Hej
Jag planera bygga uterum med skjutbara dörrar, jag skickar bygganmälan till Skövde kommun.
”Problem ligger att kommun vill att golvet i uterummet ska höjas så att det är i samma nivå som husets golvnivå”
Jag kan inte göra på samma nivå,
det måste finnas skillnad i golvhöjd. Om uterum golvet är på samma höjd som huset golvet då blir det ingen lutning på taket.
Det är omöjligt att göra samma golv nivå det måste finnas skillnad i golvhöjd.
Nästan alla mina grannar som har inglaset uterummet har samma lösning som jag vill ha och ingen som har golvet i uterummet på samma nivå som husets golvnivå. Jag förstår inte varför bara jag som har problem med bygglov
Vet Ni nånting om finns regel som säger att golvet i uterummet måste blir på samma nivå som husets golvnivå?
 
Vad är det för typ av ansökan du gjort? Det är väldigt stor skillnad på regler vid en bygglovsansökan, eller om man gör bygganmälan för en bygglovsfri utbyggnad (Attefallsutbyggnad, max 15 kvm).

Om jag får gissa så skulle kravet på samma nivå kunna ha med tillgänglighetsregler att göra.
 
Hej
Tack för svar,
Skövde kommun har bara en ansöka om bygglov för att bygga ett uterum/inglasad altan.
 
Kan det ha med tillgänglighet att göra och då borde det räcka att det är tillgängligt från marknivå som kanske är lättare att ordna.
 
BirgitS
Gäller det tillgänglighet så kan sånt lösas med en ramp. Den kan dock bli ganska lång eftersom maximal lutning är 1:12 (tror jag det är). Fråga om det räcker med att du bygger en flyttbar ramp.

L LukasTyst skrev:
Skövde kommun har bara en ansöka om bygglov för att bygga ett uterum/inglasad altan.
Är det en tillbyggnad om max 15 kvm?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller det tillgänglighet så kan sånt lösas med en ramp. Den kan dock bli ganska lång eftersom maximal lutning är 1:12 (tror jag det är). Fråga om det räcker med att du bygger en flyttbar ramp.


Är det en tillbyggnad om max 15 kvm?
Nej, uterum har 25kvm
 
BirgitS
L LukasTyst skrev:
Nej, uterum har 25kvm
Okej, då söker du alltså ett bygglov och det gäller inte en bygganmälan för en attefallstillbyggnad. Då kan det mycket väl vara så att det är tillgänglighetskravet som orsakar problem för dig och det kan alltså lösas på två sätt, högre golv eller ramp.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bygg en lös ramp och kasta bort den (eller sälj vidare till en granne i samma sits) när kommunen har inspekterat och godkänt.
 
BirgitS
useless useless skrev:
Bygg en lös ramp och kasta bort den (eller sälj vidare till en granne i samma sits) när kommunen har inspekterat och godkänt.
Eller behåll den tills den dag när någon som går med rullator kommer på besök (vanligt med gamla föräldrar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.