Hej

Kanske diskuterat tidigare, men;
Har befintligt luft-luft system men funderar på en 9kw pelletskamin. Men ju mera jag räknar på det så har jag svårt att kunna räkna hem pelletskaminen, givet att jag binder el-priset idag (kan binda på 3år till 2,13kr, med omteckningsrätt). Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på kalkylen, om jag missförstått något.. Inser att vi har några riktiga skitår framför oss.

Hus på 2x130kvm i mälardalen, få om ens någon dag under -15grader / vinter.

Luft-Luft
2st luft-luft ca 7år gamla (mitsubishi kirigamine), skulle tro att cop kanske ligger runt 3-4.
Upvärmnings kwh / år är ca 11 000kwh (svårt att veta exakt.. men total förbrukning 25 000kwh men väldigt elintensiva barn..Maj och September ligger runt 1 500kwh). Men det ger att uppvärmningseffektbehovet är säg COP 3.5 * 11 000 = 38 500kwh.

11 000kwh @ 2.13 + skatt + överföring => 2,78kr / kwh (+fasta kostnader, men dom är där ändå) => 30 500kr

Pelletspanna
Köp och installation, ca 35 000kr (kanske mot 40k, men räknar med 35 nu).
Pellets.... verkar idag på pall kosta 8275kr för 104 säckar (2st pall), a 16kg.
=> 4,97kr / kg.

4,98 / (5kw/kg) * (verkningsgrad 0,8 ) => 1,24 kr / kwh
Uppvärmingsbehov 38 500kwh * 1,24 = 47 740kr
Äv en om pellets går ner till "normala" priser ser jag inte hur det kan löna sig, inte ens med dagens absurda elpriser som det är möjligt att binda på, och då är inte ens installationskostnaden medräknad. Kostnaden att värma upp huset blir högre med pellets än el / kwh värme.

Skulle gärna bli motbevisad då kaminen är beställd och bygganmälan inskickad :D, men kan givetvis avbeställa kaminen (leverans i oktober). Har jag missförstått något i beräkningen?

Till saken hör att jag "kallt" räknar med att det kommer någon form av stödpaket för el likt förra vintern, så det är ju inget självändamål att minska elförbrukningen för något annat.
 
O Opz99 skrev:
Hej

Kanske diskuterat tidigare, men;
Har befintligt luft-luft system men funderar på en 9kw pelletskamin. Men ju mera jag räknar på det så har jag svårt att kunna räkna hem pelletskaminen, givet att jag binder el-priset idag (kan binda på 3år till 2,13kr, med omteckningsrätt). Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på kalkylen, om jag missförstått något.. Inser att vi har några riktiga skitår framför oss.

Hus på 2x130kvm i mälardalen, få om ens någon dag under -15grader / vinter.

Luft-Luft
2st luft-luft ca 7år gamla (mitsubishi kirigamine), skulle tro att cop kanske ligger runt 3-4.
Upvärmnings kwh / år är ca 11 000kwh (svårt att veta exakt.. men total förbrukning 25 000kwh men väldigt elintensiva barn..Maj och September ligger runt 1 500kwh). Men det ger att uppvärmningseffektbehovet är säg COP 3.5 * 11 000 = 38 500kwh.

11 000kwh @ 2.13 + skatt + överföring => 2,78kr / kwh (+fasta kostnader, men dom är där ändå) => 30 500kr

Pelletspanna
Köp och installation, ca 35 000kr (kanske mot 40k, men räknar med 35 nu).
Pellets.... verkar idag på pall kosta 8275kr för 104 säckar (2st pall), a 16kg.
=> 4,97kr / kg.

4,98 / (5kw/kg) * (verkningsgrad 0,8 ) => 1,24 kr / kwh
Uppvärmingsbehov 38 500kwh * 1,24 = 47 740kr
Äv en om pellets går ner till "normala" priser ser jag inte hur det kan löna sig, inte ens med dagens absurda elpriser som det är möjligt att binda på, och då är inte ens installationskostnaden medräknad. Kostnaden att värma upp huset blir högre med pellets än el / kwh värme.

Skulle gärna bli motbevisad då kaminen är beställd och bygganmälan inskickad :D, men kan givetvis avbeställa kaminen (leverans i oktober). Har jag missförstått något i beräkningen?

Till saken hör att jag "kallt" räknar med att det kommer någon form av stödpaket för el likt förra vintern, så det är ju inget självändamål att minska elförbrukningen för något annat.
Verkar va dyra pellets du hittat - hemkörd eller hämtar du själv? Kollega beställde 2 pall (= 104 säckar) förra veckan för 5996 kr men får hämta dom själv. Samtidigt har du satt energin lite högt, men verkningsgraden ganska lågt.

