K Lasseba skrev:
PM1 filter räcker ingenstans för att filtrerar mögelsporer, små virus och bakterier. De enda filter som kan fånga detta är ULPA och det finns inte i ftx systemen.
Folk som byter till FTX förstör verkligen sina hus, mkt tråkigt.
Går det bra med stora virus och bakterier?
 
  • Gilla
Humulus och 1 till
  • Laddar…
K
Scouten skrev:
Detta är 100% lögn.

Jag vet inte vad du har för agenda, men det du framför är rena lögner och konspirationsteorier.
Snälla du är en byggare utan kunskaper inom detta område och du är sur för du bygger med FTX system och vill inte att andra ska få yttra sig. Lugn och fin nu. Sverige är ett fritt demokratisk land med yttrandefrihet.
Du kan inte tysta folk bara för att du är ekonomiskt involverad i ftx system.
Men ni ska veta att inte ens hepa13 fångar upp sarscov2 i aerosolform.

Jag har ingen ekonomiskt vinning av detta öht, utan jag säger att självdrag är den bästa ventilationsformen. Och behöver man kompletera i våtutrymmen kan man sätta dit mekaniskt frånluft. Men många som har dålig ventilation i hus ska istället investera i att skapa inluftskanaler, dvs fler ventiler med luft in, så kommer självdragsventilationen fungerar ännu bättre.
 
  • Wow
  • Haha
lat och 1 till
  • Laddar…
A
K Lasseba skrev:
Precis där du pratar med säljare som vinner på att sälja in något till er, såklart kommer det vara guld och gröna skogar hos varenda person som vinner på att sälja något. Däremot inte hos oberoende forskare inom ventilation.
Nej, vi har egna experter inhouse, de tjänar inget på att förorda det ena eller det andra. Däremot har de kunskap.

Ge mig exempel från oberoende forskare. Jag föredrar SP (numera RISE).
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
K
Scouten skrev:
Nej, vi har egna experter inhouse, de tjänar inget på att förorda det ena eller det andra. Däremot har de kunskap.

Ge mig exempel från oberoende forskare. Jag föredrar SP (numera RISE).
Precis du tjänar eknomiskt på detta precis som säljarna som säljer er ftx systemet. Jag är helt fristående och säljer inga system. Jag förespråkar självdragsventilation och det baserar jag på forskning samt expertis som finns.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
A
K Lasseba skrev:
Snälla du är en byggare utan kunskaper inom detta område och du är sur för du bygger med FTX system och vill inte att andra ska få yttra sig. Lugn och fin nu. Sverige är ett fritt demokratisk land med yttrandefrihet.
Du kan inte tysta folk bara för att du är ekonomiskt involverad i ftx system.
Men ni ska veta att inte ens hepa13 fångar upp sarscov2 i aerosolform.
Jag bygger inte, jag förvalta och utvecklar. Självklart stoppar inte ventilationen sars. Men det hjälper ju inte med självdrag. Även med självdrag drar du in luft igen, annars åker ingen ut, men du får sämre omsättning, alltså blir mer av den gamla luften kvar ingen, om det är där viruset finns. Sluta sprida lögner.
 
K
A Anemv1 skrev:
Väldigt kunnig? Jag hoppas inte du jobbar med ventilation i alla fall. I så fall får du gå tillbaka till skolbänken innan du ger dig ut på nya kundbesök.
FTX är bara en företagsidé för att folk ska tjäna pengar. Medans självdrag är den bästa sortens ventilation och helt gratis utan några direkta underhåll.
Bra byggare bygger med självdrag :) Bygger man rätt skapar man hållbara hus som står hundratals år.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
A
K Lasseba skrev:
Precis du tjänar eknomiskt på detta precis som säljarna som säljer er ftx systemet. Jag är helt fristående och säljer inga system. Jag förespråkar självdragsventilation och det baserar jag på forskning samt expertis som finns.
Jag har fast lön, tjänar inget mer på vilket system jag än väljer. Däremot är det inte svårt att läsa och förstå vad de olika systemen ger.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Stickan56
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
[länk]

Undrar hur denna är i jämförelse :rolleyes:
EcoQube har WiFi och informationen skickas till en molntjänst som du kommer åt på distans.
Airthings har bara BT men mäter en del andra saker också som inte är intressanta för mig.

