Hej,

Köpt hus och enligt detaljplanen ska alla hus i området ha tegelröda tak för att ha viss enhetlighet. Detaljplanen berör cirka 100 hus. Finns inte ett enda hus med annan takfärg än tegelrött. Märkligt nog finns fasader målade i regnbågens alla färger, bidrar inte särskilt mycket till enhetligheten...

Skulle vilja måla om taket till svart, och i framtiden lägga om det med svarta betongpannor. Finns det möjlighet till undantag från detaljplanen på denna punkt? Eller måste man på något sett påverka en förändring i detaljplanen, hur då i så fall?
 
Åsa Lund
Sök bygglov för ändrad färg.
Du kan börja med att fråga handläggarna på Stadsbyggnadskontoret om ett förhandsbesked
 
Claes Sörmland
Vi hade en åldrad detaljplanearkitekt aktiv i kommunen som förde in denna regel i många nya detaljplaner (utan att allmogen förstod konsekvenserna på samrådet). I grund och botten så med samtida detaljplan med en så pass tydlig regel så ska taken vara tegelröda vid bygglov.

Den enda lagliga möjligheten som finns för byggnadsnämnden att visa flexibilitet är regeln om liten avvikelse. Men en sådan får inte strida mot detaljplanens syfte, att bebyggelsen ska vara sammanhållen med tegelröda tak. Så nej, det går inte.

Här har denna regel dessutom ställt till det för solceller, de är ju inte tegelröda. Men efter något års vacklande gav sig kommunens byggnadsnämnd till sist och stora svarta solceller sätts nu upp på de tegelröda taken. Inte så snyggt. Så går det när en gammal detaljplanearkitekt tror sig kunna se in i framtiden och detaljplanera småhusbebyggelse.
 
  • Gilla
Alexander HB och 2 till
  • Laddar…
Om du vill lägga tid och pengar på en frimärkesplan så kan du kanske testa den vägen gentemot kommunen? Det betyder att du ansöker om en ny detaljplan bara för ditt hus.
 
Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
Om du vill lägga tid och pengar på en frimärkesplan så kan du kanske testa den vägen gentemot kommunen? Det betyder att du ansöker om en ny detaljplan bara för ditt hus.
Om kommunen inte längre vill ha de tegelröda taken som ett krav så är det nog lättare att bara ändra den regeln i planen för byggnadsnämnden. En sådan liten ändring är billig och går fort för kommunen. (Här körde de igenom en ändring av huvudmannaskap för en plan på rekordtid. Inga samrådsmöten krävdes, vara lite brev till sakägarna och sen snabbt beslut.)

Man kan ju argumentera att nu med svarta glansiga solceller på småhusens tak är denna regel inte längre aktuell. Ta kontakt med byggnadsnämndens presidium och diskutera frågan!

Läs Boverket om möjligheterna att ta bort regleringen om tegelröda tak:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-detaljplan/for-vad-kan-en-detaljplan-andras/
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Fast ett områda jag kontrollerade när vi tittade på fritidshus. Där hade funnits en detaljplaneregel som explicit förbjöd varje form vatten eller avloppsinstallation på fastigheterna. Vatten fanns i en tappkran inom samfällighetens vägområde vid varje fastighet (ursprungligen).

Fast nu hade samfälligheten i samarbete med kommunen startat installation av "kommunalt avlopp o vatten". Nätet inom området skulle drivas av samfälligheten men kopplas till kommunens ledningar.

Och då var ju detaljplaneregeln inte så lyckad.

Samfälligheten fick kommunen att ta bort regeln, kostnaden för detaljplaneändringen var den största kostnadsposten det räkenskapsåret för samfälligheten (som förvaltar sommarvatten, 10 km vägar och en gemensam poolanläggning, stränder, båthamnar...). Ändringsbeslutet fanns på en halv A4 sida, där man konstaterade att regeln inte fyllde något syfte längre, då det numera fanns "olagliga" vatten och avlopps installationer på samtliga berörda fastigheter. Och därför kunde man stryka rad xx i detaljplanen. Till en kostnad på 2 - 300 000.
 
H hempularen skrev:
Till en kostnad på 2 - 300 000.
Och tre till fem år för planarbetet?
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast ett områda jag kontrollerade när vi tittade på fritidshus. Där hade funnits en detaljplaneregel som explicit förbjöd varje form vatten eller avloppsinstallation på fastigheterna. Vatten fanns i en tappkran inom samfällighetens vägområde vid varje fastighet (ursprungligen).

Fast nu hade samfälligheten i samarbete med kommunen startat installation av "kommunalt avlopp o vatten". Nätet inom området skulle drivas av samfälligheten men kopplas till kommunens ledningar.

Och då var ju detaljplaneregeln inte så lyckad.

Samfälligheten fick kommunen att ta bort regeln, kostnaden för detaljplaneändringen var den största kostnadsposten det räkenskapsåret för samfälligheten (som förvaltar sommarvatten, 10 km vägar och en gemensam poolanläggning, stränder, båthamnar...). Ändringsbeslutet fanns på en halv A4 sida, där man konstaterade att regeln inte fyllde något syfte längre, då det numera fanns "olagliga" vatten och avlopps installationer på samtliga berörda fastigheter. Och därför kunde man stryka rad xx i detaljplanen. Till en kostnad på 2 - 300 000.

