I
Hej,

Har en stupränna som lutar fel och har gjort så sen vi flyttade in för par år sen. Man kan se på stuprännan att man försökt boka till den och höja den lite i högra sidan men det har inte hjälpt. Större delen av vattnet verkar rinna ner på vänster sida men någonstans mellan fönster och dörr så lutar den mer åt höger vilket gör att en del vatten rinner över längst ut :

zzGkhwH.jpg

Det ser ut som att fästena är satta innan taket var lagt vilket gör dem svåra att komma åt :

ptwBywh.jpg
sC507BR.jpg
dBXViYx.jpg
m2GTAH3.jpg

Än så länge har det inte uppstått några skador vad vi kan se men felet borde rättas till antar jag, vad krävs för att få rätt på detta?

MVH
 
Rickard.
En bra start kan ju vara att städa ur rännan så vattnet får mer plats. Med lite tur blir du av med problemet så enklelt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Antingen att du är en Jedi eller behärskar en skruvdragare och kan flytta några rännkrokar. Lycka till!
 
Stupränna har jag aldrig hört talas om? Lossa röret och försök knäcka ner krokarna vid kupan så du får mer fall där. Mer knäck vid kupan och sedan mindre mot högra gaveln. Du kan spänna snöre för att kontrollera sån det blir rakt och även att det blir fall dit du vill
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
I
G Golf2r skrev:
Stupränna har jag aldrig hört talas om? Lossa röret och försök knäcka ner krokarna vid kupan så du får mer fall där. Mer knäck vid kupan och sedan mindre mot högra gaveln. Du kan spänna snöre för att kontrollera sån det blir rakt och även att det blir fall dit du vill
Ska man plocka ner röret? Ser ut sim att kupa och krökar är sågade enligt nuvarande så jag misstänker att detta måste justeras(sågad) efter justeringen?

Det finns ingen risk att vattnet rinner in på pappet/taket igen om man knäcker upp längst ut?
 
I Ironside skrev:
Ska man plocka ner röret? Ser ut sim att kupa och krökar är sågade enligt nuvarande så jag misstänker att detta måste justeras(sågad) efter justeringen?

Det finns ingen risk att vattnet rinner in på pappet/taket igen om man knäcker upp längst ut?
Plocka ner rännan och försök böja till krokarna för hand, ta det lugnt bara så du inte knäcker dom.
 
Är det ordentliga krokar så böjer man inte dessa för hand tyvärr, risken är att du böjer taket istället. I värsta fall så kapar man de gamla försiktigt med vinkelslip(låter stumpen under plåt/papp sitta kvar) och sätter nya justerbara som skruvas på fascian.
 
Kan vara knepigt att få tillbaka rännan om du tar ur den, men du kan låssa rännan i framkant på kroken och lyfta lite i den. Då kan du sedan knäcka ner varje krok var för sig. Kolla med ett långpass hur mycket den ska ner först. Fall ca 5mm/m brukar bli bra, lite mindre går bra med om det inte går att få till. Hels ska framkanten( vulsten) inte ligga över bakkanten på rännan, om det blir ansamling av skit i rännan ska det rinna ut fram över kanten
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.