Matten i mitt fall skulle bli: 4,8 kWh/kg * 90% verkningsgrad = 4,38 kWh värme per kilo. Till ett kilopris på 3,75 kr bliver det då 86 öre per kWh - eller c:a 33 000 kr för ditt uppvärmningsbehov.

Då jag är i SE4 där fastprisavtal går på över 4 kr/kWh vinner pellets lätt. Men till 2,13 kr/kWh + bra COP på dina Mitsubishi pumpar är det nog ett gränsfall.
 
JesperKN du har glömt överföringsavgiften.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Snabb sökning på pellets med hemleverans gav ;
scapellets, 3 665kr / pall (slut i lager.. )
Granngården : 3 900kr
Stora enso : 4 130 kr

Så runt 4kkr / pall har jag svårt att komma under när jag letar.

Men någon hundralapp hit eller dit spelar ingen större roll om siffrorna är som dom är, uppvärmningskostnaden verkar bli samma eller aningen billigare med dagens 3års elpris (2,17 var rent elpris, tillkommer överföring (0,14) och skatt (0,44), verkar ge en total kwh kostnad på 2,78kr, det enda som tillkommer är fasta avgifter. Och då är som sagt inte installationskostnaden inräknad..

Men frågan är om min uppskattade uppvärmningseffekt är korrekt? Går det åt runt 38 000 kwh "effekt" att värma ett 2x130kvm a 1970-tal i mälardalen, eller är tänker jag fel?

När jag söker på nätet hittar jag bland annat följande från eon
"
En villa eller ett radhus som har direktverkande el som uppvärmning har en energiförbrukning på cirka 25 000 kWh per år, ........ Oavsett om du bor i villa eller lägenhet så tillkommer det också hushållsel (som är all elkonsumtion utom uppvärmning).
"
annan sida
"
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år
"
annan sida..
"
Men man brukar räkna på att en normal elförbrukning med elvärme ligger mellan 20 000 och 25 000 kWh/år
"

Då mitt hur är större än normalt (med källare a 1970-tal) så kan jag tycka att min uppskattning på 38 000kwh inte är orimlig, kanske något hög men inte orimlig. Inser att det i sak inte spelar någon roll om man jämför kwh el via värmepump med kwh värme via pelletsbrännare..

Så den stora frågan är ju om det faktiskt finns några ekonomiska incitament att installera pelletskaminen?
 
Redigerat:
Vilket år är huset byggt? Antar att det byggdes innan oljekrisen -74, och därmed är lite enklare isolerad, och står i Västerås med DVUT -18,4° så är runt 40000 kWh/år för uppvärmning exkl hushålls-el fullt realistiskt om hela huset värms upp till 20°-21°. Att installera pellets-anläggning verkar inte som någon lysande affär.
 
Har du sett någon uppskattning av års-värmefaktor på luftvärmepumparna? Det är ju vad hela kalkylen bygger på. 38500 kWh per år låter mycket men inte orimligt. 3,5 i årsvärmefaktor låter också mycket men inte orimligt.

En aspekt av det hela är att det är just brist på och oro för brist på el som drar upp priserna. Det kan ju i sig vara ett skäl att minska sin elförbrukning.
 
Du använder både orden pelletskamin och pelletspanna, men jag utgår från att du avser en kamin.
En panna placeras normalt i ett pannrum och ansluts till ett vattenburet system med radiatorer eller golvvärme.

En detalj att ta hänsyn till i planeringen är hur pass öppen planlösning huset har? Vilken ventilation finns?
Det är svårt att förflytta varm luft, med risk för väldigt varmt i närheten av kaminen, och knappt märkbar förändring på andra platser.
Vi har braskamin (för ved) på undervåningen, och trots att vi kan ha +28° där, så är det inte mer än normala +20° i våningen ovanför. Trots att kaminen står nära trapphuset (öppen rak trappa).

90% verkningsgrad tycker jag låter väldigt högt räknat.
 
Byggt -71, så innan oljekrisen, huset var byggt för direktverkande el. Källaren är helt oisolerad mot marken...

Hittar inga exakta siffror om årsvärmefaktor, men enligt reklamen från -12 så ska pumpen enligt tester vara riktigt bra, så däromkring borde vara rimligt.

Det är en pelletskamin , men den modellen har två utblåskanaler, så en skulle kunna ledas till källaren. Kan placeras så att den har samma värmespridning som nuvarande värmepump.