Låter konstigt, kan det röra sig om hörsägen?

Troligen inte ens en regel som har lagstöd i PBL tänker jag. Då behöver den inte tas bort, bara att bortse från den vid bygglovsprövning.

Den andra aspekten är att kommunen inte kan ta ut planavgifter på det sättet av en samfällighet utan de tas ut i samband med att bygglovs söks på en fastighet som har nytta av planändringen. Se 12 kap 9 § PBL.

Den tredje saken som låter konstigt i det här fallet är att en samfällighetsförening betalar till kommunen. Det strider med all sannolikhet mot samfällighetslagen.

(Det finns inget som säger att en planändring måste betalas privat, kostnaden kan tas av byggnadsnämnden. Så skedde i min kommun vid ändringen. Välj rätt politiker till din kommun!)
 
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Och tre till fem år för planarbetet?
Inte för att stryka enstaka utdaterad detaljplanereglering. Kan gå väldigt snabbt om byggnadsnämnden vill.
 
Tack för alla svar. Mejlade detaljplaneringen, fanns visst en specifik mejl till de som jobbar med det. Jag lyfte fram att regeln "tak på huvudbyggnad skall vara av tegel eller betongpannor och ha matt röd färg"; innebär att solpaneler strider mot planbestämmelserna i bemärkelsen att det varken är tegel eller betongpannor, samt att färgen på solpanelerna är svart och strider därmed mot kravet om "röd färg". Jag påpekade även att flera hus i området redan installerat solpaneler. Samt "att jag som önskar installera solpaneler i framtiden, samt lägga om taket till svart färg för bättre enhetlighet; undrar hur jag ska förhålla mig till dessa restriktioner?". Om det förutsätter att planbestämmelserna ändras, så frågade jag om hur man går tillväga för att föreslå och få svar på en sån ändring. Återkommer om hur det går!
 
  • Close-up av en utdrag från en detaljplan där det står att tak ska vara av tegel eller betongpannor och ha matt röd färg.
Claes Sörmland
M Mjolnir skrev:
Tack för alla svar. Mejlade detaljplaneringen, fanns visst en specifik mejl till de som jobbar med det. Jag lyfte fram att regeln "tak på huvudbyggnad skall vara av tegel eller betongpannor och ha matt röd färg"; innebär att solpaneler strider mot planbestämmelserna i bemärkelsen att det varken är tegel eller betongpannor, samt att färgen på solpanelerna är svart och strider därmed mot kravet om "röd färg". Jag påpekade även att flera hus i området redan installerat solpaneler. Samt "att jag som önskar installera solpaneler i framtiden, samt lägga om taket till svart färg för bättre enhetlighet; undrar hur jag ska förhålla mig till dessa restriktioner?". Om det förutsätter att planbestämmelserna ändras, så frågade jag om hur man går tillväga för att föreslå och få svar på en sån ändring. Återkommer om hur det går!
Tjänstemännen kan inte ändra detaljplanen så de kommer bara att berätta för dig vilka lagar och regler som gäller.

Vill du ändra detaljplanen så måste det ske på initiativ av politikerna i byggnadsnämnden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tjänstemännen kan inte ändra detaljplanen så de kommer bara att berätta för dig vilka lagar och regler som gäller.

Vill du ändra detaljplanen så måste det ske på initiativ av politikerna i byggnadsnämnden.
Okej hur kan jag påverka det och hur gör jag rent praktiskt?
 
Claes Sörmland
M Mjolnir skrev:
Okej hur kan jag påverka det och hur gör jag rent praktiskt?
Ring ordföranden i byggnadsnämnden och diskutera frågan. Nu innan valet är nog intresset att höra era synpunkter i området extra stort.
 
B
M Mjolnir skrev:
Tack för alla svar. Mejlade detaljplaneringen, fanns visst en specifik mejl till de som jobbar med det. Jag lyfte fram att regeln "tak på huvudbyggnad skall vara av tegel eller betongpannor och ha matt röd färg"; innebär att solpaneler strider mot planbestämmelserna i bemärkelsen att det varken är tegel eller betongpannor, samt att färgen på solpanelerna är svart och strider därmed mot kravet om "röd färg". Jag påpekade även att flera hus i området redan installerat solpaneler. Samt "att jag som önskar installera solpaneler i framtiden, samt lägga om taket till svart färg för bättre enhetlighet; undrar hur jag ska förhålla mig till dessa restriktioner?". Om det förutsätter att planbestämmelserna ändras, så frågade jag om hur man går tillväga för att föreslå och få svar på en sån ändring. Återkommer om hur det går!
Taket är fortfarande rött fast att det sitter svarta solpaneler monterade ovanpå taket.
 
Claes Sörmland
B BTR skrev:
Taket är fortfarande rött fast att det sitter svarta solpaneler monterade ovanpå taket.
Jag tror att det var i den tolkningen min kommuns byggnadsnämnd till slut landade. Men det satt långt inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.