Har misskött min gräsmatta lite och varken vattnat eller klippt den på ett halvår.

Igår klippte jag den men den ser lite torr ut. Tror ni dem blir gön och fin igen om jag vattnar den lite bättre under de kommande veckorna?
 
  • Utsikt från ovan över en trädgård med gångvägar, lyktpelare, en barnstol, leksaker och gröna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liiiite torr.
Ser ut som att du försökt så gräsmatta i Spanien :D
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Har misskött min gräsmatta lite och varken vattnat eller klippt den på ett halvår.

Igår klippte jag den men den ser lite torr ut. Tror ni dem blir gön och fin igen om jag vattnar den lite bättre under de kommande veckorna?
Om du väntar någon månad kommer det nog naturlig bevattning, men om du ändå ska hålla på att vattna hade jag passat på att stödså någon typ av gräs som är lite torktåligare.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
[länk]
:sweat:
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Får den bara vatten tar den sig igen. Om det varit torrt och blåsigt kan det dessvärre blåsa bort/av rötter och där kommer det att bli kala fläckar...
 
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Har misskött min gräsmatta lite och varken vattnat eller klippt den på ett halvår.
Så ser alla våra gräsmattor ut här på Österlen, åtminstone hos oss som följer bevattningsförbudet. Gräsmattan hämtar sig när himlen delar med sig av regn. Att göra något nu är tokigt. Vänta ett par veckor till.
 
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Du behöver nog inte göra någonting, den verkar lättskött nu och kanske blir grön och fin till nästa vår;)
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du behöver nog inte göra någonting, den verkar lättskött nu och kanske blir grön och fin till nästa vår;)
Inte göra nått, det svaret gillar jag.(y):D
 
Gräs har en otrolig förmåga att komma tillbaka, även när det ser helt dött ut.
Så att hålla på att vattna själv tror jag är ganska onödigt, den kommer tillbaka när det börjar regna igen.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Får den bara vatten tar den sig igen. Om det varit torrt och blåsigt kan det dessvärre blåsa bort/av rötter och där kommer det att bli kala fläckar...
Bra att tänka på. Tack
 
C Christoffer L skrev:
[länk]
Blir till att färglägga jord också i detta fall eftersom mattan är så tunn på många ställen.
Funkar fotosyntesen i det utvuxna gräset om man målar det? Gräset kanske ändå är så dött att det inte har någon fotosyntes.
 
yonna yonna skrev:
Så ser alla våra gräsmattor ut här på Österlen, åtminstone hos oss som följer bevattningsförbudet. Gräsmattan hämtar sig när himlen delar med sig av regn. Att göra något nu är tokigt. Vänta ett par veckor till.
Tack. Avvakta och se fram emot en grön vår låter som en tilltalande plan.
 
Tycker den är perfekt. Mitt mål varje år att bara dammsuga upp det värsta
Tyvärr vattnar partnern och spiller över på mattan...
 
halper halper skrev:
Om du väntar någon månad kommer det nog naturlig bevattning, men om du ändå ska hålla på att vattna hade jag passat på att stödså någon typ av gräs som är lite torktåligare.
Tack för tipsen.
Gräsmattan är en riktig frodig blomsteräng på våren. Antar att det är ängsgräs och vildblommor i den. Ska nog ta och lägga lite gräsfön här och där. Kanske satsar på att göra det på vårkanten då det är lite mindre torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.