motsvarande problem i köket jag bygger. Kommer lösa det med en passbit gjord av en lucka (dvs samma finish) för att täck utrymmet mellan k/f och överskåp. Biten kommer vara i liv med luckorna så det kommer förhoppningsvis se ut som en lucka. :)
 
Men jag vill inte ha en 19 cm passbit. Det blir ju bara dött utrymme och skåpet kommer onödigt högt upp. Det är 240 i tak, så jag skulle kunna ha skåpen som är 57 höga, men då blir det ju högre än högskåpet bredvid. Då skulle jag max kunna ha 3 cm mellan k/f och överskåpen. Bör man ha luftspalt mellan k/f och överskåpen för ventilation, i så fall hur mycket?
 
Hej!

Jag monterade ett kapat höskåp ovanpå en diskmaskin. Lite annolunda utmaning för mig men samma lösning. Det blev till att kapa med cirkelsåg och skruvai väggen och kringliggande skåp.

Gick helbra.
 
Jag gjorde så här när jag oxå funderat över problematiken, täcksidor formade ett ventilationsutrymme där man kan ha allehanda saker. Dock har det påpekats i flera trådar här att just Vin inte är ngn höjdare, blir tydligen för varmt.
 
  • normal_IMGP2331.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena,

Jag gjorde precis som CarlSthlm. Eftersom man då givetvis kapar den över delen av överskåpet som hamnar mot taket, syns inte eventuella spår av kapningen (inte på luckan, stommen blev värre, men den är ändå döljd med täcksidor). Var en liten utmaning att skruva ihop, men eftersom du bara verkar behöva kapa 236-233 = 3cm så ska det nog inte vara några problem och förhoppningsvis kan du behålla luckans övre infäsningn utan massa trixande.

Har bara haft köket i någon vecka nu, men hittils har vi inte upptäckt någon som skulle tyda på att kompressorn blivit för varm. Återförsäljaren hävdade att luftflödet skulle vara ok så länge man bara har flödet klart underifrån, via hål i sockel och utrymme mellan baksida på kylskåp och vägg, dvs man ska inte behöva något motsvarande utrymme för luftflöde ovan vitvarorna.

Lycka till,
/Gustav
 
CarlSthlm och d94ge, menar ni att ni kapade hela skåpet inklusive lucka? Vi har Ädel som inte är helt släta. Det går knappast att kapa dem så att de fortfarande ser likadana ut som de andra luckorna. Eller missförstod jag helt?
 
skåpet drar mer ström om baksidan är dåligt ventilerad
 
Jag stod inför samma problem när jag skulle installera min k/f.

Jag tyckte också det blev en alldeles för stor passbit ovanför. Min lösning på det hela blev att jag byggde en sockel nertill och ställde k/f på.

Det kommer att bli lite jobbigare de få gångerna man måste dra fram dem för att komma till bakom. På plussidan fick jag en mindre passbit och att det inte är så långt ner till botten på k/f. Jag tror sockeln är 6-7 cm hög.
 
Jag gjorde misstaget att köpa överskåp utan tänka till först. Vi har 211 cm höjd på köket och köpte 35 cm överskåp. När vi sedan skulle skjuta in kyl och frys som är 180 cm höga så fattades det 4 cm (211-35=176cm). Tyckte det var väldigt DÅLIGT av IKEA att inte nämna att 35 cm överskåp inte pass till standard höjd för kyl/frys.
Så jag tog bort överskåpen och köpte överskåp i plåt från kyl/frys tillverkaren (Husqvarna) i samma design som kyl och frysen. Det blev bra till slut.
Så är det någon som behöver två stycken 35 cm IKEA överskåp med Lidingö luckor så har jag ett par som ligger och skräpar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.