Hej, står på tomten nu med högar överallt, 90% lönn och ek. Funderade på att sätta ut en annons på blocket men kan inte finna vad som är ett rimligt pris på långved av detta slag?

För att hjälpa till i uppskattningen: Bor i Östergötland, räknat på respektive hög så uppgår volymen till totalt ca 50kbm. Jag kan inte leverera så den som köper får komma och hämta det själv.

Vad är rimligt pris utifrån ovanstående kriterier?

Mången tack.
 
B Benpe skrev:
Hej, står på tomten nu med högar överallt, 90% lönn och ek. Funderade på att sätta ut en annons på blocket men kan inte finna vad som är ett rimligt pris på långved av detta slag?

För att hjälpa till i uppskattningen: Bor i Östergötland, räknat på respektive hög så uppgår volymen till totalt ca 50kbm. Jag kan inte leverera så den som köper får komma och hämta det själv.

Vad är rimligt pris utifrån ovanstående kriterier?

Mången tack.
Är det okluvna stockar i vilken längd?
 
B Boende45 skrev:
Är det okluvna stockar i vilken längd?
Det stämmer. runt två meter och uppåt. Tunga rackare när man bara har muskelkraft och en huggarsax att jobba med. :D
 
  • Gilla
Ingvar Ingemarsson
  • Laddar…
Förra året betalade jag 200kr/kubik levererat på gårdsplanen. Men det var sämre än ek och lönn och jag skulle tro att det var ett bra pris.

Efterfrågan har ökat nu och du har bra träslag. Testa att sätta ut det för 300kr/kubik.
 
Om det är åtkomligt med personbil och släp eller ännu hellre lastbil bör du kunna få ett par hundra kr/m3t som ved om virket är bra och inte drabbat av röta.

Om det ligger så det måste hämtas med traktor och vagn eller bäras för att läggas på släpkärra skulle jag säga max 100kr/m3
 
Det mesta kan hämtas med bil och släp. Lastas måste det ju göras för hand då såklart om man inte har tillgång till kran vilket oftast traktor och timmervagn har.

Uppdaterar priset senare. Satte ut på chans på tidigare föreslagna pris. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.