M
Hej
Fick tillträde till hus i slutet av januari. Har för fullt renoverat inomhus men börjar nu planera för tomten. Tidigare ägare hade förkärlek för singelgrus på tomten. Stora delar av tomten är täckt med grus (singel fraktion 8-16).
Försökt skänka bort mkt av det på blocket men endast blivit av med 5-6 kubik, har nog minst det 3-dubbla :confused:
Vill gärna ha kvar lite grus mot husgrund men mkt av det vill jag ersätta med matjord och gräs i initialt skede. Hur är möjligheter för en gräsmatta att ta sig om jag lyckas få bort åtminstone 20 cm grus och ersätter matjord? Blir det för väldränerat med allt grus? Har grävt på en del ställen och då är grus åtminstone 30-40 cm grus. Känns som oerhörda kostnader att ta bort allt grus om man ska ha firma till det. Tomten är mitt i ett bostadsområde så det är sådär lätt att bli av med det.
Trädgårdshörna med grus och vildvuxna buskar intill ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång bredvid vitväggad byggnad omgiven av gröna buskar och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfart av grus med betongplatta och krukor bredvid vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Du behöver leta under matjorden för att binda fukt i marken. Annars kommer gräset vissna efter 3-5 soliga dagar i sträck.

skulle rekommendera typ 40cm lera och 10-15cm matjord för att få en bra gräsmatta som håller sig.
 
M
Så bort med allt singelgrus helt å hållet då? Hade hoppats på att man kunde låta lite ligga kvar :confused:
 
Oj, det var mycket singel. Jag skulle nog lagt plattor runt huset i en gång och kanske fixat ett par pallkragar för odling. Ett växthus kanske.

Ett jäkla arbete att byta ut materialet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ett sak jag inbillar mig med att ha en sådan här grov fraktion under jorden är att mindre partiklar kommer att sköljas ur jorden och hamna nere i botten över tid. På ett par årtiondens sikt så kommer utrymmet mellan de större stenarna att fyllas med annat. Det innebär alltså att det kommer att sätta sig: jorden kommer att sjunka, förmodligen ojämnt, och du kommer att få pyssla med att fylla upp under de närmaste åren.

Däremot tror jag inte att 20 cm matjord är för lite. Visst är det kanske optimalt med något annat i botten men 20 cm borde räcka rätt bra.

Och ja: det var en imponerande mängd de har lagt ut. Väldigt praktiskt under större delen av året när det lätt blir lerigt med gräsmatta, förstås. Mindre kul för barnen att leka ute, om man har några sådana :)
 
M
Som ni säger. Imponerande mängd singel tidigare ägare lagt ut. Har haft folk som hämtat totalt 8-9 kubik grus och det märks bara lite - galet! :surprised: Praktiskt kanske och lättskött men sådär skönt att gå runt på…varken för oss eller barnen :confused:
På de ställena där man kommit ned lite i marken upplever jag marken som relativt hård så jag resonerar som så att jorden borde inte sätta sig så mkt. Sedan är ju frågan hur pass bra gräset kommer klara torrperioder.
Men hur ser det ut vid nyetableringar på tomter? Brukar väl vara mkt kross som ligger i grunden och sedan att det endast toppas upp med matjord?
 
Redigerat:
Jag har gårdsgrus på baksidan som är mättade med jord och bös efter många års misskötsel. Gräs och annat tar sig rätt bra. Du kan ju testa att sänka ett par kvadrat en tia och borsta ner jord i gruset innan du lägger på mer jord upp till önskad nivå. Så och gödsla.

Avgränsa med en bräda så ser det proffsigt ut och alla kommer tycka det är snyggt. Typ.
 
Jag är uppvuxen på en grusås och gräset blir grönt där också så om du får bort då mycket som 20 cm och ersätter med 30 cm jord så blir det en fungerande gräsmatta av det. 30 cm jord eftersom jorden dels packas och dels kommer att sjunka ner i gruset under.
Sen som vanligt så kapar man gräset kort så torkar det fortare och håller man det lite längre klarar sig gräset bättre.

Vad har du för jord under allt grus?
 
M
Z Zorn skrev:
Jag har gårdsgrus på baksidan som är mättade med jord och bös efter många års misskötsel. Gräs och annat tar sig rätt bra. Du kan ju testa att sänka ett par kvadrat en tia och borsta ner jord i gruset innan du lägger på mer jord upp till önskad nivå. Så och gödsla.

Avgränsa med en bräda så ser det proffsigt ut och alla kommer tycka det är snyggt. Typ.
Hade varit ett alternativ absolut (y)
Ska iväg o kika ngn dag på ett område i närheten där det byggs nya hus, kan ju se hur de gör där när det ska anläggas trädgårdar
 
15–20 kubik är ju en ansenlig mängd, men har du redan blivit av med 5–6 i år har du ju vanan inne. Tio kubik nästa år och lika mycket året därpå, sen är du klar. (y)

Alternativt tar du kontakt med ett företag som kan köra ut jord åt dig och frågar om de kan lösa deponin. Ofta känner sådana företag till byggen som kan behöva olika slags massor, eller så kan de deponera singlet mot betalning.

Annars är väl rådet bara att börja jobba metodiskt. Ta en sida eller två om året och sikta på att gräva bort så djupt du orkar. Har du tur är det inte lika djupt med singel överallt.
 
M
Z z_bumbi skrev:
Jag är uppvuxen på en grusås och gräset blir grönt där också så om du får bort då mycket som 20 cm och ersätter med 30 cm jord så blir det en fungerande gräsmatta av det. 30 cm jord eftersom jorden dels packas och dels kommer att sjunka ner i gruset under.
Sen som vanligt så kapar man gräset kort så torkar det fortare och håller man det lite längre klarar sig gräset bättre.

Vad har du för jord under allt grus?
Såhär ser det ut under gruset där det är borttaget ca 30 cm. Antingen har vi väldigt mkt sten på tomten (tomten är i Småland;)) eller har tidigare ägare kompletterat gruset med lite extra sten.
Känns ändå hyfsat hanterbart ifall man kan få bort 30 cm av gruset ivf.



Grus och stenar på marken med ett hål där ungefär 30 cm material har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grus och stenar på marken med ett område där ungefär 30 cm grus är borttaget, exponerar jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av grus och stenar på en tomt, med måttband som visar 30 cm grusdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, att gräva bort all sten i Småland är en utmaning.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Cheesen
Ja det var långt att hämta... Annars hade jag stått hos dig kl 0700 i morgon och börjat hämta sten och grus... Kan fylla nästan hur mycket som helst. Gillar sånt.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att gräva bort all sten i Småland är en utmaning.
Evighetsprojekt typ :rofl::rofl:
 
Den där jorden ser bra ut, det är värre om det är sand/grus 30 m rakt ner.
 
  • Gilla
MBZV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.