Men slutsatsen verkar vara att pellets vs. luft-luft värmepump går på ett ut, om inte en liten fördel till luft-luft värmepumpen. Även om sifforna är något fel åt något håll verkar det ju inte ha någon signifikant betydelse (= säg 10kkr / år i felräkning..) Räknas investeringen på runt 40kkr in så är det absolut inget alternativ även med dagens elpriser.
 
GoForIt GoForIt skrev:
90% verkningsgrad tycker jag låter väldigt högt räknat.
Det är skillnad på vedkamin och pelletskamin i verkningsgrad. I bästa fall får du 80-85% verkningsgrad med ved - ofta lägre, avhängig av kaminen, veden, rökgaskanalen och den som eldar. Med modern pelletskamin är samma verkningsgrad 90-95%. (Källa: Ved eller pellets? Pris, fördelar & nackdelar - Nordic Heating).
 
O Opz99 skrev:
Men slutsatsen verkar vara att pellets vs. luft-luft värmepump går på ett ut, om inte en liten fördel till luft-luft värmepumpen. Även om sifforna är något fel åt något håll verkar det ju inte ha någon signifikant betydelse (= säg 10kkr / år i felräkning..) Räknas investeringen på runt 40kkr in så är det absolut inget alternativ även med dagens elpriser.
Håller med - din slutsats verkar rimlig med elpriset du kan få just nu. Mycket som talar för att LLVP vinner i ditt fall. Dessutom tävler partierne nu om hur mycket elprisstöd dom vill ge väljarna i vinter = ytterligare ett + för LLVP.
 
JesperKn JesperKn skrev:
Det är skillnad på vedkamin och pelletskamin i verkningsgrad. I bästa fall får du 80-85% verkningsgrad med ved - ofta lägre, avhängig av kaminen, veden, rökgaskanalen och den som eldar. Med modern pelletskamin är samma verkningsgrad 90-95%. (Källa: Ved eller pellets? Pris, fördelar & nackdelar - Nordic Heating).
Sidan du länkar till är ju från en försäljare, och det står faktiskt att "Pelletskaminer har en verkningsgrad mellan 70 och 95%, beroende på kaminmodell, kaminens inställningar, pelletskvalitet m.m."
De installationer jag har haft fakta på har varit i det lägre spannet..
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Sidan du länkar till är ju från en försäljare, och det står faktiskt att "Pelletskaminer har en verkningsgrad mellan 70 och 95%, beroende på kaminmodell, kaminens inställningar, pelletskvalitet m.m."
De installationer jag har haft fakta på har varit i det lägre spannet..
Det står även 10-85% för ved, men ingen installerar väl något i dag i den lägre delen av det? Kaminer (båda ved och pellets) av nyare modell och bra märke må förmodas ligga mycket närmare toppen än botten.

När jag köpte vår pelletskamin i våras stod valet i slutändan mellan 3 olika, med verkningsgrad mellan 88% och 94%. Och då hade verkningsgraden inte ens varit en faktor (Wife Acceptance Factor fick bestämma). Kanske jag bara hade tur då, men fick intrycket av att det va där moderna pelletskaminer lå nu för tiden.

Contura, som enligt dom själva (vet att det ska tas med en stor nypa salt) har marknadens bästa effektivitetsgrad på braskaminer kan vid rätt förutsättningar uppnå 80% verkningsgrad. Antog att du tänkte "kamin som kamin" när du tycker jag estimerade verkningsgraden högt - beklager om det inte va fallet. :)

Ved är billigare oavsett men det är en annan femma. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vilket år är huset byggt? Antar att det byggdes innan oljekrisen -74, och därmed är lite enklare isolerad, och står i Västerås med DVUT -18,4° så är runt 40000 kWh/år för uppvärmning exkl hushålls-el fullt realistiskt om hela huset värms upp till 20°-21°. Att installera pellets-anläggning verkar inte som någon lysande affär.
Dum fråga men hur beräknar man detta? Finns det sidor jag kan läsa mig till hur dessa beräkningar utförs?
 
Finns lite olika sätt. Jag använder schablon för hus med liknande byggår och konstruktion för att uppskatta effektbehovet med Boverkets tabell över DVUT. Sedan NIBE's dimensioneringsprogram för att få fram antalet gradtimmar. Vill man räkna mer från grunden kan man använda sajten www.energiberakning.se och där ange husets läge och exakta konstruktion och isolering i golv, väggar och tak m.m. och få fram effekt- energibehoven.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.