Noggrannheten på mätningarna jämfört vet jag ej.

Jag har beställt en EcoQube från radonova.

Stickan
 
A
K Lasseba skrev:
FTX är bara en företagsidé för att folk ska tjäna pengar. Medans självdrag är den bästa sortens ventilation och helt gratis utan några direkta underhåll.
Bra byggare bygger med självdrag :) Bygger man rätt skapar man hållbara hus som står hundratals år.
Jag släpper det här nu, du är inte värd energin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Snälla du är en byggare utan kunskaper inom detta område och du är sur för du bygger med FTX system och vill inte att andra ska få yttra sig. Lugn och fin nu. Sverige är ett fritt demokratisk land med yttrandefrihet.
Du kan inte tysta folk bara för att du är ekonomiskt involverad i ftx system.
Men ni ska veta att inte ens hepa13 fångar upp sarscov2 i aerosolform.

Jag har ingen ekonomiskt vinning av detta öht, utan jag säger att självdrag är den bästa ventilationsformen. Och behöver man kompletera i våtutrymmen kan man sätta dit mekaniskt frånluft. Men många som har dålig ventilation i hus ska istället investera i att skapa inluftskanaler, dvs fler ventiler med luft in, så kommer självdragsventilationen fungerar ännu bättre.
Så du tycker att självdrag är en bra grej när det är samma temp inne som ute på sommaren?
Vad har du för luftutbyteseffekivitet då ?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
K Lasseba skrev:
Ja men husen du säljer eller jobbar med har ftx så värdet på dessa kanske minskar är du rädd för (din egna oro ingen annans) om fler får reda på att självdrag är bästa ventilationen. Underhållsfritt, minskar luftburna patogener, mindre risk för mögelväxt etc.

Dina motiv är genomskinliga. Sluta nu.
Det vore bra om du kunde sluta också. :(:(:(
 
K Lasseba skrev:
FTX är bara en företagsidé för att folk ska tjäna pengar. Medans självdrag är den bästa sortens ventilation och helt gratis utan några direkta underhåll.
Bra byggare bygger med självdrag :) Bygger man rätt skapar man hållbara hus som står hundratals år.
Du vet att det inte är tillåtet enligt Boverket att bygga ett nytt hus med självdrag sedan några år tillbaka kanske? Sluta röka på och skriva samtidigt så ska du se att det går bättre…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K K Nizze skrev:
Denna korttidsmätning visar ju trors allt radonmängden, där den genomsnittligamängden på viss tid ju är en mängd man kollar för att räkna på hälsoeffekter.
Att mäta en under en lång tid så hinner du ju kanske bli sjuk innan du vet resultat och ska du mäta på en livscykel så.... förstår ju alla hur fiffigt det är.
Du hinner absolut inte bli sjuk på den tid som en radonmätning tar, det är nonsens!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Ja, precis, funderar också på den eller den ts länkade till, eller så har airthings en ännu billigare modell som classe säljer, undra vilken man ska välja, tycker den ts har verkar bra.
Den är bra, och deras python-api gör det lätt att själv logga allt data. Jag tycker det är värt att skaffa en WavePlus över de billigare eftersom man får co2 mätning också.
 
K Lasseba skrev:
Sprider absolut inte lögner. Det är snarare du som inte vet hur systemet fungerar.
I mycket insatt gällande ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.

Det är varm LUFT man återvinner in i huset. Man kan inte separare värmen från luften och framför allt allt så luften innehåller, vilket är det största problemet med FTX.
FTX hus har även betydligt mer problem med mögel än hus som har självdrag.
Fakta på det, tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.