K Lasseba skrev:
FTX är bara en företagsidé för att folk ska tjäna pengar. Medans självdrag är den bästa sortens ventilation och helt gratis utan några direkta underhåll.
Bra byggare bygger med självdrag :) Bygger man rätt skapar man hållbara hus som står hundratals år.
Skulle vara intressant om du kan förklara hur föroreningarna kommer in i ventilationsluften i en FTX. Tar det sig igenom det separerande aluminiumskiktet i växlaren mellan tilluft och frånluft på samma sätt som värmeinnehållet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nya versionerna av Airthings har wifi. Den senaste jag köpte ansluter till internet och nås via också via app, även när du inte är hemma.

Vet som sagt själv inget om EcoQube, den är säkert också bra.

Stickan56 Stickan56 skrev:
EcoQube har WiFi och informationen skickas till en molntjänst som du kommer åt på distans.
Airthings har bara BT men mäter en del andra saker också som inte är intressanta för mig.

Noggrannheten på mätningarna jämfört vet jag ej.

Jag har beställt en EcoQube från radonova.

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skulle vara intressant om du kan förklara hur föroreningarna kommer in i ventilationsluften i en FTX. Tar det sig igenom det separerande aluminiumskiktet i växlaren mellan tilluft och frånluft på samma sätt som värmeinnehållet?
Hur menar du? Den smutsiga luften slussas tillbaka in i huset det är inte svårare än så. Man ska inte återvinna luft om man vill ha god inomhusmiljö.
 
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Forskningstudier har visat att sarscov2 motverkas allra bäst med självdrag.
Vad sägs om att redovisa för en av dessa studier.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Hur menar du? Den smutsiga luften slussas tillbaka in i huset det är inte svårare än så. Man ska inte återvinna luft om man vill ha god inomhusmiljö.
Vet du hur en värmeväxlare fungerar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Med självdrag får man in "frisk" luft utifrån. Utomhusluften kan vara kontaminerad men det är betydligt renare än inomhusluften.
FTX är de sämsta systemet för astmatiker, allergiker och de som vill hålla sig friska från sjukdomar, då man annars slussar runt smutsig luft in i huset igen. Kanalerna blir i sin tur kontaminerad också av bakterier och mögelsporer som växer till sig i värmen i kanalerna. Detta är en mardröm om man bryr sig om lunghälsa.

Självdrag så kan man enkelt öppna ett fönster och smutsig luft, t ex från någon som är sjuk åker ut ur huset. Det är därför alla de bästa och mest hållbara husen är byggda med självdragsventilation.
Eftersom din kunskap om ftx verkar vara obefintlig ens när det gäller det elementära så varför inte läsa på lite snabbt hur den fungerar?
Men du får en snabb genomgång av mig.
Vi börjar med tilluften, eftersom den är så viktig. Den kommer in aggregatet vi ett filter med ganska bra reningsgrad t.ex F7.
därefter går den igenom en värmeväxlare. där tas värmen i frånluften för att höja temperaturen genom att återvinna värmen i frånluften. frånluften går även den genom ett filter. tilluften och frånluften blandas aldrig.
Luften genom ett ftx aggregat är renad när den kommer ut i bostaden. Med ftx får man alltid fräsch luft som dessutom inte är iskall.
Att ftx skulle sprida corona låter som en myt.
framförallt så corona är luftburen så det. borde inte kunna komma via tilluften. kraften på själva är ganska låg så den kan inte piska runt inomhus luften.
har du självdrag så är inte tilluften renad med samma klassning. luften håller samma temperatur som utomhus
frånluften sitter ofta bara med en fläkt i badrummet. medans ftx har på toaletter, kök , tvättstuga samt badrum.
Så var någonstans blir ftx en hälsofara?
Var någonstans blir självdrag bättre?
Eftersom den rena luften aldrig står still så är.det med att det ska växa till olika saker i rören
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Hur menar du? Den smutsiga luften slussas tillbaka in i huset det är inte svårare än så. Man ska inte återvinna luft om man vill ha god inomhusmiljö.
Varför återvinna frånluften? Det är värmen i frånluft, som ska överföras till tilluften. Detta görs i min FTX genom att luftmassorna passerar en korsväxlare, där de aldrig blandas! Jag vet att det finns aggregat, där man även tar och återför en del av frånluften för att öka verkningsgraden, men att som du, döma ut en hel tekniksektor utan att ha kunskap om systemen är ju inte OK.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nog för att det vore intressant att veta varför värdena svänger under dygnet men du har ju så låga värden att det inte finns någon anledning egentligen att vare sig åtgärda eller vara orolig. Som jag läser dina kurvor så har du ett snitt på eller under 200.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Med självdrag får man in "frisk" luft utifrån. Utomhusluften kan vara kontaminerad men det är betydligt renare än inomhusluften.
FTX är de sämsta systemet för astmatiker, allergiker och de som vill hålla sig friska från sjukdomar, då man annars slussar runt smutsig luft in i huset igen. Kanalerna blir i sin tur kontaminerad också av bakterier och mögelsporer som växer till sig i värmen i kanalerna. Detta är en mardröm om man bryr sig om lunghälsa.

Självdrag så kan man enkelt öppna ett fönster och smutsig luft, t ex från någon som är sjuk åker ut ur huset. Det är därför alla de bästa och mest hållbara husen är byggda med självdragsventilation.
Nu får du ge dig, vi har astmatiker i familjen med FTX system. Bytet filter 2ggr per år. Har ett för filter för grövre. Samt som extra luftrenare inne vid pollen säsong. De mår toppen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Det är varm LUFT man återvinner in i huset. Man kan inte separare värmen från luften och framför allt allt så luften innehåller, vilket är det största problemet med FTX.
Ett tips till dig: Googla på "värmeväxlare" och sätt dig in i hur den fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Det är varm LUFT man återvinner in i huset. Man kan inte separare värmen från luften och framför allt allt så luften innehåller, vilket är det största problemet med FTX.
Så du brukar alltså få blandat varmvatten i duschen, bestående av kallvatten+el eller eld+ pannans och radiatorsystemets vatten? Jag VET att du i så fall är ganska ensam om det :crysmile:. Ta useless råd på allvar och lär dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är okej att pudla!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Sprider absolut inte lögner. Det är snarare du som inte vet hur systemet fungerar.
I mycket insatt gällande ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.

Det är varm LUFT man återvinner in i huset. Man kan inte separare värmen från luften och framför allt allt så luften innehåller, vilket är det största problemet med FTX.
FTX hus har även betydligt mer problem med mögel än hus som har självdrag.
Jag som trodde att man använde värmeväxlare?
Men vad vet en elnisse...:coffee:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lasseba är ensam här på forumet om sina hokus pokus ideer ,samt har därmed idiotförklarat all teknisk ,miljömässig expertis då alla hus idag byggs med Fx eller Ftx ventilation.De vore ju märkligt om Lasseba har rätt i sin .Han vet inget om Ftx ventilation utan befinner sig på grottstadiet.Har själv Ftx och byter filter var 6 mån och frånluftsfiltren ser inte kul ut med damm och stoffpartiklar då.Enligt boverket skall inomhusluften bytas helt varannan timme och det går inte uppnå med självdrag.Men det är väl bara idioter på boverket också enl.Lasseba
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.