Jag undrar om någon kan ge tips på en luftmätare som jag kan ha på balkongen? Jag vill mäta kvävedioxid och partiklar från trafiken. Jag och många andra bor bredvid en trafikerad led. Uppsala kommun drar genomfartstrafik rakt genom bostadsområden istället för runt staden och lyssnar inte på oss boende. Så nu känner jag mig tvungen och kolla upp luften. Sen kommer jag att kontakta media.
Men behöver hjälp med vilken mätare jag skall välja. Tacksam för tips!
 
A AndersMartin skrev:
Jag undrar om någon kan ge tips på en luftmätare som jag kan ha på balkongen? Jag vill mäta kvävedioxid och partiklar från trafiken. Jag och många andra bor bredvid en trafikerad led. Uppsala kommun drar genomfartstrafik rakt genom bostadsområden istället för runt staden och lyssnar inte på oss boende. Så nu känner jag mig tvungen och kolla upp luften. Sen kommer jag att kontakta media.
Men behöver hjälp med vilken mätare jag skall välja. Tacksam för tips!
Hej Anders Martin,

om du kontaktar din närmaste arbetsmiljö medicin mottagning (eller andra konsultbolag) så kan du hyra olika koldioxidmätare (gasmätare). Det finns modeller som mäter ett ämne och de som mäter flera samtidigt. Se till att få en för koldioxid och gärna att den loggar datan över ett dygn, i såna fall får du ut data över hela dygnet.

Fäst den och mät ett dygn på balkongen/uteplatsen och flytta den till andra sidan fastigheten och mät även där ett dygn.

För partikelmätare finns det DustTrak som mäter de partikelstorlek PM10, PM2.5 samt PM1.0.

Det finns partikeldata och data gällande kväveoxid och NO att ta del av, kolla här: https://www.slb.nu/slbanalys/luftfororeningskartor/

det är data för Stockholm, Uppsala, Södermanland och Gästriklands län. Säkerligen bör det finnas data från annat bolag på andra platser. Googla och hör med din kommun annars.

hoppas att du får tag på det du söker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.